کد خبر: 658497
تاریخ انتشار :

لاوروف ضمن انتقاد از اظهارات ماکرون

آماده گفت‌وگو با بلینکن هستم

وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه در یک کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در پایتخت ازبکستان اعلام کرد، مسکو به زودی تاریخی را به جهت انجام یک گفتگوی تلفنی وی با همتای آمریکایی اش را پیشنهاد خواهد کرد.

آماده گفت‌وگو با بلینکن هستم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از قصدش به منظور انجام یک گفتگوی تلفنی با لاوروف با هدف بحث بر سر موضوع تبادل زندانی بین واشنگتن و مسکو خبر داده بود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در این سخنان، اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را توهین به این کشورهای آفریقایی توصیف کرد.

لاوروف گفت: در مورد ماکرون و اظهارات او، واقعاً انتظار داشتم فرانسوی‌ها با اخلاق‌تر باشند.

وی که این هفته به آفریقا رفت، گفت که ماکرون گفته نگران فعالیت نظامی و دیپلماتیک روسیه در آفریقا است که نمی‌تواند آن را همکاری بنامد، بلکه "حمایت از رژیم‌ها و حکومت‌های غیرقانونی و کاملاً شکست خورده" است. این توهین بزرگی به کشورهایی است که با وجود همه موانع، به توسعه روابط با روسیه ادامه می‌دهند.

درخصوص تایوان نیز وزیر امور خارجه روسیه تایید کرد که موضع مسکو در قبال موضوع تایوان تغییر نکرده است.

وی به سفر امروز پلوسی به کشورهای آسیایی اشاره کرد و گفت: این موضوع برای ما کاملاً واضح است. موضع ما در مورد وجود "چین واحد" تغییر نکرده است. ما هیچ مشکلی برای پایبندی به اصل حاکمیت چین نداریم و از هیچ اقدام تحریک آمیزی یا اقدام تحریک آمیز که بتواند اوضاع را در منطقه تشدید کند، عمل می کنیم.

سرگئی لاوروف درباره افغانستان گفت: افغانستان بحث‌های ما جای مهمی دارد. ما و ازبکستان در خصوص لزوم به رسمیت شناختن واقعیت‌های فعلی در افغانستان و همکاری با رهبری کنونی بر اساس این واقعیات، موضع یکسانی داریم.

لاوروف افزود، ازبکستان چندین سال است که به محل برگزاری رویدادهای ویژه بین المللی در مورد افغانستان و بررسی تاثیر تحولات آن بر دیگر کشورها تبدیل شده است.

وزیر خارجه روسیه همچین گفت: سال گذشته در کنفرانس دیگری درباره افغانستان شرکت کردم. امروز بیان کردیم که این تلاش‌ها - و تلاش‌های روسیه در چهارچوب فرمت مسکو و اقدامات جمهوری خلق چین که مرتباً نشست‌هایی با همسایگان افغانستان برگزار می‌کند - همه اینها کارهایی تکمیلی است و با هر رویداد، چندین گام به جلو برمی‌داریم.

به نوشته پایگاه گلوبال تایمز،  وزیران امور خارجه اعضای سازمان همکاری شانگهای به منظور شرکت در اجلاس دو روزه‌ای درشهر تاشکند، پایتخت ازبکستان که امروز جمعه آخرین روز آن است با هدف بحث بر سر مسائل منطقه‌ای و بین المللی و همچنین همکاری‌ها در چارچوب دستورکار سازمان همکاری شانگهای از جمله پروژه های مربوط به ابتکار عمل "کمربند و جاده" گرد هم آمده اند.

کارشناسان گفتند، نه تنها کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آماده تعمیق همکاری هستند، بلکه بیشتر کشورهای حوزه اوراسیا نیز این روحیه را به رسمیت می شناسند و مایل به پیوستن به این سازمان هستند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از پنجشنبه تا جمعه در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند ازبکستان شرکت کرده و قرار ا ست همچنین به دعوت وزیران امور خارجه خارج قرقیزستان و تاجیکستان به آن کشورها نیز سفر داشته باشد.

وزیر امور خارجه چین گفت، سازمان همکاری شانگهای باید به عنوان یک نیروی محرکه در تضمین عدالت بین المللی عمل کرده و نقشی تثبیت کننده در سطح بین المللی و منطقه‌ای ایفا کند.

وانگ یی در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند، پایتخت ازبکستان، اظهار داشت: با توجه به تغییرات پیچیده در شرایط بین المللی و چالش های مختلف، اعضای سازمان همکاری شانگهای نیاز به تقویت تعامل، همبستگی و همکاری دارند. سازمان همکاری شانگهای باید به عنوان یک نیروی محرکه در تضمین عدالت بین المللی عمل کند و نقشی باثبات کننده در عرصه بین المللی و منطقه ای ایفا کند. این سازمان باید نیروی مهم و محرکی برای تلاش‌ها برای احیای اقتصادی پس از همه‌گیری باشد.

این دیپلمات ارشد چینی خطاب به لاوروف گفت: انتظار دارم من و شما به توافقات زیادی دست پیدا کنیم.

وانگ روز پنجشنبه در دیدار با نوروف ولادیمیر اماموویچ، سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان، گفت: چین قاطعانه از ازبکستان در حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات اجتماعی و ادامه مسیر توسعه و احیا متناسب با شرایط ملی آن حمایت کرده و با هرگونه اقدام مداخله جویانه خارجی در امور داخلی ازبکستان مخالف است.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که وانگ یی در جریان این نشست در سایر رویدادهای چندجانبه شرکت کرده و برای نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در اواخر سال جاری میلادی به همراه سایر وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تدارک دیده است.

به نوشته گلوبال تایمز، ناظران چینی گفتند وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای بر روی مسائل منطقه ای از جمله مسئله افغانستان و همکاری در زمینه بازیابی  اقتصادی همچنان که درگیری روسیه و اوکراین بحران جهانی غذا و انرژی را بدتر کرده تمرکز داشته اند.

 به گفته ژانگ هونگ، کارشناس مطالعات اروپای شرقی از آکادمی علوم اجتماعی چین، این وزرای خارجه همچنین درباره اجرای هر چه بیشتر پروژه های ابتکار عمل کمربند و جاده از سوی اعضای سازمان همکاری شانگهای گفتگو میکنند.

ژانگ گفت که در پس زمینه چالش‌های نظم جهانی و پیچیده‌تر شدن وضعیت بین‌المللی ، برای ناظران واضح است که توسعه سریع توانایی سازمان همکاری شانگهای در حفاظت از امنیت و ثبات منطقه‌ای و جذابیت آن برای بسیاری از کشورهای همسایه در حال برجسته‌تر شدن است. .

به گفته ژانگ هونگ،  بحث های بیشتری در جریان این اجلاس پیرامون عضو کردن کشورهایی جدید در سازمان در جریان این نشست وزرای خارجه مطرح شده تا گسترش و بلوغ سازوکار همکاری داخلی سازمان همکاری شانگهای بیشتر شود.

پیشتر ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفته بود: انتظار داریم سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در نشست شهریور ماه یادداشت تعهدات را برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای تصویب کنند.

اجلاس سالانه سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر در سمرقند ازبکستان برگزار خواهد شد.

در جریان این نشست دو روزه وزرای خارجه این اعضا دیدارهای دوجانبه جداگانه ای با یکدیگر در حاشیه اجلاس برگزار کردند.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی همتای چینی وی در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد چشم انداز این سازمان و وضعیت اوکراین گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است:  وزیران امور خارجه روسیه و چین درباره جنبه‌های کلیدی فعالیت سازمان همکاری شانگهای و چشم‌انداز توسعه بیشتر آن، از جمله در زمینه موضوعات مدرن‌سازی این سازمان و ارتقای اعتبار آن در صحنه بین‌المللی، تبادل نظر کردند. آنها بر نقش پیشروی سازمان همکاری شانگهای در ایجاد معماری امنیتی منطقه ای تاکید و به مشاکرت سازنده قابل توجه این سازمان در روند حفظ صلح و ثبات و تضمین توسعه اقتصادی در اوراسیا اشاره کردند.

 وزارت امور خارجه روسیه گفت: طرفین درباره وضعیت کنونی در اوکراین و پیرامون آن ارزیابی هایی را مطرح کردند.

 در این بیانیه آمده است وزرای خارجه روسیه و چین به تفصیل درباره مسائل مربوط به آمادگی برای نشست آتی شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای گفتگو کردند.

دیپلمات ارشد روسیه نیز گفت: روسیه از فرآیندهای صلح و نظم جهانی بر اساس قوانین بین المللی، چندجانبه گرایی واقعی و محوریت داشتن نقش سازمان ملل حمایت می کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در کنار وانگ یی، همتای چینی خود در تاشکند پایتخت ازبکستان، بر مشاهده این که چگونه جهان در حال تغییر به سمت تنوع و تعادل بیشتر است تاکید کرد.

لاوروف گفت: "تعداد فزاینده ای از اشکال تعامل واقعاً فراگیر وجود دارد. این تحول توسط بسیاری از کشورها از جمله روسیه، چین و اکثر کشورهای آسیایی، آفریقا و آمریکای لاتین که یک سیاست مستقل را دنبال کرده اند هستند، حمایت می شود.

وی یادآور شد که این دو وزیر در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در بالی اندونزی در اوایل ماه جاری با یکدیگر دیدار کردند و افزود که مسکو و پکن "دوستی بین خود دارند که در طول سال ها ثابت شده است."

لاوروف همچنین تاکید کرد که کشورش از همکاری زیر چتر سازمان همکاری شانگهای راضی است.

وی گفت: ما بر رشد مداوم در ابعاد جغرافیایی و محتوای فعالیت های سازمان همکاری شانگهای اشاره می کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها