کد خبر: 658480
تاریخ انتشار :

نظر یک نماینده درباره تفکیک وزارتخانه‌ها

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه‌هایی که این روزها مطرح می‌شود، گره‌گشای مشکلات نیست،گفت: ایجاد وزارت‌خانه‌های جدید دردی از ما دوا نمی‌کند.

نظر یک نماینده درباره تفکیک وزارتخانه‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در رابطه با تفکیک و جداسازی برخی وزارت‌خانه‌ها، گفت: همانطور که می‌دانید پیش از این، موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی و همچنین جداسازی وزارت بازرگانی یک بار دیگر در همین مجلس پیشنهاد داده شد و به صحن آمد، اما رأی نیاورد و رد شد. امروز که بار دیگر حرف این موضوع به میان آمده باید به صورت اساسی بررسی کنیم و مطمئن شویم که آیا اضافه کردن یک وزیر و وزارت‌خانه دیگر مسائل ما را حل می‌کند؟

وی تصریح کرد: وزیر که شخصاً همه کارهای یک وزارت‌خانه را انجام نمی‌دهد. در بحث وزارت صنعت، معدن و تجارت منطق آن است که به جای آنکه کل وزارت‌خانه را تفکیک کنیم، برای مجموعه فعالیت‌هایی که قرار است ذیل وزارت بازرگانی و در مجموعه وظایف وزیر بازرگانی در نظر گرفته شود یک معاونت قوی در وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معتقد هستم موضوع جداسازی‌هایی که این روزها مطرح می‌شود، گره‌گشای مشکلات امروز نیست و تجربه‌های گذشته ما نیز در این زمینه موفق نبوده است. آنچه پیش از این تجربه کرده‌ایم به ما می‌گوید ایجاد وزارت‌خانه‌های جدید دردی از ما دوا نمی‌کند.

ویس کرمی در واکنش به این نکته که برخی معتقدند با تفکیک وزارت‌خانه‌ها ساختار جدیدی ایجاد نمی‌شود و فقط همه چیز به حالت پیش از ادغام بازمی‌گردد، گفت: حتماً در فعالیت جداگانه این وزارتخانه‌ها ایراداتی وجود داشته که این ادغام‌ها صورت گرفته است. باید بدانیم چاره مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم این نیست که دوباره به حالت قبل بازگردیم، آنچه باید اصلاح شود مشکلات ساختاری نیست، بلکه ضعف‌های مدیریتی است.

وی عنوان کرد: با تفکیک و جداسازی وزارت‌خانه‌ها به جای آنکه به سراغ علت‌ها برویم خود را با معلول‌ها مواجه کرده‌ایم. باید در به کار گماردن افراد توانا دقت بیشتری داشته باشیم، باید مدیریت را اصلاح کنیم تا بتوانیم اقتصاد بیمار را درمان کنیم؛ با تغییر ساختارها چیزی حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا برخی ادغام‌ها همچون ادغام سازمان ملی جوانان با وزارت ورزش ناموفق نبوده است؟ گفت: این نکته درستی است؛ امروز در عمل بحثی به عنوان «جوانان» در وزارت ورزش و جوانان وجود ندارد و شاهد هستیم که ورزش بر حوزه جوانان سایه انداخته است و فقط وقتی به جوانان پرداخته می‌شود که ورزشکار هم باشند.

ویس کرمی با تأکید بر اینکه وزارت ورزش برای حوزه مهم و پر چالش جوانان برنامه مشخصی ندارد، بیان کرد: از ابتدای کار، ماهیت این دو حوزه با هم منطبق نبود و تفاوت‌های قابل توجهی داشتند. ورزش یک بحث قهرمانی است که سیاست‌ها و الزامات خاص خود را می‌طلبد و جوانان، حوزه‌ای پیچیده با ابعاد مختلف است که به کارشناسان و متخصصان ویژه‌ای نیاز دارد.

وی یادآور شد: البته این دو موضوع گاهی اوقات با یکدیگر اشتراکاتی دارند و مثل دو دایره قسمتی از یکدیگر را می‌پوشانند، اما با این وجود ادغام این دو حوزه تصمیم درستی نبود. علاوه بر همه آنها امروز وزیری در این وزارتخانه مشغول به کار است که صرفاً ورزشی است و از مسائل روانشناسی، فرهنگی و سایر موضوعات مربوط به جوانان فاصله دارد. بنابراین وزاتخانه ورزش و جوانان صرفاً وزارت ورزش است و در موضوعات مهم دیگر، جوانان و بانوان به یک معاونت اکتفا کرده‌ایم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مسیر حل مشکلات وزارتخانه‌ها راه‌های زیادی را امتحان کرده‌ایم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد به جای علت و ریشه مشکلات خود را گرفتار معلول کرده‌ایم. باید علت عدم موفقیت خود را در بحث‌های مدیریتی جدی‌تر دنبال و شناسایی کنیم.

ویس کرمی در رابطه با تصمیم نمایندگان مبنی بر به تعویق انداختن استیضاح «فاطمی‌امین»، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که همیشه همه استیضاح‌هایی که عنوان می‌شوند، کارشناسی شده و در راه خدمت به مردم نیستند. در واقع گاهی در این مسائل، بازی‌های سیاسی اتفاقات را رقم می‌زنند.

وی بیان کرد: این منطقی نیست که توقع داشته باشیم حوزه گسترده‌ای همچون صنعت خودرو که چندین سال است دچار معضل شده، در طول چند ماه مشکلاتش برطرف شود. چنین انتظاراتی به جا نیست و طبیعتاً عملی نیز نخواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه نباید آرمان‌گرایانه به مسائل نگاه کنیم، گفت: اگر کسی در مجموع فعالیت خود، رو به جلو حرکت کرده باشد باید به او فرصت دهیم تا برنامه‌ها و اقداماتش را تکمیل کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها