کد خبر: 659496
تاریخ انتشار :

جزئیات جدید از وام مسکن | زمان پرداخت وام مسکن 200 میلیونی اعلام شد

آخرین خبر از تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی حاکی از آن است که سازمان برنامه و بودجه هنوز ضمانت‌نامه مابه‌التفاوت نرخ سود را ارایه نکرده اما به نظر نمی‌رسد مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

جزئیات جدید از وام مسکن | زمان پرداخت وام مسکن 200 میلیونی اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وام مسکن از جمله تسهیلاتی است که برای کمک به مستاجران در نظر گرفته شده است. به دلیل افزایش قیمت اجاره خانه، وام مسکن می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش برخی از مشکلات اقتصادی مستاجران باشد. وام مسکن به افرادی تعلق می‌گیرد که  شرایط خاصی داشته باشند. یکی از شرایط دریافت وام مسکن داشتن اجاره نامه است. افراد بدون مراجعه حضوری به بانک می توانند برای وام مسکن ثبت‌نام کنند.

 در پی دستور رییس‌جمهور مبنی بر پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد و موافقت سازمان برنامه و بودجه با این تسهیلات در روز ۵ مردادماه ۱۴۰۱بنیاد مسکن در حال تشکیل پرونده متقاضیان است اما معرفی به بانک، منوط به ارایه ضمانت‌نامه سازمان برنامه و بودجه است که هنوز محقق نشده است.

سیدرضا حمیدی ـ مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن درخصوص آخرین وضعیت تسهیلات ساخت مسکن روستایی  گفت: دستورالعمل وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تهیه شده، تشکیل پرونده‌ها و ثبت در سامانه هم توسط بنیاد مسکن در حال انجام است ولی برای معرفی متقاضیان به بانک منتظر تضمین‌نامه سازمان برنامه و بودجه هستیم. فعلا تضمین نامه ارایه نشده است.

بنابراین گزارش برای اینکه وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی شکل اجرایی به خود بگیرد باید سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت ۱۳ درصدی بین نرخ سود ۵ درصد تا ۱۸ درصد را که دولت بر عهده گرفته تضمین کند. طبق برآوردها این مبلغ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

از جمله منابعی که برای تامین یارانه تسهیلات مسکن روستایی در نظر گرفته شده صندوق ملی مسکن است که منابع چندانی در آن وجود ندارد. با این حال سازمان برنامه و بودجه موافقت خود را با پرداخت وام مسکن روستایی اعلام کرده‌است.

طبق شنیده‌ها مشکل چندانی در ارایه ضمانت نامه وجود ندارد و به زودی محقق خواهد شد.

جزئیاتی از پرداخت وام مسکن 

 در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سهمیه و توزیع بانکی اعطای تسهیلات مسکن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به شش بانک اعلام کرد.

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.

الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان

ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به صاحب یک فرزند شده یا می‌شود، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان.

ج) خانوارهای دونفره ( زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان.

لازم به ذکر است استعلام‌های لازم جهت بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات مسکن مبنی بر عدم اخذ تسهیلات مسکن از بانک‌ها و موسسات اعتباری از سامانه سمات بانک مرکزی دریافت شود.

با عنایت به مراتب فوق، خواهشمند است دستور فرمایند ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود».

طبق این گزارش، براساس ماده ۶۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بانک مرکزی باید در راستای اجرای بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع سپرده­‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا می‌شوند، به میزان ۱۵۰ میلیون تومان اقدام کند.

همچنین، این بانک باید در راستای اجرای بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان از منابع سپرده­‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با باز پرداخت حداکثر ۱۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن به شرح ذیل اقدام کند:

الف ـ خانوارهای صاحب دو فرزند تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان به هر خانواده به میزان ۱۰۰ میلیون تومان. 

ب ـ خانوارهای صاحب یک فرزند تا سقف ۱۶۰ میلیارد تومان به هر خانواده به میران ۸۰ میلیون تومان. 

پ ـ خانوارهای دو نفره (زوج و زوجه) تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان به هر خانواده به میزان ۵۰ میلیون تومان.

برای دریافت وام مسکن بانک سامان، فرد متقاضی باید بالای ۱۸ سال بوده و  نباید چک برگشتی و بدهی و تعهدات غیر جاری نزد سیستم بانکی کشور داشته باشد. در مرحله بعد، باید نتیجه ارزیابی اعتباری و اعتبارسنجی متقاضی توسط بانک تایید شود.

شما می‌توانید حداکثر ۱,۵۰۰ میلیون تومان وام از بانک سامان دریافت کنید. تسهیلات مسکن بانک سامان، تا ۵۰ درصد ارزش ملک معرفی شده از سوی متقاضی پرداخت می‌شود.

اگر در شهرهای بزرگ ساکن هستید، می‌توانید تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان وام دریافت کنید. میزان وام در سایر شهرها نیز حداکثر تا ۵۰۰ میلیون تومان است.

برای گرفتن این وام، علاوه بر داشتن حساب و سپرده در بانک سامان و همچنین داشتن سند ملک به عنوان ضامن، باید بین ۳ تا ۶ ماه میانگین حساب داشته باشید. بعد از دریافت وام، ۱۵درصد از مبلغ وام نزد بانک مسدود می‌شود.

این وام سود ۱۸ درصدی دارد. علاوه بر سود ۱۸ درصد تسهیلات، ۳ درصد بیمه نظارت و ۳ درصد سود ریسک اعتباری نیز شامل این تسهیلات می‌شود. در واقعا سود واقعی تسهیلات خرید مسکن بانک سامان ۲۴ درصد خواهد بود.

هزینه‌های جانبی دریافت این وام نیز، حدود ۴۹ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان شامل: بیمه، تشکیل پرونده و حق کارشناسی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها