کد خبر: 660243
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگو «نامه نیوز» با جمالی نوبندگانی

خوشبینی‌ها به احیای برجام بازی رسانه‌ای است

جمالی نوبندگانی از احیای برجام استقبال می‌کند اما معتقد است که در یک نگاه واقع‌بینانه در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد.

خوشبینی‌ها به احیای برجام بازی رسانه‌ای است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز ، گمانه‌زنی‌ها درباره حصول توافق یا عدم حصول آن در روزهای اخیر بیش از هر وقت دیگری صورت می‌گیرد. دلیلش نیز آن است که اروپا پیش نویس مورد نظر خود را بر پایه طرحی که جوزپ بورل مطرح کرده و آن را آخرین فرصت مصالحه دانسته بود، ارائه کرد. ایران نیز بعد از چند روز بررسی و انجام برخی تعدیدات نظر خود را گفت. طرف غربی و مشخصا آمریکایی اما در پاسخگویی تعلل کرده و برخلاف انتظار ایران هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده است. همین است که شاهدیم تا حدی از خوشبینی‌هایی ایجاد شده در روزهای اخیر کاسته شده است! 

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم اما اساسا خوشبینی‌های اخیر درباره احیای برجام را تا حد زیادی متاثر از فضاسازی رسانه‌ها می‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید کرد: «به نظر من نسبت به این قضیه نه باید خوشبینی افراطی داشت و نه بدبینی بیش از حد».

وی تصریح کرد: «به نظر من این موج رسانه‌ای که به خوص در اروپا ایجاد شد و خبر از توافق می‌دادند، یک حقله‌ای از زنجیره‌های فشار بر ایران بود. به این معنا که با انتشار این اخبار در بین جامعه و میان سیاسیون مردم و حتی بازار را شرطی می‌کنند و فضا به سویی می‌رود که تصور شود اگر توافق صورت نگیرد، مقصر ایران است. بنابراین معتقدم که غربی‌ها از رسانه‌ها نیز برای فشار بر جمهوری اسلامی استفاده کردند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «همانطور که قبلا هم گفته‌ام به نظر من بعید است که غربی‌ها تا قبل از انتخابات اکتبر که فشار جمهوری خواهان همچنان به دولت بایدن وارد می‌شود، با شروط ایران موافقت کرده و توافق نهایی حاصل شود مگر اینکه در دو طرف اتفاق ویژه‌ای رخ دهد. همانطور که بارها گفته شده، طرفین به این توافق نیاز دارند اما معتقدم که نباید خوشبینی بیش از حد داشته باشیم به خصوص که بالاخره طرف‌های دیگری هم در این مذاکرات بر خلاف توافق 2015 که کشورهای منطقه در آن نقش نداشتند، ایفای نقش می‌کنند».

جمالی نوبندگانی به فشارهای صهیونیست‌ها بر روند مذاکرات اشاره کرده و گفت: «مولفه‌های مختلفی بر این مذاکرات اثرگذار است که یکی از آنها تلاش رژیم صهیونیستی برای عدم احیای برجام است. به نظر من مذاکراتی در این سطح و با این حد از اختلافات شدید در زمینه تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و حتی PMD که در دور قبلی مذاکرات پرونده آن بسته شده بود و الان دوباره باز شده؛ فکر می‌کنم که کار سخت است از طرف دیگر البته نیاز هر دو طرف، جنگ اوکراین و نیاز غرب به انرژی می‌تواند به حصول توافق کمک کند».

وی با تاکید بر اینکه «من سعی می‌کنم واقع بینانه به موضوع نگاه کنم، گفت: «من توافق را خیلی مشکل می‌دانم اگر چه که امیدوارم نهایتا در یک بازی برد – برد حاصل شود».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها