کد خبر: 660377
تاریخ انتشار :

دلار‌های خانگی وارد بازار ارز می‌شوند؟

این روز‌ها خبر‌های مثبتی از فضای حاکم بر مذاکرات برجام در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ خبر‌های امیدوارکننده‌ای که حاکی از افزایش احتمال دستیابی به توافق احیای برجام دارد و جو روانی حاصل از انتشار محتمل شدن خبر توافق هم موجب ریزش قیمت ارز در بازار شده است.

دلار‌های خانگی وارد بازار ارز می‌شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اعتماد نوشت: در همین راستاکامران سلطانی‌زاده، رییس کانون صرافان از آمادگی دلار برای ورود به کانال ۲۸ هزار تومان خبر داده و گفته است؛ در حال حاضر با توجه به اخبار مثبت، دلار به کف کانال ۲۹ هزار تومان در بازار آزاد رسیده و طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، آماده ورود به کانال ۲۸ هزار تومان شده است و چنانچه اخبار مثبت از برجام و توافق ادامه‌دار باشد، شاهد ریزش نرخ ارز خواهیم بود. به گفته رییس کانون صرافان تا زمانی که عرضه و تقاضا به تناسب برسند، قیمت‌ها در بازار ارز می‌تواند کاهشی باشد و تنها شرط در موفق بودن نرخ درست در بازار ارز، کشف نرخ از طریق توافق و تلاقی نقطه عرضه و تقاضا است. پیش از این نیز فعالان بازار ارز با اشاره به ریزش نرخ ارز در روز‌های گذشته از پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار خبر دادند و اعلام کردند که افراد دیگر تمایلی به خرید ارز ندارند و تنها تماشاچی هستند.

انتظارات تورمی رو به کاهش است

عباس آرگون، نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به خبر‌های مثبتی که از احیای توافق برجام شنیده می‌شود به «اعتماد» گفت: این اخبار روی قیمت دلار و سایر بازار‌ها تاثیرگذار است و در صورتی که موضوعات مربوط به برجام نهایی شود و تحریم‌های مختلف اقتصادی کشور برداشته شوند، انتظارات تورمی نیز کاهش خواهد یافت. این فعال اقتصادی با اشاره به دسترسی دولت به منابع ارزی بلوکه شده خاطرنشان کرد: با دسترسی دولت به این منابع ارزی در خارج از کشور توان مدیریت در بازار بیشتر خواهد شد و انتظارات تورمی نیز کاهشی خواهد شد ضمن آنکه میزان صادرات نفت نیز در ادامه رشد خواهد داشت و با افزایش صادرات سایر کالا‌ها نیز زمینه افزایش میزان ارز در کشور بیشتر خواهد شد و این تنگنا‌های ارزی کم خواهند شد.

دلار‌های خانگی وارد بازار می‌شوند

آرگون با اشاره به اینکه ارز قابل توجهی در خانه‌ها موجود است تصریح کرد: در این مدت شاهد تقاضا‌های کاذبی برای حفظ ارزش پول از سوی جامعه بودیم که با حذف تحریم‌ها این موضوع نیز از بین خواهد رفت و حتی افرادی هم که از قبل دلاری خریداری کرده‌اند زمانی که می‌بینند ارز دیگر دامنه نوسانی ندارد شاید خودشان به نوعی عرضه‌کننده دلار شوند.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با افت قیمت دلار می‌توان به تک‌نرخی شدن آن نیز امیدی داشت ادامه داد: در صورتی که محدودیت‌های دولت کم شود قطعا می‌توان به سمت ارز تک‌نرخی هم حرکت کرد، با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی هم بین نرخ‌های ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است پس قابلیت تک‌نرخی شدن آن وجود دارد به شرط آنکه با واقعیت‌های اقتصادی ما هم همخوانی داشته باشد.

با توافق برجام دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه می‌شود

آرگون افزود: در صورتی که دولت از ابزار‌هایی مانند بازار مشتقه ارزی بهره گیرد می‌تواند پوششی برای نوسانات ارزی و ریسک‌های فعالین اقتصادی برای تجار و فعالین این بازار باشد که به نوعی با موضوع ارز مرتبط هستند و در صورتی که تحریم‌ها برچیده شود کشور خواهد توانست در حالت عادی با دنیا مراوده داشته باشد و کالاهایش را به کشور‌های متعددی بفروشد و دست دلالان و واسطه‌ها را هم کوتاه کند که مسلما هزینه‌های تجارت خارجی هم کاسته خواهد شد و ریسک‌ها هم کمتر می‌شوند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: البته این موضوع را هم نباید فراموش کرد که همه مشکلات اقتصادی با نهایی شدن مذاکرات برجام حل نخواهند شد و در داخل نیز نیازمند یکسری سیاست‌های مکمل هستیم تا شرایط اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر شوند و از قیمت‌گذاری دستوری و اقتصاد دستوری فاصله بگیریم و حوزه کسب و کار را برای سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات بهبود بخشیم و مقررات با ثبات‌تری داشته باشیم و موضوعاتی که مخل کسب و کار هستند را از بین ببریم.

آرگون ادامه داد: باید اقداماتی در داخل کشور صورت گیرد تا منابع مالی از بخش‌های واسطه‌ای به سمت بخش‌های مولد حرکت کنند و شاهد یک ظرفیت‌سازی و رشد و توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی باشیم.

ضرورت حل مشکل چسبندگی قیمت‌ها با کاهش نرخ ارز

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر همه بازار‌های اقتصادی تصریح کرد: نرخ دلار به عنوان یک متغیر اساسی در بخش‌های مختلف تاثیرگذار است و با رشد قیمت دلار در بسیاری از بازار‌ها به خصوص بازار مسکن، خودرو و ... اثر خود را می‌گذارد، اما متاسفانه طی این سال‌ها شاهد آن بودیم زمانی که نرخ ارز افت هم کرده، اما باز هم چسبندگی قیمت‌ها وجود دارد و همچنان قیمت کالا‌ها و خدمات بالا مانده است و با واقعیت قیمت ارز همخوانی ندارد و بسیاری از کالا‌هایی که وارد کشور شده‌اند اصلا با ارز ۳۲ هزار تومانی وارد نشده و با ارز نیمایی که حدودا ۲۵ هزار تومان است وارد کشور شده‌اند. نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اتفاقات ارزی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ گفت: در این سال‌ها نرخ ارز سرکوب شد، اما باز هم شاهد تورم در کشور نیز بودیم و نرخ ارز را آقایان پایین نگه داشتند و دیدیم که قیمت دلار متناسب با نرخ تورم رشد نکرد، اما پس از دو سال این فنر در رفت و قیمت‌ها رشد قابل توجهی پیدا کردند. آرگون با بیان اینکه نباید نرخ ارز را سرکوب کرد تصریح کرد: باید از گذشته درس گرفت و اشتباهات گذشته را تکرار نکرد چرا که نرخ ارز باید متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کشور مدیریت شود و اگر تورمی وجود دارد این رقم متناسب تورم رشد داشته باشد و اگر درصدد تک‌نرخی شدن نرخ دلار هستند باید به موضوع تورم هم توجه کنند، رشد تورمی که تاکنون در کشور وجود داشته گاهی ماهانه تا ۴ درصد هم افزایش پیدا می‌کند البته در خرداد ماه و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این تورم تا ۱۰ درصد هم رسید. بر اساس این گزارش؛ در حال حاضر با توجه به اخبار مثبت برجامی، نرخ دلار به کف کانال ۲۹ هزار تومان در بازار آزاد رسیده و طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، آماده ورود به کانال ۲۸ هزار تومان شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها