کد خبر: 659177
تاریخ انتشار :

جدال پنهانی واشنگتن و تل آویو بر سر برجام

اختلافاتی که شدت گرفته است

اختلافاتی که شدت گرفته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مذاکرات وین همچنان  معطل تصمیم نهایی واشنگتن بر سر رفع عملیاتی تحریمهای ضد ایرانی ، ارائه تضمین در خصوص آینده برجام و حل مسائل پادمانی مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ( قبل از اجرایی شدن توافق احتمالی) می باشد. در این میان نمی توان نقش بازیگران بیرونی را در تنظیم رفتار آمریکا در مذاکرات وین نادیده انگاشت این قاعده در خصوص اتحادیه اروپا نیز صادق است.یکی از این بازیگران رژیم صهیونیستی می باشد. برخی تحلیلگران معتقدند که اساسا حمله اخیر صهیونیستها به غزه، واکنشی با هدف بر هم زدن صحنه مذاکرات وین بوده و برخی دیگر نیز تل آویو را مقصر اصلی مانع سازی در مسیر احیای توافق هسته ای قلمداد می کنند. 

اکنون با آغاز دور جدید مذاکرات وین ، صهیونیستها از طریق رفتارهای بر هم زننده و حتی از طریق تاثیرگذاری بر رفتار بازیگرانی مانند فرانسه ، انگلیس و آلمان در صدد رسیدن به اهداف سلبی خود در مذاکرات هستند. در تحلیل رفتار صهیونیستها می توان بر روی مسئله "تضمین محوری مذاکرات" مانور خاصی داد. رژیم اشغالگر قدس مخالف ارائه هرگونه تضمین اعتباری و حتی فنی به ایران در راستای احیای توافق هسته ای بوده و خواهد بود. اساسا  خروج دن شاپیرو سفیر سابق آمریکا در تل آویو  از تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور ، نقطه آشکارساز اختلافات عمده و اساسی در تیم سیاست بایدن محسوب می شد. . این اتفاق حدود ده روز قبل رخ داد. بدون شک با توجه به روابط خاصی که میان شاپیرو و لابی صهیونیستی آیپک وجود دارد، این تصمیم با چراغ سبز صهیونیستها اتخاذ شده و هدف از آن، تحت فشار گذاشتن دولت بایدن برای عدم پذیرش خطوط قرمز راهبردی و منطقی تعیین شده از سوی  کشورمان می باشد.  خروج افرادی مانند شاپیرو یا  ریچارد نفیو معمار تحریمهای ضد ایرانی در دولت اوباما ،  نشانه ای بارز دال بر عدم دستیابی دولت بایدن به اهداف اولیه ترسیم شده خود در مذاکرات محسوب می شود. 

نکته دیگر، به انتقال منازعه واشنگتن –تل آویو در قبال احیای برجام از فازپنهان به فازآشکار باز می گردد.  بر اساس گزارش پایگاه آکسیوس،  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  و دیگر مقامات این رژیم خواسته است جاگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران معرفی کنند که غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند. گزارش حاکی از آن است که بنت در پاسخ به بلینکن گفته است، در صورتی که آمریکا و اروپا فشار تحریم‌ها علیه ایران را تا سطح تحریم‌های روسیه افزایش دهند، جلوگیری از حرکت ایران به سوی غنی‌سازی ۹۰ درصدی امکان‌پذیر است.بنت همچنین به بلینکن گفت که توافق هسته‌ای تنها مانند یک چسب‌زخم عمل می‌کند و راه‌حلی کوتاه‌مدت است زیرا ایران بر اثر این توافق، به میلیاردها دلار پول دست پیدا می کند و این موضوع مغایر با استراتژی فشار حداکثری ایالات متحده محسوب می شود. 

دولت جوبایدن از ابتدای حضور خود در راس معادلات سیاسی و اجرایی کاخ سفید، بارها تهدیدی به نام شکست مذاکرات را مطرح ساخت تا در سایه آن بتواند به هدف راهبردی خود مبنی بر مهار همه جانبه کشورمان و بازگشت ظاهری و بدون خاصیت به برجام دست پیدا کند. رژیم صهیونیستی نیز در این مسیر حامی واشنگتن بود. به عبارت بهتر، رژیم اشغالگر قدس و افرادی مانند یائیر لاپید و نفتالی بنت در صورتی بازگشت واشنگتن به برجام را مورد حمایت قرار می دادند که متضمن عدم رفع واقعی تحریمهای ضد ایرانی باشد. فراتر از آن، همان گونه که اشاره شد یکی از خطوط قرمز صهیونیستها در مذاکرات وین که آن را بارها به طرف آمریکایی و اروپایی گوشزد کرده بوند مربوط به عدم ارائه تضمین در قبال آینده توافق هسته ای با ایران می باشد. 

اساسا خروج برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا از تیم رابرت مالی با دستور رژیم صهیونیستی و با هدف اعمال فشار بر روند مذاکرات صورت گرفت. در حال حاضر نیز تل آویو به اعمال فشارهای پشت پرده خود به واشنگنتن، پاریس، لندن و برلین ادامه می دهد در هر حال، اگربازیگران غربی بخواهند به مانند گذشته تحت تاثیر این فشارها قرار گرفته و دوباره به تاکتیک "بازگشت پوچ به برجام" متمایل شوند، قطعا خبری از احیای توافق هسته ای نخواهد بود. در این صورت، جبران آثار و تبعات فرصت سوزی غرب در مذاکرات وین آسان نیست.....

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها