کد خبر: 659640
تاریخ انتشار :

آغاز انتقال نفت توقیف شده ایران در یونان به نفتکش ایرانی از دیشب

ایرنا/ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز عملیات بازگرداندن نفت توقیف شده کشتی لانا تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در یونان از شب گذشته خبر داد.

آغاز انتقال نفت توقیف شده ایران در یونان به نفتکش ایرانی از دیشب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سفارت ایران در یونان نیز دیشب (۲۱ مرداد) در توییتی خبر داد: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا (کشتی حامل نفت ایران)، در آبهای یونان در حال انجام است و کشتی به زودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد. به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه ای تردید به خود راه نخواهیم داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه پیش بینی کرد که این عملیات ظرف چند روز انجام شود.

تارنمای سفارت چند روز پیش خبر داده بود که احمد نادری سفیر ایران در آتن، جهت اطلاع از آخرین تحولات میدانی، از کشتی لانا حامل نفت ایران در ساحل بندر کاریستوس بازدید و در دیدار با کاپیتان این کشتی آخرین تحولات را مورد بررسی قرار داده بود.

نادری در این بازدید گفت: مصمم هستیم از تمامی ظرفیت های دیپلماتیک و حقوقی برای جلوگیری از راهزنی دریائی آمریکا در سواحل یونان و حفاظت از اموال ملت بزرگ ایران استفاده کنیم. ما نباید اجازه دهیم هیچ کشور ثالثی، روابط تاریخی دو کشور را گروگان اغراض سیاسی خود قرار دهد.

رسانه های یونانی نیز اوایل مرداد خبر دادند که دیوان عالی این کشور رای به بازگشت محموله مسروقه کشتی لانا داد.

پس از درخواست تجدیدنظر یک شرکت ایرانی، هیئت قضایی یونان حکم اولیه دادگاه که اجازه مصادره محموله از سوی آمریکا را می داد، لغو کرد و این تصمیم راه را برای بازیابی محموله ای که به  نفتکش آمریکایی آیس انرژی منتقل شده بود، باز کرد.

یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری نفتکش روس پگاس (که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف‌شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و محموله آن را برای انتقال به آمریکا، به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاردار یونان در تهران را احضار و با ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان هشدار داد علیه آتن «اقدامات تنبیهی» انجام خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها