کد خبر: 657887
تاریخ انتشار :

جلالی: هیچ روابط پنهانی با روسیه نداریم

سفیر ایران در روسیه درباره روابط دو کشور توضیح داد.

جلالی: هیچ روابط پنهانی با روسیه نداریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت: در گذشته روابط ما با روسیه از توسعه در حد ظرفیت‌های دو کشور برخوردار نبود.پنجاه و هشت درصد تجارت روسیه با اروپا بود ،بیست درصد با چین بود،اما با تشکیل دولت جدید رویکرد این بود که ما ابتدا بتوانیم با همسایگان ارتباط قوی ایجاد کنیم .

به گفته وی ما نگاهمان به جهان نگاه متوازن است ،در گذشته نگاه به برخی از کشورها مثل روسیه نگاه جامع نبود الان نگاه جامع داریم.اراده دو طرف کاملاً بر گسترش روابط گره خورده و این نگاه کاملا احساس می‌شود.

جلالی گفت: غربی‌ها در تلاش برای فضا سازی هستند تا بگویند ایران می‌خواهد با روسیه رابطه پنهانی داشته باشد.روابط ما با روسیه آشکار است، ما برای استقلال خود هزینه زیادی پرداخت کرده‌ایم ،در بلوک قدرتی هم قرار نمی‌گیریم ولی درجایی که به نفع منافع ملی باشد در ائتلاف سازی‌ها شرکت خواهیم کرد.

موافقت نامه با روسیه به مجلس خواهد رفت

به گفته سفیر کشورمان در روسیه پیش‌نویس موافقت نامه با روسیه را نوشته و به‌طرف روس دادیم ابتکار از جانب ایران بود و طرف روس هشتاد و پنج درصد نظرات ما را پذیرفت.موافقت نامه در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد و مردم نیز از آن اطلاع پیدا خواهند کرد، بنابراین قرادادی پشت صحنه بسته نشده است.

وی تاکید کرد: همین غربی‌هایی که شعار روس ستیزی می‌دهند در بازار روسیه بسیار حضور فعالی داشتند .در بخش ترانزیت ما نیازمند این هستیم که ارتباطات دو کشور به هم متصل شوند.

 برای اولین بار روبل در نمایشگر بانک مرکزی به عنوان ارزی قرار گرفت که می‌توان با ریال مبادله کرد

جلالی گفت:دیروز برای اولین‌بار روبل در نمایشگر بانک مرکزی به‌عنوان ارزی قرار گرفت که می‌شود با ریال مبادله کرد.تلاش می‌کنیم که روبل تجار ایرانی در داخل روسیه بماند و ما بتوانیم با ریال با آنها تصویه کنیم.

وی گفت: شصت درصد تجارت‌ ما به این طریق انجام می‌شود.میر و شتاب دو کارتی هستند که تلاش می‌کنیم این‌ها هم به این سیستم تجاری متصل بشوند.تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌های گمرکی را به خصوص با کشور آذربایجان که در این گردونه بزرگ حضور دارد به‌عنوان کشور واسط تقویت کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها