کد خبر: 657970
تاریخ انتشار :

وعده پاره کردن برجام از سوی نیکی هیلی

جمهوریخواهان علیه توافق هسته ای با ایران

جمهوریخواهان علیه توافق هسته ای با ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که دولت جوبایدن به واسطه اصرار بر عدم ارائه تضمینهای عملیاتی و اعتباری در راستای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی توافق هسته ای هنوز گامی برنداشته و بیش از سه ماه مذاکرات را معطل اتخاذ تصمیم سیاسی و نهایی خود گذاشته است، جمهوریخواهان در حال طراحی بازی دیگری در قبال توافق هسته ای با ایران هستند! یکی از این موارد مربوط به اعلام موضع صریح در خصوص ماهیت توافق هسته ای با ایران و تاکید بر خروج از این توافق در آینده است.مطابق این گزاره، مقامات حزب جمهوریخواه می گویند که اگر قدرت را در آینده در دست بگیرند و در سال 2024 در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند بلافاصله از برجام خارج می شوند. 

یکی از این افراد نیکی هیلی است! فردی جنجالی  در دوران ریاست جمهوری ترامپ که البته در ترسیم استراتژی فشار حداکثری علیه ایران نیز نقش به سزایی ایفا کرد. «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» گفت، دولت بعدی کشورش، هرگونه توافق دولت فعلی با ایران را پاره خواهد کرد.به نوشته «فاکس نیوز» هیلی در سخنرانی نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل» گفت: «عدم توافق بهتر از توافق بد است و اگر این رئیس جمهور هرگونه توافقی را امضا کند به شما قول می‌دهم که رئیس جمهور بعدی آن را در روز اول حضورش پاره خواهد کرد.متأسفانه آمریکا به صورت ناخواسته در حال کمک به ایران در رسیدن به دیدگاه شرورانه آن است. رئیس جمهور ما برای برگشتن به توافق هسته‌ای با ایران مستأصل است».

نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل درباره بایدن مدعی شده است که  او( بایدن)  به طور روشن بیان کرده هر کاری می‌کند که ایران توافق را امضا کند.او همچنین از دولت بایدن به دلیل آنکه به زعم او به دولت روسیه اجازه داده رهبری مذاکرات هسته‌ای را در اختیار بگیرد انتقاد کرد.هیلی گفت: «ما اجازه می‌دهیم یکی از دشمنانمان با یکی دیگر از آن‌ها پشت درهای بسته مذاکره کنند و قرار است که باور کنیم هرچه در آنجا به توافق می‌رسند برای ما و اسرائیل خوب است؟ چقدر باید ساده‌لوح باشید؟».

نکته حائز اهمیت اینکه نیکی هیلی یکی از نامزدهای احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 محسوب می شد! وی قصد دارد در این مسیر از حمایت مطلق لابی های صهیونیستی از جمله آیپک برخوردار شود. از این رو نیکی هیلی از این پس نیز در راستای اطمینان بخشی به لابی های صهیونیستی آمریکا در حمایت از خود، ادعای پاره کردن برجام را در صورت حضور در کاخ سفید مطرح خواهد ساخت. 

نکته دیگر، به سوابق منفی نیکی هیلی در خصوص ایران و برجام باز می گردد.مروری بر نقش آفرینی نیکی هیلی در روند خروج دولت سابق آمریکا از برجام درنوع خود قابل تامل است. در سال 2018 میلادی  این «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود که در مقابل احتیاط سایر اعضای کابینه ترامپ، راه را برای عدم تأیید برجام هموار نمود.در اوایل ماه ژوئیه، ترامپ با اکراه و بی میلی پایبندی تهران به توافق هسته ای ایران را اعلام کرد. اعلام این پایبندی از سوی دولت آمریکا به تشویق «رکس تیلرسون» و «جیمز متیس» وزرای خارجه و دفاع  وقت این کشور صورت گرفت.تیلرسون و جیمز متیس که به مراتب تجربه بیشتری نسبت به نیکی هیلی در امور نظامی و سیاسی داشتند، نسبت به آثار و تبعات عدم همراهی دیگر بازیگران بین المللی با واشنگتن در تقابل با برجام آگاه بودند. همین مسئله سبب شد تا تیلرسون با وجود نگاه سلبی و بازدارنده ای که نسبت به توافق هسته ای داشت، به ترامپ در خصوص خروج از این توافق هشدار دهد.در مقابل، نیکی هیلی در نشستی که اواخر ماه ژوئیه 2018  در کاخ سفید و با حضور «هربرت مک مستر» مشاور عالی امنیت ملی ترامپ و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برگزار شد، از رئیس جمهور آمریکا خواست که به وی فرصتی دهد تا ادله لازم برای این عدم تأیید را فراهم نماید! به عبارت بهتر، نیکی هیلی به ترامپ وعده داد که ادله حقوقی لازم را جهت خروج از توافق هسته ای برای وی مهیا خواهد ساخت. 

سفر نیکی هیلی به وین و دیدار وی با یوکیو آمانو مدیر کل سابق  آژانس بین المللی انرژِی اتمی در همین راستا صورت گرفت.نیکی هیلی در این دیدار سعی کرد همراهی مطلق آژانس را در تقابل با برجام به دست آورد اما در این خصوص ناموفق ماند. یوکیو آمانو نیز با وجود وابستگی سیاسی پشت پرده به لابی های قدرت در آژانس، نسبت به آثار و تبعات سنگ اندازی در مقابل برجام برای اعتبار بین المللی خود آگاه بود.در هر حال، نیکی هیلی نتوانست سندی و فنی در خصوص عدم پایبندی ایران به برجام به دست بیاورد و در نهایت، ترامپ با تصمیمی سیاسی از توافق هسته ای با کشورمان خارج شد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها