کد خبر: 660068
تاریخ انتشار :

آمادگی تهران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان

سخنگوی وزارت امور خارجه از آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان خبر داد و گفت: آماده‌ایم با اجرای توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

آمادگی تهران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه)‌ ۲۶ مرداد ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران درباره موضوع زندانیان گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل از برجام، بارها از کانال‌های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسئله زندانیان، به طرف آمریکایی اعلام کرده است. 

بلینکن وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران که به دلایل امنیتی و با حکم دادگاه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند، شد و اعلام کرد که این کشور در تلاش برای آزادی این افراد است و از سوی دیگر رابرت مالی هم همین درخواست را مطرح کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای اجرای فوری توافق موجود، اعلام کرد: آماده‌ایم با اجرای این توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا که به اتهام واهی نقض تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، قربانی بی عدالتی نظام قضایی آن کشور شده‌اند، امکان رهایی و بازگشت سریع به آغوش خانواده‌های خود را داشته باشند. 

کنعانی افزود: جای تعجب است که طرف آمریکایی به جای عمل و رفع موانع در این زمینه، صرفا به اجرای نمایش‌های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

ناصر کنعانی دهم مرداد ماه سال جاری در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در این خصوص بیان کرد: در بحث تبادل زندانیان مذاکره مستقیمی با دولت آمریکا در این رابطه و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ایی نداریم و گفت‌وگوها از طریق واسطه از جمله انریکه مورا انجام می‌شود. در مورد زندانیان موضع ما مشخص است انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی که صرفا به اتتهمام داشتن نقش در دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت کرده بدون قید و شرط آزاد کند. ما تابعیت دوگانه را در ایران به رسمیت نمی‌شناسیم و اینها را شهروندان ایرانی می‌دانیم و مبتنی بر حاکمیت قضایی خود با اینها تعامل کردیم و برخورد ما قضایی است و سیاسی نیست. ایران برای هر موضوع انسانی آمادگی دارد در صورتی که طرف مقابل نیز چنین باشد. 

پنجم اردیبهشت ماه سال جاری نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد، یکی موضوعات بشردوستانه و انسانی است که جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته فارغ از مسیرهای دیگر که این موضوعات را حل و فصل کرده و جلو ببرد. موضوعی که باید از این جدا کرد رفتارهای کاملا سیاسی و سیاست زده آمریکاست که همه چیز را گروگان موضوعات خودش کرده است. این دفعه اول نیست که آمریکا انجام توافقات در موضوعات انسانی را گروگان مسیر دیگری در وین یا مسیرهای دیگر است. اگر به جای این اظهارات و موضع گیری‌های تکراری، آمریکا و مقامات این کشور اراده کرده و این اراده را نشان دهند برای همیشه می‌توان این بحث را بست.

خطیب‌زاده ۱۶ اسفند سال گذشته نیز در اظهاراتی در این باره گفت: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر هستیم جمع بندی شود و اگر طرف آمریکایی به تعهداتش عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند، فکر می‌کنم می‌توانیم یکی از پرونده‌ها در حوزه انسانی که جزو اولویت‌های ایران بوده را ببندیم. وی دوم اسفند ماه سال گذشته نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران بیان کرده بود: یکسری اتباع ما هستند که تابعیت مضاعف دارند، جرایمی را مرتکب شدند. دادگاه صالحه در جمهوری اسلامی ایران به آن جرایم رسیدگی کرده و احکامی درباره آنها صادر شده است و به خاطر تابعیت مضاعف، درخواست‌هایی را طرف آمریکایی و برخی طرف‌هایی اروپایی درباره یکی دو نفر دیگر داشتند. این به عنوان مسائل انساندوستانه همواره در اولویت بحث ما قرار داشته و به همین خاطر ما دفعه پیش گفتم جدا و موازی از وین انجام می‌شود. هیچ وقت اجازه ندادیم مسائل و گفت‌وگوها در وین بر سرنوشت انسان‌ها تاثیر بگذارد. زندانیان زیادی از ایران و اتباع ما به بهانه دور زدن تحریم‌ها که غیرقانونی و ظالمانه بوده، توسط آمریکا و متاسفانه با مداخله و همراهی برخی کشورهای اروپایی انجام شده است برای ما اولویت داشته است. مذاکرات و گفت‌وگوها جدی بوده و تفاهماتی داشتیم و امیدواریم طرف مقابل آماده اجرایی کردن این گفت‌وگوها باشد یا خیر. | منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها