کد خبر: 660066
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال جلالی‌زاده

کمترین فایده احیای برجام، احیای امنیت روانی مردم است

جلال جلالی‌زاده گفت: در مقطعی قرار داریم که اگر عقلانیتی وجود داشته باشد و اگر منافع ملی و مصلحت، رفاه و آسایش مردم در اولویت کار مسئولان باشد، می‌توان امید داشت که بعد از این در عرصه دیپلماسی تنش‌های شدیدی نداشته باشیم.

کمترین فایده احیای برجام، احیای امنیت روانی مردم است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: پس از کشمکش‌های فراوان در نهایت تفاهمی کلی درباره نتیجه‌ای مشترک میان طرفین برجام شکل گرفت و امروز در نزدیک‌ترین حالت به احیای برجام و رفع تحریم‌ها قرار داریم.

جلال جلالی‌زاده، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره وضعیت کنونی به «نامه‌نیوز» گفت: «متأسفانه در سال‌های گذشته گره کوری که در برجام به وجود آمد و البته تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد، وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران را مشکلات عظیمی مواجه کرد و همه فعالان اقصادی، تجار و مردم دچار نوعی استرس دائمی بودند که فردایشان چگونه می‌شود و هیچ‌کس هم نمی‌دانست ایران از این گرداب خارج می‌شود یا خیر؟ همین احساس ناامنی اقتصادی باعث ایجاد فرسایش در هرگونه فعالیت اقتصادی می‌شد و اصلا مجال فعالیت برای مردم وجود نداشت زیرا احساس امنیت اقتصادی وجود نداشت».

او ادامه داد: «حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که گویا دیگر قرار است نتیجه نهایی مذاکرات امضا و برجام احیا شود تا امید داشته باشیم که وضعیت اقتصادی قدری با ثبات شود. احیای برجام حتما می‌تواند در زندگی مردم تأثیرات مثبت زیادی بگذارد و تردیدی نیست که باعث کاهش تورم و ارزانی بسیاری از اقلام شود. همین دیروز در فروشگاه که بودم گفتند قیمت هویج بسیار کاهش یافته است؛ همین قلم که به ظاهر ارتباطی به بحث دیپلماسی ندارد وقتی به دلیل آثار روانی احیای برجام ارزان می‌شود، حتما تمام کالاهای دیگر هم ارزان می‌شوند و مشکلات مردم در بسیاری از ابعاد رفع خواهد شد و در پی تمام اینها می‌شود گفت که کمترین فایده احیای برجام احیای امنیت روانی مردم است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «یکی از مسائل مهم که در پی رفع تحریم‌ها مشکلاتش حل می‌شود، فروش نفت است. وقتی تحریمی نباشد، ایران می‌تواند آزادانه نفت خود بفروشد و در عرصه بین‌المللی به راحتی مبادلات تجاری داشته باشد و پول خود را از مسیرهای طبیعی از کشورهای مختلف بگیرد که همه اینها باعث گشایش اقتصادی خواهد شد».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «موضوع دیگر آن است که بعد از این تندروها با برجام مخالفت نمی‌کنند زیرا دولت کنونی، یک دولت کاملا اصولگراست و خود این دولت توافق تازه را پیش برده است و خب طبیعی است که همان‌هایی که روزگاری با هر سخن آقای ظریف مخالف بودند و اصلا با اصل برجام مخالف می‌کردند امروز مقابل اجرای برجام سنگ‌اندازی نکنند. به هر حال اکنون در مقطعی قرار داریم که اگر عقلانیتی وجود داشته باشد و اگر منافع ملی و مصلحت، رفاه و آسایش مردم در اولویت کار مسئولان باشد، می‌توان امید داشت که بعد از این در عرصه دیپلماسی تنش‌های شدیدی نداشته باشیم تا مردم بتوانند در امنیت روانی کامل زندگی کنند. این شرایط فراهم شده است و امیدواریم که مسئولان قدرش را بدانند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها