کد خبر: 659909
تاریخ انتشار :

جواد آرین‌منش: 98 درصد مشکلات مذاکرات حل شده است

جواد آرین‌منش گفت: در 10روز گذشته باتوجه به انعطافی که طرفین نشان داده‌اند به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از موارد اختلاف حل شده است

جواد آرین‌منش: 98 درصد مشکلات مذاکرات حل شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: اتهام‌زنی‌های بی‌اساس آمریکا از جمله اینکه ایران قصد ترور جان بولتون را داشته یا اتهام اخیر آنکه ضارب سلمان‌رشدی به سپاه پاسداران مرتبط بوده است، با چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا آمریکایی‌ها یا دستِ‌کم افراطی‌ها در این کشور بنا دارند در آستانه رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات بار دیگر زیر میز مذاکرات بزنند؟

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مسئله ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی موضوعات جدیدی نیستند و از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون مسئله ایران هراسی در دستور استکبار جهانی قرار داشته است و هنوز هم به‌عنوان سوژه اصلی در مناسبت‌های مختلف بیان می‌شود. یکی از پروژه‌های آمریکایی‌ها ایران‌هراسی و ایجاد نفرت و حساسیت نسبت به جمهوری اسلامی بوده است و همواره در دستور کار است. اهدافی از این قضیه مورد نظر آمریکایی‌ها بوده است؛ گاهی برای اعزام نیروی نظامی به منطقه به منظور تسلط بر منابع انرژی دست به ایران‌هراسی می‌زدند، گاهی از این سیاست برای انحراف افکار عمومی از موضوعی استفاده می‌کردند و گاهی هم برای فروش سلاح این سیاست را به کار گرفته‌ان. اکنون هم در آمریکا یکپارچگی در موضوع برجام وجود ندارد؛ بخشی از افراطی‌های آمریکا با برجام مخالف هستند و راضی نیستند این موضوع در دوره ریاست‌جمهوری بایدن به نتیجه برسد و هر وقت مذاکرات تا مراحل پایانی پیش می‌رود سوژه‌ای را مطرح می‌کنند. البته در داخل کشور ما هم این یکدستی وجود ندارد و برخی که مخالف برجام هستند بدشان نمی‌آید موضوعاتی مطرح شود که در مسیر مذاکرات انحراف ایجاد شود».

او ادامه داد: «درباره حمله به سلمان رشدی برخی انتظار داشتند بعد از آنکه هویت ضارب مشخص شود، ریشه ایرانی داشته باشد، فارسی زبان باشد یا متمایل به جمهوری اسلامی باشد که هیچ‌یک اثبات نشد و با این حال سعی می کنند به شکلی او را به سپاه مرتبط کنند که فاقد هرگونه سندیت است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در مذاکرات منافع ایران باید اصل باشد و به گونه‌ای عمل شود که منافع ملی مورد توجه قرار گیرد؛ حالا اگر طرف مقابل بدعهدی کرد، ایران باید صداقت و سلامت خود در مذاکرات را نشان دهد و در راستای منافع ملی عمل کند».

آرین‌منش در پایان گفت: «در 10روز گذشته باتوجه به انعطافی که طرفین نشان داده‌اند به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از موارد اختلاف حل شده است به خصوص شرطی که ایران داشت و آن شروطی که در شورای حکام مطرح شده و پرونده‌هایی که بعضا علیه ایران طرح می‌شود. باز بودن آن پرونده بهانه‌ای به دست دولت آینده آمریکا خواهد داد تا از مکانیزم ماشه استفاده شود و اگر آن پرونده‌ها باز باشد و تضمینات لازم داده نشود، دست آمریکا باز خواهد بود. ایران می‌گوید کلیه پرونده‌های پادمان بسته شود تا بهانه‌هایی دست آیندگان داده نشود. تا حدودی رفع شده است و 98 درصد مشکلاتمان در مذاکرات حل شده است و امیدواریم در هفته‌های آینده نتیجه نهایی مذاکرات امضا شود و حتما سناریوهای آمریکایی‌ها تأثیری در این مسیر نخواهد داشت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها