کد خبر: 660394
تاریخ انتشار :

شروط سوریه برای احیای روابط با ترکیه

سفیر سابق سوریه در ترکیه شروط احیای روابط کشورش با ترکیه را برشمرد و یکی از آن شروط را خروج نیروهای ترکیه از سوریه دانست.

شروط سوریه برای احیای روابط با ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تاکید کرد که مهم‌ترین خواسته‌هایی که دمشق ممکن است برای احیای روابط با آنکارا مطرح کند، خروج شبه‌نظامیان این کشور از خاک سوریه و قطع حمایت از ‌گروه‌های تروریستی خواهد بود.

سفیر سابق سوریه در ترکیه گفت: «تحول در روابط ترکیه و سوریه پس از نشست سوچی و تهران رخ داد؛ پس از این که سران ترکیه و تمام دولت آنکارا ترکیه به این باور رسیدند که ایجاد تغییر در سوریه با نیروی نظامی غیرممکن است بنابراین چاره‌ای جز راه حل سیاسی وجود ندارد».

قبلان درباره مهم‌ترین خواسته‌هایی که ممکن است دمشق برای احیای روابط با آنکارا مطرح کند، گفت: «ترکیه باید حمایتش از گروه‌های تروریستی را متوقف کند و کمک کند تا کنترل و حاکمیت کامل ادلب به دولت دمشق، و مناطقی از جمله گذرگاه باب الهوی در این استان و سایر استان‌های اشغال‌شده به دولت سوریه بازگردد».

سفیر سابق سوریه افزود: «دمشق همچنین از آنکارا می‌خواهد که نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کرده و شبه‌نظامیان خود را در آن‌جا را منحل کند و از طریق روابط خود با کشورهای غربی و عضویتش در ناتو، به رفع تحریم‌ها علیه بسیاری از نهادهای دولتی و شخصیت‌های سوری کمک کند».

وی در ادامه گفت: «تنها در صورت پذیرش این خواسته‌های توسط آنکارا است که می‌توان از بازشدن صفحه جدیدی در روابط با دولت سوریه برای ترکیه سخن گفت. بدیهی است که دشمن یا دوستی دائمی در سیاست وجود ندارد و بنابراین همه احتمالات در منافع ترکیه و سوریه برای تغییر این وضعیت وجود دارد».

سفیر سابق دمشق در آنکارا خاطرنشان کرد: «سوریه که هزینه‌های زیادی را در اثر دخالت ترکیه و اقدامات تهاجمی فراوان آن در جنگ پرداخته است، نمی‌تواند این کار [بهبود روابط] را به صورت رایگان یا به قیمت ارزان انجام دهد؛ بلکه این هزینه، باید به اندازه خسارت، ویرانی ناشی از دخالت ترکیه اردوغان در سوریه باشد».

این در حالی است که اخیراً تلاش‌های دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی ترکیه که به رقابت‌های انتخاباتی وارد شده، برای ازسرگیری روابط با دمشق افزایش یافته است و رسانه‌ها نیز از احتمال گفت‌وگو بین سران دو کشور خبر می‌دهند.

طی سه روز گذشته و پس از گزارش رسانه‌های ترکیه‌ درباره سفر قریب‌الوقوع هیأتی از یکی از احزاب این کشور به دمشق، «دوغو پرینچک» رهبر حزب «وطن» در ترکیه می‌گوید که دولتمردان این کشور و شخصیت‌های مهمی از ترکیه او را در سفر به دمشق همراهی خواهند کرد. سران این حزب ترکیه‌ای اخیرا اعلام کردند که طی یک یا دو هفته آینده سفری به دمشق خواهند داشت و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهند کرد. | منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها