کد خبر: 659429
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با صباح زنگنه

تلاش غرب برای امنیتی سازی ایران

صباح زنگنه نگرانی‌های غرب از همکاری ایران و روسیه پیرو ارسال ماهواره خیام را بی‌مورد و البته فضاسازی و هدفمند می‌داند.

تلاش غرب برای امنیتی سازی ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - ایران ماهواره «خیام» را به کمک روسیه به فضا فرستاد و این انگار خوشایند غربی‌ها نبوده است. شاهدش نیز ابراز نگرانی‌های مقام آمریکایی از تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه! سوال اما اینجا است که آیا واقعا همکاری صورت گرفته بین ایران و روسیه موضوع نگران‌ کننده‌ای به حساب می‌آید؟ پاسخ خیر است چون خود آمریکا نیز پیش از این در مقاطع با روسیه در حوزه هوا و فضا همکاری کرده است.

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این باره به «نامه نیوز» گفت: «استفاده از تکنولوژی یک کشور در کشور دیگر امر جاری و ساری در همه دنیا است لذا اینگونه اظهارات بیشتر فضاسازی است تا اینکه بیانگر یک نگرانی بزرگ و عمیق باشد. اگر همکاری بین کشورها در حوزه تکنولوژی، آن هم تکنولوژی نظامی یا شبه نظامی عامل نگرانی باشد، کل جهان باید از دست آمریکا و غرب در نگرانی دائم باشد. این نگرانی هم بوده است چون کشورهای غربی به صورت ملموس نشان داده اند که به هیچ ارزشی قائل نیستند و هر آنچه که طبق منافع آنها باشد را انجام می‌دهند و گوششان بدهکار حتی اعتراضات مردم خودشان هم نیست.»

وی در واکنش به اینکه امریکایی‌ها اخیر مدعی فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه بوده و از این بابت نیز نگرانی‌هایی را ابراز کرده‌اند، گفت: «پهپاد یک وسیله در درجه اول شناسایی است. در درجه دوم یک وسیله دفاعی در برابر این همه امکانات و وسایل موجود در دنیا. بحث همکاری ایران و روسیه در پرتاب یک ماهواره نیز باعث نگرانی نیست و باید توجه داشت که این تکنولوژی‌ها به صورت مکرر از سوی غربی‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته است. پایگاه بایکمور در قزاقستان با توجه به مشخصات جغرافیایی و ارتفاع سنجی آن، مورد استفاده خیلی از کشورهای غربی از جمله آمریکا نیز بوده است لذا این ابراز نگرانی‌های فعلی آمریکایی‌ها نامربوط است».

وی ادامه داد: «استفاده از موشک سایوز و پرتاب ماهواره نیز یک همکاری خیلی شاخص، روشن و اعلام شده است و همه جهان آن را رصد می‌کند و می‌سنجد . این موضوع پنهانی نیست. این نوع اظهارات اولا در تلاش است که همکاری ایران و روسیه را زیر سوال ببرد و آن را عامل نگرانی تلقی کند، دوما می‌خواهد این نگرانی را به مردم ایران القا کند. اگر نه ، این سخنان حاکی از ضعف بینش حاکم بر آمریکا است و تلاش برای امنیتی سازی ایران به حساب می‌آید.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها