کد خبر: 658637
تاریخ انتشار :

حقیقت‌پور: حق حاکمیت است که بدحجاب را به بانک و ... راه ندهد

منصور حقیقت‌پور می‌گوید که این حق دولت و حاکمیت است که برای برقراری حجاب اعمال قدرت کرده و مثلا کسی که حجاب درست ندارد به بانک و مترو و ... راه ندهد.

حقیقت‌پور: حق حاکمیت است که بدحجاب را به بانک و ... راه ندهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» به شرح دیدگاه خود درباره موضوع حجاب و برخوردهایی اخیر که حواشی هم به همراه داشت و پرداخته است. او از زور و خشونت دفاع نمی‌کند اما معتقد است که هم گشت ارشاد باید باشد و هم با بدحجابی باید برخورد شود. او باور دارد که نوجوان شیرازی یا آنانی که حجاب از سر برمی‌دارند از رسانه‌های آن‌ طرف آبی پول گرفته‌اند یا از سوی آنها فریفته شده‌اند لذا باید با آنها برخورد شود. جالب اینکه وی محدودیت‌های عجیب و غریبی مثل عدم ارائه خدمات اداری به زنان به اصطلاح بدحجاب را شیوه‌ای درست می‌داند که ناقض حقوق شهروندی هم نیست!

حقیقت‌پور در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «شخصا معتقدم که حجاب یک قانون است و مختص به جمهوری اسلامی ایران هم نیست. ضمن اینکه زنان ما در دوره رژیم گذشته هم حجاب داشتند و حتی در دوره رضاخان برای حفظ حجاب خود شهید هم دادند. بنابراین در اصل بودن حجاب تردیدی نداریم اما درباره حدود آن اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. این اصل اما باید در کشور رعایت شود. اینکه رعایت آن باید با اعلام قدرت و زور باشد اما بحث دیگری است.»وی افزود: «معتقد هستم که اعمال زور در این حوزه تا حالا جواب نداده است و ما باید رفتارهای اقناعی برای توسعه حجاب را مورد توجه قرار دهیم.»این نماینده پیشین مجلس گفت: «مساله فعلی در جامعه ما این است که دشمنان ما حجاب را تبدیل به یک ابزار سیاسی کرده‌اند. مثلا یک نفر اگر ۲۰۰ دلار می‌گیرد و فیلم برداشتن روسری خود را برای شبکه من‌و‌تو می‌فرستد برای آن است که آنها می‌خواهند با این هزینه نشان دهند که مردم در جمهوری اسلامی ناراضی هستند.»

او ادامه داد: «با موضوع حجاب دو برخورد وجود دارد که باید آنها را از هم تفکیک کرد. یک عده امر حجاب را سیاسی کرده‌اند که به نظر من ریشه آنها در بیرون از ایران است. یک عده هم در داخل ایران می‌خواهند حجاب را با اعمال قدرت تامین کنند. اینها دو مساله متفاوت است. خطای اول را آن گروهی می‌کنند که می‌خواهند حجاب را به یک مساله سیاسی تبدیل کنند.»

حقیقت‌پور البته رویکرد گروه دوم و داخل ایران را خطا ندانسته و گفت: «قانون باید در مملکت اعمال شود. قانون هم می‌گوید که خانم‌ها باید حدودی را در حجاب رعایت کنند. هر قدر که در این زمینه کار فرهنگی و اقناعی شود، خوب است اما اگر توسعه بدحجابی سازماندهی شده بود، چه کنیم؟ مثلا به ۵۰ تا دختر نوجوان می‌گویند بیایید فلان نقطه و با فلان وسیله ورزشی بازی کنید تا ما فیلم بگیریم. ما باید با این قضیه ارشادی برخورد کنیم یا باید اعمال قدرت کنیم؟ یا کانون‌های اصلی آنها را شناسایی و برخورد کنیم. این دیگر حق حکومت است.»

وی افزود: «به نظر من حکومت باید این امر را به خوبی اجرا کند و در حد نصیحت و نهی از منکر عمل کند. اما برخورد فیزیکی نباید داشته باشند. دقت کنیم که مقام معظم رهبری هم عزت زن مسلمان، عزت زن ایرانی و این هویتی که بعد از انقلاب پیدا کرده است را مورد تاکید قرار داده‌اند. با تلاش‌هایی که برای بی‌هویت کردن خواهران ما می‌کنند باید برخورد منطقی و اصولی کنیم.»

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «باید حساب‌شده برخورد شود، نباید مردم را به لج انداخت، زیرا به هر حال جوانان در سنینی ممکن است لجبازی کنند. ما باید برخورد منطقی و خوب داشته باشیم. تمام این خواهرانی که امروز حجاب بد دارند، عزادار امام حسین هستند یا در تجمع غدیر بودند یا در استادیوم آزادی برای «سلام فرمانده» آمدند. در این‌باره برخی تحریک می‌شوند یا برخی مغرضانه پول گرفته و اقدام می‌کنند و… حساب اینها را باید از عامه مردم جدا کرد.»

وی همچنین گفت: «به نظر من باید از قدرت خود استفاده کنیم اما این قدرت صرفا با تکیه بر زور نیست. ما قدرت‌های دیگری هم داریم. این حق نظام است که بگوید دختری که حجابش را درست نمی‌کند، در دانشگاه و کلاس راه نمی‌دهم. حق دولت و حاکمیت است و کشورهای دیگر هم همین کار را می‌کنند. فرانسه محجبه‌ها را به دانشگاه راه نمی‌دهد. هند و آلمان و… هم همین طور. چطور قانون آنها قانون است اما قانون ما قانون نیست! ما هم می‌گوییم اگر کسی حجاب درست نداشته باشد اجازه رانندگی در سطح شهر به او نمی‌دهیم یا اجازه ورود به بانک را به او نمی‌دهیم.»

حقیقت‌پور اینکه اعمال این طور محدودیت‌ها موجب نقض حقوق شهروندی زنان است را رد کرد و گفت: «اتفاقا حق شهروندی یعنی زنان حق شهروندان دیگر را رعایت کرده و حجاب خود را رعایت کنند. حقوق شهروندی دو سویه است. مثلا من به عنوان یک مغازه‌دار می‌گویم اگر بی‌حجاب بیایی پسر جوان من تحریک می‌شود و حق شهروندی او را زیر پا می‌گذاری و این درست نیست.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها