کد خبر: 659966
تاریخ انتشار :

پاسخ تهران به طرح اروپا و واکنش رسانه‌ها

جزئیات پاسخ تهران به طرح اروپا را نمی‌دانیم اما رسانه‌ها با در نظر گرفتن مواضع طرف ایرانی و اظهاراتی که تا کنون بیان شده، دست به گمانه‌زنی زده‌اند.

پاسخ تهران به طرح اروپا و واکنش رسانه‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آنطور که گفته شده بود، مقامات مسئول در وزارت خارجه پاسخ ایران به طرح اروپا برای احیای برجام را بعد از بررسی‌های فراوان در سطوح عالی، به صورت مکتوب ارائه کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا نیز از دریافت جواب تهران خبر داد اما جزئیاتی از آن را منتشر نکرد. این پاسخ که هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه بوده و صرفا بر پایه اظهارات دیروز حسین امیرعبداللهیان در مراسم گرامیداشت خبرنگار، مثبت تلقی می‌شود، با واکنش‌ها مختلفی مواجه شده است.

در این بین روزنامه ایندیپندنت با نقل قول از یک مقام غربی مدعی شد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای را به صورت مشروط پذیرفته است.

کانال تلگرام  بخش فارسی روزنامه ایندیپندنت نوشت: یک دیپلمات غربی به نقل از هیات مذاکره‌کننده فرانسوی به ایندیپدنت فارسی گفته است، ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد احیای توافق هسته‌ای را به صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام به گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامی پیش خواهد گرفت.

استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولیتیکو نیز درباره پاسخ تهران نوشته که « یک منبع مطلع می‌گوید هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد». او افزوده که «ظاهرا چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد، بیشتر بر تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز است. 

خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم نوشته که ایران در پاسخش به اتحادیه اروپا ایده‌هایی برای چگونگی رفع نگرانی‌هایش ارائه کرده است. 

واکنش‌ها به پاسخ تهران در رسانه‌های داخلی اما قابل توجه‌تر بود چراکه برخی با اشاره به جملات مثبت امیرعبداللهیان در جلسه دیروز، از حصول توافق گفته‌اند و برخی دیگر نیز با در نظر گرفتن اما و اگر ها و ملاحظاتی که مطرح شده، منتظر ادامه گفت‌وگوها شده‌اند.

کانال تلگرامی «عصر ما» بر همین اساس و با توجه به اینکه قرار بود طرفین اصلی مذاکره یعنی ایران و آمریکا به طرح جدید پاسخ بلی یا خیر بدهند، نوشته که گزاره «بیشتر گفت‌‌وگو کنیم» که دیروز امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران گفت، پررنگ شده است.

این درحالی است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان در گفت‌وگو با الجزیره گفته که «با رسیدن به توافق فاصله چندانی نداریم». البته بعد نقل‌قول‌هایی که از مصاحبه‌اش با این رسانه شده را اصلاح کرده و گفته: « گفتم ایران در پاسخش ، نگرانی‌های خود را مطرح کرده، اما حل مسائل باقی مانده خلی دشوار نیست». مرندی تاکید کرده: « نمی‌توانم بگویم که توافق به دست خواهد آمد، اما از هر زمان دیگری به آن نزدیک‌تر هستیم».

روزنامه «اعتماد» اما از جمله رسانه‌هایی است که خیلی به حصول توافق امید ندارد. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «یک منبع آگاه در این باره به «اعتماد» می‌گوید: نمی‌توان از اختلاف فاحش میان رویکرد ایران و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها سخن گفت چراکه براساس آخرین وضعیت شطرنج مذاکرات وین دیگر امکان برگزاری یک دور کامل مذاکراتی وجود ندارد و شاید ضرورتی هم وجود نداشته باشد. اگر هم ایران اصلاحیه‌هایی داشته باشد می‌توان آن را از طریق واسطه‌ها به گوش و تایید احتمالی امریکا رساند. باید دید که آیا در ساعات پیش رو پیام مکتوب تهران دراختیار اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد یا خیر و در این‌صورت اروپا چه پیامی خواهد داد؟ »

روزنامه «جهان صنعت» نیز از جمله بدبین‌ها به حصول توافق است و در گزارش امروز خود با اشاره به اینکه «بعید به نظر می‌رسد که پاسخ تهران به قدر کافی صریح باشد و تکلیف برجام را معلوم کند.» نوشته: «تاکیداتی که مسوولان مربوطه بر عدم عبور از خطوط قرمز و تامین منافع دارند نشان می‌دهد که قصدی برای عقب‌نشینی از خواسته‌های تاکنون مطرح‌شده ندارند. در آن سوی میز مذاکره نیز وضعیت بهتر نیست و شاهدیم که آمریکایی‌ها با دست پس زده و با پیش می‌کشند. یعنی از یک سو دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای را به کار گرفته و چو می‌اندازند که تحریم‌ها را لغو می‌کنیم یا اختلافات ایران با آژانس را پایان می‌دهیم، از سوی دیگر اما طی مواضع رسمی اعلام می‌کنند که از این خبرها نیست! البته اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم باید این را در نظر بگیریم که را رابرت مالی دو روز قبل تاکید کرد که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته و امیرعبداللهیان دیروز از حل شدن دو موضوع اختلافی با آمریکا گفته است.»

این روزنامه ادامه داده: «در مجموع به نظر می‌رسد که امید چندانی به حصول توافق در این دور از مذاکرات نباشد. اگرچه عموما کارشناسان و رسانه‌ها دلشان نمی‌آید از این بیمار برجام قطع امید کنند و با در نظر گرفتن کورسوهای امید، از احتمال توافق و در دسترس بودن آن و این قبیل حرف‌های تکراری می‌گویند. این اصرار به امیدواری البته در پی ناآگاهی به شرایط یا ساده‌انگاری وضعیت و ضعف در تحلیل نیست. همه می‌دانیم که وضعیت چطور است و چطور پیش می‌رود اما از آنجایی که مثل دولتی‌ها قصد انکار ارتباط تنگاتنگ سفره و معیشت مردم با برجام و روابط خارجی را نداریم، از سر دلسوزی هم که باشد، امیدوار می‌مانیم که بالاخره برجام احیا شود. شاید هم به قول ابوالفتح، آرزوهایمان را می‌گوییم».

«شرق» اما توافق را محتمل می‌داند و حتی معتقد است که اصولگرایان چون از پیش از تصمیمات اتخاذ شده در راستای امضای توافق مطلع بوده‌اند، مواضعی گرفته‌اند که عباس عبدی آن را «سلام به برجام» تعبیر کرده است! 

این درحالی است که رسانه‌های اصولگرا نظر کاملا متفاوتی دارند. به عنوان نمونه روزنامه کیهان در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، به مسئولان هشدار داده که «توافق بدون تضمین و لغو تحریم‌ها یعنی تکرار خسارت محض».روزنامه وطن امروز که دیروز قاطعانه گفته بود «فعلا خبری نیست» نیز امروز از «اشکالات جدی متن اروپا» نوشته است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «به نظر می‌رسد با نگاهی به آنچه طرف آمریکایی درباره متن پیشنهادی اروپا و شرایط بیان کرده چندان نمی‌توان انتظار انعطاف از دولت آمریکا برای پذیرش شرایط ایران داشت، بویژه اینکه با نزدیکی به انتخابات کنگره آمریکا واگذاری هرگونه امتیازی به ایران برای دولت بایدن و دموکرات‌ها حکم یک انتحار سیاسی را دارد، همچنین موضوعات پادمانی و PMD اگرچه مساله‌ای است که به طور غیرقانونی، غیرحرفه‌ای و مغرضانه علیه ایران به کار گرفته شده اما اگر طرف مقابل بپذیرد آن را مختومه کند به معنای این است که در آینده دستاویز حقوقی علیه برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت.»

نکته قابل توجه دیگری که «نامه نیوز» در گزارش خود روی آن دست گذاشته این است که « روزنامه دولت یعنی «ایران» کمترین توجه را در صفحه یک امروز خود به موضوع برجام و پاسخ تهران کرده است که به نظر می‌رسد، رویکرد معناداری باشد.» | منبع: فردا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها