کد خبر: 658243
تاریخ انتشار :

جعفر قنادباشی: اروپایی‌ها می‌ترسند که ایران را از دست بدهند

جعفر قنادباشی گفت: بعد از جنگ اوکراین روسیه هم از سوی آمریکا و غربی‌ها تحریم شد و حالا هم ایران و هم روسیه تحت تحریم هستند و همین وجه مشترک باعث همگرایی بیشتر دو کشور شده است.

جعفر قنادباشی: اروپایی‌ها می‌ترسند که ایران را از دست بدهند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: سفر اخیر پوتین به ایران ابعاد بسیار گسترده‌ای داست؛ از جمله صحبت‌هایی که درباره بحث انرژی ردوبدل شد و البته موضع‌گیری مشترک ایران و روسیه درباره روسیه و البته خباثت‌های آمریکا اما به نظر می‌رسد در این بین یک اثر مهم دیگر هم داشت؛ آنکه اروپایی‌ها به صرافت افتاده‌اند که هر چه زودتر مذاکرات وین را به نتیجه برسانند که شاهد مثالش تلفن اخیر مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به سید ابراهیم رئیسی بود.

جعفر قنادباشی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «روسیه کشوری پیشرفته و دارای سابقه ابرقدرتی و پهناورترین کشور جهان است. این کشور پیشرفته‌ترین کشور در همسایگی ماست و یکی از قدرت‌های مهم صنعتی است و حتما گسترش ارتباط با آن می‌تواند یک ظرفیت برای ما محسوب شود. ایران هم کشوری وسیع، دارای انرژی و دارای مردمی بسیار مستعد، باهوش و با پشتکار است. ایران می‌تواند بسیاری محصولات کشاورزی به روسیه صادر کند که به دلیل شرایط سردسیری در این کشور به عمل نمی‌آیند. به هر حال هم روسیه و هم ایران به یکدیگر احتیاج دارند و می‌توانند نیازهای هم را برطرف کنند».

او ادامه داد: «بعد از جنگ اوکراین روسیه هم از سوی آمریکا و غربی‌ها تحریم شد و حالا هم ایران و هم روسیه تحت تحریم هستند و همین وجه مشترک باعث همگرایی بیشتر دو کشور شده است. جدای از این که در روسیه آقای پوتین یا هر فرد دیگری سر کار باشد، ما باید برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها ارتباطمان با این کشور را در سطح مناسبی نگه داریم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «هم روسیه و هم ایران از سیاست‌های ناتو رنج می‌برند. ببینید که در موضوع داعش ترکیه به عنوان کشوری عضو ناتو چه کارها کرد. بنابراین ناتو در موضوع داعش مقصر است؛ موضوعی که منطقه ما را ناامن کرد. به هر روی به نظر می‌رسد که سفر اخیر آقای پوتین به ایران فصل جدیدی از مناسبات میان ایران و روسیه را گشوده است».

او در ادامه مطرح کرد: «اکنون موضع ما در سوریه با روسیه یکی است و البته در مواضع دیگر. چنین شرایطی باعث شده است که جناح غرب ضعیف‌تر از گذشته شود. امروز غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بازنده اصلی خودشان هستند».

قنادباشی در پایان گفت: «اروپایی‌ها می‌ترسند که ایران را از دست بدهند. آنها در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت به بازار بکر ایران نیاز دارند و به همین دلیل است که وقتی ایران و روسیه روابط خود را تحکیم می‌کنند، آنها تلاش می‌کنند سریع‌تر مذاکرات به نتیجه برسد. از سوی دیگر اروپایی‌ها در برنامه میان‌مدت خود نیز به ایران نیاز دارند زیرا بعد از جنگ اوکراین بحران انرژی در اروپا وجود دارد؛ از سوی دیگر تورم هم در اروپا بسیار بالاست و مشکلات اقتصادی شدیدی دارند. به همین دلایل است که آقای مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بعد از سفر آقای پوتین به ایران تلفن را دست می‌گیرد و به آقای رئیسی زنگ می‌زند و دو ساعت مکالمه‌اش طول می‌کشد و می‌خواهد به سرعت نتیجه مذاکرات امضا شود که شاید بتوان گفت مکرون اضطراری‌ترین تلفنش به آقای رئیسی بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها