کد خبر: 657812
تاریخ انتشار :

ساداتیان مطرح کرد: اقدام متقابل

سیدجلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی رایزنی‌های اخیر ایران با ترکیه، روسیه و سوریه را در راستای ساخت یک ائتلاف جدید و تقابل با ائتلافی که غرب و کشورهای عربی سعی دارند، مقابل ایران ایجاد کنند؛ می‌داند.

ساداتیان مطرح کرد: اقدام متقابل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: پوتین و اردوغان دیروز در تهران به رایزنی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله سوریه پرداختند. اصل این سفر و رایزنی‌ها در چارچوب نشست آستانه و موضوع سوریه شکل گرفت اما از نظر تحلیلگران اهمیت مضاعفی داشت. به خصوص که اخیر بایدن به منطقه آمده و تلاش کرده بود ائتلافی ضد ایرانی بسازد. برخی از کارشناسان حضور پوتین در تهران را تقابل با این رویکرد آمریکا دانسته و از شکل گیری یک نظم جدید گفتند. 

سیدجلال ساداتیان، دیپلمات پیشین از جمله افرادی که چنین باور دارد. او در گفت‌وگو با «فردا» به تحلیل رایزنی‌های مورد اشاره پرداخت و گفت: «موضوع سوریه که با حضور وزیر خارجه سوریه در کنار رئیسی، اردوغان و پوتین در دستور کار بود، یکی از محورهای مهم در رایزنی‌های اخیر بود. به خصوص که قبل از این آقای پوتین کاملا جانب اسرائیل را گرفته بود و خیلی هم صریح تاکید کرده بودند که نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند، گویی که خودشان نیروهای داخلی هستند.»

وی افزود: «اکنون اما به نظر می‌رسد که به این نتیجه رسیده‌اند که هم سوریه را در مجموعه خود حفظ کنند و هم ترکیه را وارد کنند؛ همه اینها نشان دهنده شکل گیری یک جبهه‌گیری جدید است که اسمش را می‌توان «شرق در مقابل غرب» ، «جریان منطقه‌ای در مقابل اروپا» یا ... گذاشت. مساله مهم اما شکل گیری آن در مقابل ائتلاف‌سازی‌هایی است که در منطقه در حال شکل گیری است. البته اینکه ما کجای این قضیه هستیم و تا کجا می‌توانیم در کنار اینها پیش برویم، هنوز معلوم نیست.»

وی درباره میزان اثرگذاری ائتلاف روسیه و ایران و ترکیه در مقابل ائتلاف مورد نظر غربی‌ها با اسرائیل و کشورهای عربی، گفت: « به هرحال ایران یک توانمندی در شرایط موجود دارد و تسلطی بر منطقه پیدا کرده است. به این مفهموم که قدرت موشکی و پهپادی ایران خودش را در یمن نشان داد. طرف مقابل می‌خواهند که این توان را خنثی کنند. باید دید که می‌توانند یا خیر. آیا تکنولوژی غرب می‌تواند آن گنبد آهنین که اسرائیل ادعا می‌کند را ایجاد و توانمندی ایران خنثی کند یا خیر. ضمن اینکه روسیه به تهران آمده تا هم کمک کنند و هم کمک بگیرد. یعنی گفته می‌شود که توان موشکی و پهپادی ایران به حدی است که الان روسیه محتاج ایران است . متقابلا ممکن است که به سلاح‌هایی دست یافته باشد که الان در اوکراین مورد استفاده باشد یا زیر زمین عمل می‌کند و بتواند به قدرت این ائتلاف کمک کند.»

ساداتیان افزود: «البته این ائتلاف صرفا مبتنی بر قدرت نظامی نیست. یعنی از نگاه ایران قدرت اقتصادی بین ایران و ترکیه و روسیه و سوریه که نمی‌دانیم واقعا چطور شکل بگیرد، نیز مهم است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها