کد خبر: 659364
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با نقوی حسینی

از پذیرش پیشنهاد اروپا چیزی گیر ایران نمی‌آید

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر همه تحریم های ضدایرانی لغو نشود، حتی با پذیرش توافق بر سر احیای برجام مشکلی از جمهوری اسلامی حل نخواهد شد.

از پذیرش پیشنهاد اروپا چیزی گیر ایران نمی‌آید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مذاکرات وین با دو روایت متفاوت خاتمه یافت. روایت اتحادیه اروپا متن پیشنهاد را نهایی شده خواند و بلافاصله آمریکا نیز آن را پذیرفت و روایت ایران که نهایی شدن متن پیشنهاد را رد و لزوم تداوم گفتگوها تأکید کرد.

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره سرنوشت مذاکرات برجامی گفت: متن پیشنهادی اروپا با هماهنگی کامل آمریکا تهیه شده بود، از این رو آمریکا دقایقی بعد از اعلام پایان مذاکرات آن را پذیرفت. تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران نشان داد که واشنگتن همچنان به سیاست فشار حداکثری در مقابل ایران اعتقاد دارد.

وی افزود: اگر متن پیشنهادی اروپا خواسته های اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران را در برمی گرفت و آمریکایی ها نیز دنبال اعمال تحریم های جدید نمی رفتند، شاید وضعیت طور دیگری می شد اما وقتی آمریکایی ها تحریم های جدید وضع و اروپایی ها تهدیدآمیز صحبت می کنند، نشانه آن است که آنها همچنان سیاست چماق و هویج را می خواهند ادامه دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره انتقادها به عملکرد تیم مذاکره کننده ایرانی اظهار کرد: اتفاقا یکی از انتقادهای جدی حامیان دولت سیزدهم به تیم مذاکره کننده آن است که اغلب اعضای این تیم همان هایی هستند که زمان دولت قبل در این تیم حضور داشتند و همان ها مذاکره انجام می دهند و مسیر گفتگوها را دنبال می کنند.

وی افزود: امروز غربی ها متوسل به ضرب الاجل شدند چون حوادث آینده به ویژه نیاز ضروری اروپا به انرژی در زمستان پیش رو را متوجه هستند و می دانند هر طور شده باید با ایران به توافق برسند وگرنه عدم توافق برای احیای برجام دست آنها را در تأمین انرژی مورد نیاز برای شهروندان شان می بندد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: امروز تیم مذاکره کننده دنبال آن است که مطالبات اصلی جمهوری اسلامی ایران در متن توافق دیده شود و آمریکا نیز درباره لغو تحریم ها ضمانت پایدار و مستمر بدهد، نه آنکه مثل اوباما بعد از اجرای برجام اقدام به اعمال تحریم های جدید علیه ایران کند و در واقع تحریم های قبلی را به بهانه های دیگری علیه ایران تکرار کنند.

وی افزود: بایدن اخیرا اعلام کرد «تحریم های جدید علیه ایران اعمال شده است اما به ایران پیام دادیم اگر احیای برجام صورت گیرد این تحریم ها لغو می شود». غیر از تحریم های هسته ای، 150 تحریم دیگر علیه ایران وجود دارد که آمریکایی ها حاضر نیستند، این گروه از تحریم ها را حتی بعد از احیای برجام لغو کنند.

نقوی یادآور شد: اگر همه تحریم های ضدایرانی لغو نشود، حتی با پذیرش توافق بر سر احیای برجام مشکلی از جمهوری اسلامی حل نخواهد شد چون بخشی از تحریم ها می ماند که آمریکا با تکیه بر آنها نمی گذارد ایران از مزایای اجرای برجام سود ببرد بنابراین به دلیل عدم دیده شدن مطالبات اصولی ایران در متن پیشنهادی اروپا، بعید است جمهوری اسلامی این پیشنهاد را بپذیرد چون اگر این پیشنهاد را بپذیرد چیزی گیرش نمی آید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها