کد خبر: 660077
تاریخ انتشار :

فلاحت‌پیشه در یادداشتی برای «نامه نیوز» نوشت

جنگ زرگری ممنوع

امضای محسوس یا نامحسوس همه قوای تصمیم گیرنده و حتی حامیان آنها پای این توافق است. امیدوارم این شرایط یکدستی به نحوی ادامه یابد که به جای آنکه جنگ زرگری در دولت و مجلس و محیط رسانه‌ای مرتبط با آنها شکل بگیرد، فضای آرامی برای جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت‌ها شکل بگیرد.

جنگ زرگری ممنوع
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز، حشمت الله فلاحت‌پیشه - نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در یادداشتی اختصاصی برای «نامه نیوز» نوشت: «روز چهارشنبه، نشست معنادار و غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان مربوطه درباره مذاکرات هسته‌ای برگزار شد. معنادار از این نظر که معمولا برگزاری چنین جلساتی نشان می‌دهد که قرار است یک تصمیم اساسی اتخاذ شود. در گذشته نیز چنین جلساتی مسبوق به سابقه بوده است؛ از زمان قطعنامه 598 تا برجام اول و الان. البته درباره برخی مسائل داخلی نیز تصمیم‌گیری های مشترک در این قالب شکل گرفته است. 

این نشست، نشست معناداری است به این خاطر که بحث‌هایی که بعد از اجرای برجام وجود داشت تکرار نشود. ما شاهد بودیم که بعد از اجرایی شدن برجام یک دو دستگی در کشور شکل گرفت و یک عده دلواپس و منتقد بودند و عده دیگر موافق. بحث‌های مختلفی ایجاد شد که باعث شد برجام در زمان خود ضعف‌های اجرایی پیدا کند. 

جلسه اخیر اما چند ویژگی داشت. اول اینکه به هرحال مجلس شورای اسلامی به بحث هسته‌ای ورود کرده و قانونی نوشت و برای تیم مذاکره کننده حد و مرز گذشته بود. تیم مذاکره کننده در دولت گذشته نتوانست یا به دلایلی نشد که توافق صورت بگیرد. تیم جدید اما در آستانه توافق است و نمایندگان مجلس باید در جریان باشند که قانون آنها تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است. نکته مهم‌تر اینکه، به هرحال مجلس نقش نظارتی دارد و در این راستا باید ایفای نقش کند . به ویژه اینکه یک یکدستی سیاسی بین مجلس و دولت وجود دارد لذا باید این نشست برگزار شود. 

موضوع مهم دیگر این است که این جلسه باید مانع از شکل‌گیری جنگ زرگری در آینده شود. جنگ زرگری از این جهت که همین حالا هم رسانه‌ها نزدیک به دولت مواردی را مطرح کرده و سعی دارند که خود را منتقد و ناراضی معرفی کنند. به عبارت دیگر شاهدیم که بین دولت انقلابی و مجلس انقلابی، یک جریانی سعی دارد خود را انقلابی‌تر نشان دهند و این یک جنگ زرگری است. دقت داشته باشیم که امضای آقای رئیسی، دولت او، شورای عالی امنیت ملی که زیر نظر او است و مجلس شورای اسلامی همه پای توافق احتمالی است. البته بنده هم موافق این توافق هستم و همیشه دو کلیدواژه تنش‌زدایی در خارج و توسعه در داخل را به کار برده‌ام. به نظر من هر سیاستمداری که تنش زدایی کند کار مثبتی انجام داده است. به شرط اینکه نتیجه این تنش زدایی توسعه در داخل باشد که انشاالله اگر برجام احیا شود، دستاوردهای آن صرف توسعه در کشور شود نه برخی هزینه‌های انحرافی.

به هرحال به نظر می‌رسد که این تصمیم درحال شکل گیری است و هیچ روزنامه و جریانی نمی‌تواند خودش را جدا کند و انقلابی‌تر از مجلس و دولت جلوه دهد. 

به نظر من احیای برجام گام اساسی در راستای تنش‌زدایی در خارج است و امضای محسوس یا نامحسوس همه قوای تصمیم گیرنده و حتی حامیان آنها پای این توافق است. 

این نمایندگان مجلس که احیانا به نحوی اظهارنظر و مخالفت می‌کنند اگر فکر می‌کنند ضایعه‌ای علیه منافع ملی شکل گرفته، می‌توانند در قالب قانون گذاری یا نظارت منع ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر ضایعه جدی باشد می‌توانند طرح سه یا دو فوریتی برای جلوگیری از آن ارائه دهند. اگر هم دولت به نحو مناسب عمل نکره باشد، پنج ابزار نظارتی استیضاح، سوال، تذکر، تفحص و اعمال ماده 234 را  دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر استفاده نکردند و الان سخنرانی و موضع‌گیری می‌کنند یعنی وارد جنگ زرگری شده‌اند. 

مجلس و دولت باید الان در این راستا عمل کنند که بعد از احیای برجام بتوانند از فرصت‌ها برای توسعه کشور استفاده کنند. در طی 10 سال اخیر کشور سالانه 40 میلیارد دلار از محل عدم صادرات عادی نفت و فرآورده‌های نفتی ضرر تحریمی دیده است. فرصت‌های بیشتری هم مثلا در زمینه جذب سرمایه گذاری از دست رفته است. این شرایط یکدستی فعلی که موجب شده ما در شرف امضای برجام باشیم امیدوارم به نحوی ادامه یابد که به جای آنکه جنگ زرگری در دولت و مجلس و محیط رسانه‌ای مرتبط با آنها شکل بگیرد، فضای آرامی برای جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت‌ها شکل بگیرد. 

بنده حتی بارها به جناح منتقد دولت توصیه نکرده‌‌ام که به سوی انتقام و نبش قبر نروند و فضایی را فراهم کنند که دولت بتواند از مزایای احیای برجام به خوبی استفاده کند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها