کد خبر: 658330
تاریخ انتشار :

کاخ سفید: نشانه‌ای از ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه ندیده ایم

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن نشانه ای از ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه ندیده است.

کاخ سفید: نشانه‌ای از ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه ندیده ایم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا نشانه ای از ارائه یا خرید پهپادهای ایرانی از سوی روسیه ندیده است. اما این حقیقت که پوتین برای چنین تکنولوژی و توانایی ای به ایران روی آورده ، حاوی پیام زیادی است.

این مقام کاخ سفید همچنین اعلام کرد که انتظار می رود موضوعات مربوط به تماس تلفنی آتی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، شامل تنش ها بر سر تایوان و حمله روسیه به اوکراین باشد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا افزود که انتظار می‌رود در این تماس مدیریت رقابت میان دو کشور نیز مطرح شود.

این پنجمین تماس میان بایدن و شی جین پینگ خواهد بود.

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید ۱۱ جولای در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در جمع خبرنگاران ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است اما مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

اما یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی ادعاهای مقامات کشورش اعلام کرد که هنوز هیچ نشانه ای از استفاده روسیه از سلاح‌های ایران در جنگ اوکراین وجود ندارد.

این مقام ارشد پنتاگون که نامش بیان نشده بود، به خبرنگاران گفت: هنوز هیچ نشانه‌ای از وجود سلاح‌های ایران در میان نیروهای روسیه‌ که در حال نبرد در اوکراین هستند، دیده نمی‌شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در باره ادعاها مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه گفت: ما به ایران توصیه می کنیم پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد و فکر می‌کنم این کار یک ایده بسیار بد است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت: فکر نمی کنم ارائه پهپاد و سایر تجهیزات به روسیه از سوی ایرانی ها ایده خوبی باشد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: ما از نزدیک تحولات را دنبال خواهیم کرد. تمام تحریم های ما همچنان درحال اجرا هستند و هرگونه معامله ای  با ایران در زمینه پهپادها شامل تحریم های ما و همچنین تعدادی از کشورها در سراسر جهان خواهد شد.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

منبع: ایرنا

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها