کد خبر: 660401
تاریخ انتشار :

همصدایی مخالفان برجام

همزمان با افزایش خوشبینی‌ها به حصول توافق و احیای برجام شاهد تقلای عجیب مخالفان برجام برای سوق دادن ایران به سوی رفتارهای رادیکالیزه هستیم!

همصدایی مخالفان برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: حصول توافق هسته‌ای در روزهای آتی هنوز معلوم نیست و از خوشبینی روزهای قبل نیز کاسته شده است. طرف آمریکایی به دلایلی که نمی‌دانیم، هنوز به پیش‌نویس مورد نظر ایران که دوشنبه گذشته به دست غربی‌ها رسید، پاسخ نداده و برخی رسانه‌های آمریکایی نیز معتقدند که توافق قریب‌الوقوع نیست! 

با این حال در ایران حصول توافق محتمل به نظر می‌رسد و کارشناسانی مثل حسن بهشتی‌پور (در گفت‌وگو با سایت فردا) باور دارند که در نزدیک‌ترین وضعیت به توافق قرار داریم. همزمان با این خوشبینی‌ها اما شاهد نوعی از همصدایی مخالفان برجام نیز هستیم که به نظر معنادار و البته قابل تامل می‌رسد. 

برخی از این مخالفان که در جبهه دلواپسان و طیف افراطی قرار دارند، در روزهای اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند. مثلا اعلام آمادگی مجتبی ذوالنوری برای آتش زدن دوباره برجام در شرایطی که لازم باشد. برخی نیز با وجود هم همسویی دولت و مجلس در تلاش هستند تا با دست گذاشتن روی این موضوع که توافق باید در مجلس به تصویب برسد، سر راه تیم مذاکره کننده سنگ اندازند. حال آنکه دولت و مجلس در تعامل کامل با هم قرار دارند و مسئولان امر در دولت نیز بارها گزارشات لازم را ارائه کرده‌اند. نمونه‌اش همین جلسه غیرعلنی هفته گذشته با حضور امیرعبداللهیان و باقری‌کنی و علی شمخانی در مجلس بود. 

این اما فقط یک روی سکه است چون در روی دیگر شاهدیم که برخی اصلاح‌طلبان نیز به جرگه مخالفان برجام پیوسته‌اند! مثلا همین سعید لیلاز که معتقد است با احیای برجام هیچ چیز برای ایران حاصل نمی‌شود، همان‌طور که با امضای توافق برنامه جامع مشترک یا همان برجام، هیچ نفعی برای کشورمان حاصل نشد! اصرار او به اهمیت داشتن بمب اتم یا دست کم توانایی ساخت آن در هفته اخیر کلی جنجال آفریده و خبرساز شده است. لیلاز و همفکران او از هر جناحی که باشند معتقد هستند که تنها راه برقراری امنیت و آرامش قدرتمند شدن است و قدرت را نیز صرفا در عرصه نظامی جدی می‌گیرند. 

جالب اینکه همزمان با همصدایی این مخالفان داخلی شاهد افزایش مخالفت‌ها با احیای برجام در سطح منطقه و جهان نیز هستیم و می‌بینیم که مقامات تل‌آویو چطور خودشان را به در و دیوار می‌زنند تا دولت بایدن حاضر به توافق با ایران نشود. اینکه مخالفان خارجی برجام به فکر آسیب زدن به ایران و نظام جمهوری اسلامی باشند و بخواهند که با سوق دادن ایران به سوی رفتارهای رادیکالیزه مقدمات این امر را فراهم کنند، عجیب نیست اما اینکه مخالفان داخلی برجام واقعا دنبال چه هستند را نمی‌دانیم. 

نکته قابل توجه درباره این مخالفت‌ها، همین همسویی و یا ایفای نقش مکمل برای مخالفت‌های معارضان جمهوری اسلامی در خاورمیانه است.چنانکه از یک سو رژیم صهیونیستی برای اثبات حرکت ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای می‌کوشد و از سوی دیگری برخی در تهران اصرار دارند که کشور باید طور رسمی و آشکار به سوی ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کرده و از این طریق قدرت خود را به رخ بکشد!

بدیهی است که این رویکرد نتیجه ای نخواهد داشت مگر تبدیل کردن این به یک عامل بی‌ثباتی در منطقه که با خواست و سیاست‌های کلی کشور نیز به کلی در تعارض است. 

درباره اینکه آقایان مخالف برجام در ایران از تشویق مسئولان به قرار گرفتن در این مسیر چه هدفی دارند را نمی‌دانیم و قصد نیت‌خوانی هم نداریم. اما درباره همسویی آنها با معارضان خارجی نظام جمهوری اسلامی نمی‌توان حرفی نزد و هشدار نداد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها