کد خبر: 660318
تاریخ انتشار :

سود و زیان برجام برای تل‌آویو

مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از فشارهای خود بر دولت ترامپ برای خروج آمریکا از برجام پشیمان هستند

سود و زیان برجام برای تل‌آویو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه وطن امروز نوشت: این روزها ایران و ۱+۴ بیش از پیش به احیای برجام نزدیک شده‌اند و توافق در دسترس قرار دارد؛ اگر ایالات‌متحده آمریکا اراده‌ای برای آن داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران پس از پاسخ خود درباره آخرین نسخه پیش‌نویس توافق وین، اعلام کرده است اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در شرایطی که کاخ سفید همچنان درحال بررسی پاسخ ایران است و نظر خود در این باره را اعلام نکرده، ترس عدم احیای برجام مقامات رژیم صهیونیستی را فراگرفته است. مقامات رژیم صهیونیستی که پیش از این تصور می‌کردند با اقدامات تروریستی و خرابکارانه‌ای مثل ترور دانشمندان و انجام عملیات‌های خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای کشورمان را متوقف خواهند کرد، امروز موافق حصول توافق هستند اما این موافقت مبتنی بر رضایت نیست. در واقع هم احیای برجام و هم عدم توافق بین ایران و آمریکا، به ضرر اسرائیل خواهد بود. رژیم صهیونیستی از طرفی به خاطر شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران به احیای برجام راضی شده تا به این وسیله محدودیت‌های هسته‌ای بازگردد اما از طرف دیگر برخی در تل‌آویو با مخالفت ضمنی با احیای برجام بر این عقیده هستند که اگر توافق احیا شود، به این وسیله بعضی تحریم‌ها و منابع مالی ایران آزاد خواهد شد و این اتفاق برتری ایران در منطقه را تضمین خواهد کرد. شرایط کنونی رژیم صهیونیستی باعث شده مقامات این رژیم از به‌کارگیری یک سیاست مشخص در قبال ایران هسته‌ای عاجز بمانند. این موضوعی است که یک رسانه صهیونیستی نیز به آن اذعان کرده است. رسانه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت تل‌آویو سیاست مشخصی در قبال ایران ندارد و تنها «لفاظی‌های توخالی» و «شلوغ‌کاری‌های زیاد» را در دستور کار قرار داده است. این رسانه اسرائیلی در گزارش خود آورده است: نگرانی‌های اسرائیل واقعی و موجه هستند. پس چرا شبیه هجو به نظر می‌رسد؟ چون از دورانی که گلایه‌های اسرائیل در دامنه توجه آمریکا قرار می‌گرفت عبور کرده‌ایم. هاآرتص با ذکر مثالی به چگونگی مواجهه رژیم صهیونیستی با مذاکرات برای احیای برجام  پرداخت و نوشت: اسرائیل زمانی وارد استادیوم شده که جمعیت ورزشگاه را ترک کرده‌اند، چراغ‌ها را خاموش و دوربین‌ها را جمع کرده‌اند. در واقع، اسرائیل دارد توضیحاتش را به کارکنان سالن غذاخوری و مأموران نظارت ارائه می‌دهد و هیچ اثری روی اینکه توافق حاصل خواهد شد یا نه ندارد. این رسانه در ادامه نوشت که اسرائیل در لایه‌های عمیق درونی‌اش حصول توافق را به عدم توافق ترجیح می‌دهد، چون به‌رغم خودنمایی‌ها و شعارها، اسرائیل غیر از گلایه‌های تمام‌ناپذیر درباره توافق هیچ سیاست کلانی در قبال ایران ندارد. 

* اسرائیل پشیمان است

شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داد مقامات امنیتی اسرائیل از فشارهای خود بر دولت «دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از برجام پشیمان هستند. شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل اعلام کرد سران امنیتی رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند که ایران و قدرت‌های بزرگ به سوی همان توافق پیش می‌روند اما پس از آنکه تهران در برنامه هسته‌ای خود بویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به پیشرفت بزرگی دست یافت؛ اگر آمریکا از توافق خارج نمی‌شد، ایران از این پیشرفت اجتناب می‌کرد. طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، سران امنیتی اسرائیل این احساس پشیمانی خود را در یک نشست مشورتی که در آن «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم تروریست صهیونیستی هم شرکت کرده بود، ابراز کردند. این شبکه همچنین گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، موضوع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را موضوعی اساسی در مبارزات انتخاباتی قرار داده و آن را به عنوان یک دستاورد برای خود به این رقابت‌ها آورده است. با همه اینها رژیم صهیونیستی که به نظر می‌رسد به احیای توافق‌نامه برجام رضایت دهد، به دنبال اعمال نظر خود در توافق جدید است. در همین رابطه شبکه اسرائیلی کان گزارش داد سران رژیم صهیونیستی فشارهای خود را بر دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تشدید کرده‌اند تا در هر توافقی که با ایران حاصل می‌شود، خواسته‌های اسرائیل را در نظر بگیرد؛ بویژه خواسته‌هایی نظیر حفظ پرونده‌های تحقیقاتی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه توافق جدید اجازه دهد دوره بازرسی از نهادهای هسته‌ای تهران طولانی شود. «کان» اعلام کرد «ایال هولاتا» مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی، به واشنگتن رفت تا با «جیک سالیوان» همتای آمریکایی خود درباره شرایطی که تل‌آویو معتقد است هرگونه توافق با تهران باید منافع آنها را در نظر بگیرد، گفت‌وگو کند. 

* چرا اسرائیل به برجام رضایت می‌دهد؟

سال گذشته بود که روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت آهارون هالیوا، رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل به سیاستمداران ارشد کابینه امنیتی این رژیم گفته است برای اسرائیل بهتر خواهد بود اگر مذاکرات وین به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌ها بینجامد. تایمز ‌اسرائیل به نقل از ۲ وزیر که در جلسه کابینه امنیتی شرکت کرده‌ و نام‌شان فاش نشده است، نوشت: «از نظر این ژنرال بلندپایه، با بازگشت ایران و آمریکا به توافق اتمی، با اطمینان بیشتری می‌توان محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داشت». این ۲ وزیر با استناد به نظر فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش گفته‌اند اگر فرصت بازگشت به برجام از دست برود، آخرین امکان نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران از بین خواهد رفت. عالی‌ترین مقام سازمان اطلاعاتی ارتش صهیونیستی گفته است احیای برجام، فرصت زمانی بیشتری نیز برای اسرائیل فراهم می‌کند تا خود را برای سناریوهای مختلف در برهه‌های بالا گرفتن تنش با ایران آماده کند. موشه یعلون، وزیر پیشین جنگ اسرائیل نیز طی سخنانی که سال گذشته در کنفرانس امنیتی روزنامه هاآرتص برگزار شد، گفت: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته درباره ایران درمی‌یابیم اشتباه اصلی خروج از توافق بود. این توافق به خودی خود یک اشتباه تاریخی بود اما خروج از آن بهانه‌ای برای ادامه [غنی‌سازی] به آنها داد. ترامپ تصمیم خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ را با تشویق‌ و تمجید نتانیاهو اتخاذ کرد». وزیر سابق جنگ اسرائیل افزود: «این به دولت آمریکا بستگی دارد. توصیه من به کابینه کنونی اسرائیل این است که از نزدیک و بی‌سروصدا با دولت بایدن همکاری کند و از درگیری‌های عمومی مانند سخنرانی نتانیاهو در کنگره در سال ۲۰۱۵ خودداری کند». همچنین «آحارون زیوی» رئیس سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفته بود توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا از برجام بدتر خواهد بود اما حتی چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است از نبود هیچ توافقی بهتر است. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه صهیونیستی اورشلیم‌پست گفته بود حتی یک توافق بد به اسرائیل فرصت خواهد داد «تهدید هسته‌ای تهران» را تا سال ۲۰۳۱ به عقب بیندازد، در حالی که ایران در حال حاضر در آستانه هسته‌ای شدن است. «دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی هم اظهار کرده بود تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد و «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است». 

* سرگیجه صهیونیست‌ها

نحوه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران برای سران رژیم صهیونیستی کاملا «گیج‌کننده» شده است. اسرائیل در شرایط نشستن روی اره به سر می‌برد. نه می‌تواند موافقت خود با احیای برجام را اعلام کند و نه قادر به ارائه برنامه جایگزینی برای آن است. البته برنامه جایگزین رژیم صهیونیستی برای برجام و متوقف کردن ایران هسته‌ای، ترور دانشمندان و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران بود که بارها آن را به کار بست اما بنا به اذعان مقامات این رژیم و آمریکایی‌ها، این اقدامات تروریستی بی‌ثمر بوده و فایده‌ای نداشته است. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها