کد خبر: 659901
تاریخ انتشار :

آیات شیطانی و شکار جاسوس

آیات شیطانی و شکار جاسوس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خانم تاچر در گفتار خود مدعی شد که کتاب آیه های شیطانی اهانت آمیز بود ولی دولت وی نمی توانست کاری انجام دهد در حالیکه خود ایشان در مورد کتاب spy Catcher (شکار جاسوس) تالیف پیتر رایت مانع نشر این کتاب در انگلستان شد و حتی می خواست با زیر پا گذاشتن اصول شناخته شده بین المللی، قانون انگلستان را در استرالیا و آمریکا هم حاکم سازد تا بلکه بتواند از انتشار این کتاب جلوگیری به عمل آورد.

موضوع کتاب پیتر رایت، بیان چگونگی دخالت های سری ولی افشا شده انگلستان در امور کشورهای دیگر است.

اقدامات خانم تاچر به شکلی بود که تا مرحله رسیدگی دادگاه به پرونده، نشر کتاب در انگلیس به طور مطلق ممنوع بود ولی جالب تر آنکه دولت خانم چارتر به این اکتفا نکرد و هر روز یک بار حکم جدیدی از دادگاه های مربوطه برای خاموش ساختن مطبوعاتی که با استناد به آزادی قلم می خواستند بخش‌هایی از کتاب را منتشر سازند به دست می‌آورد و آنها را خفه می کرد. وقتی یکی از قضات حکم منع خلاصه‌ای از کتاب در روزنامه گاردین و ابزرور را لغو کرد خانم تاچر راه حل دیگری یافت و به عالی ترین مقام قضایی کشور یعنی هیأت قضات مجلس پناه برد و این هیأت با اکثریت آرا طی حکمی نشر کامل یا نقل قسمت هایی از آن و یا حتی بررسی و نقد کتاب را که موجب آگاهی مردم می شد ممنوع اعلام کرد.

پافشاری خانم تاچر باعث شد تا یکی از قضات مخالف به نام لرد بریج در هیأت مجلس لورتا بگوید که روش خانم تاچر سرآغاز یک نظام توتالیتاریستی است.

منبع: مرحوم حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی. آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب، ص۹۴_۹۵

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها