کد خبر: 660407
تاریخ انتشار :

سیگنال منفی واشنگتن

مقامات آمریکایی برای چندمین بار اعلام کردند گزارش‌ها درباره دادن امتیازهای جدید به ایران برای بازگشت به برجام مطلقا نادرست است

سیگنال منفی واشنگتن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه وطن امروز نوشت: با گذشت یک هفته از پاسخ مکتوب تهران به متن پیش‌نویس پیشنهادی اروپا، واشنگتن همچنان می‌گوید در حال بررسی آن است، با این وجود با باز شدن پای صهیونیست‌ها به ماجرا، آمریکایی‌ها طی روزهای گذشته کم سیگنال‌ منفی صادر نکرده‌اند؛ سیگنال‌هایی که شاید حاکی از زدن زیر میز توسط ایالات متحده باشد! 

به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که انتظار نمی‌رود بررسی آمریکایی‌ها روی پاسخ ایران بزودی خاتمه پیدا کند و تازه قرار است مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی سه‌شنبه برای رایزنی در این باره به آمریکا سفر کند اما این تعلل معنادار آمریکایی‌ها، برای کارشناسان نشانه‌ای از «دست رد» دولت بایدن به متن ایران قلمداد می‌شود ولی طرف آمریکایی نمی‌خواهد مستقیما شکست مذاکرات را اعلام کند و شاید بخواهد یک پاسخ مبهم ارائه دهد. 

چه اینکه دیپلمات‌ها و مقامات غربی اخیرا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تهران و واشنگتن چه پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپایی را بپذیرند یا نپذیرند، هیچ‌کدام احتمالا شکست برجام و مذاکرات را مرده اعلام نخواهند کرد، زیرا زنده نگه داشتن آن به نفع طرفین است. 

در عین حال مقامات آمریکایی از 2 روز گذشته به این طرف اعلام می‌کنند قرار نیست آنها هیچ امتیاز جدیدی به ایران بدهند. در این رابطه یک مسؤول آمریکایی در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد: «اگر ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای باشد ما نیز برای انجام این کار آماده هستیم». این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپایی برای احیای برجام را دریافت کرده و در حال بررسی آن هستیم. این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد که واشنگتن تماس‌های منظم و گفت‌وگوهای ویژه با اتحادیه اروپایی دارد. او همچنین گفت گزارش‌های منتشرشده مبنی بر دادن امتیازهای جدید به ایران برای بازگشت به برجام مطلقا نادرست است. 

این در حالی است که روز شنبه هم یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری ‌سی‌ان‌ان با بیان اینکه اکنون نسبت به گذشته به حصول توافق در وین نزدیک‌تر هستیم، گفته بود: پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد. این مقام آمریکایی درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: اکنون در مقایسه با ۲ هفته پیش به حصول توافق در وین نزدیک‌تر شده‌ایم اما هنوز نتیجه نامشخص است، زیرا برخی شکاف‌ها به قوت خود باقی است. پرزیدنت بایدن تنها توافقی را تایید خواهد کرد که منافع ملی ما را تامین کند. وی افزود: حصول توافق در وین نسبت به ۲ هفته قبل نزدیک‌تر شده اما نتیجه نامشخص است، چرا که برخی اختلافات هنوز به قوت خود باقی است. این مقام آمریکایی ادامه داد: پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر شتاب بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد. یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا هم شنبه به اسکای‌نیوز گفت: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای کاملا نادرست است. این مقام آمریکایی افزود: «ما در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحادیه اروپایی را حفظ کرده‌ایم». 

در همین حال پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد مقامات کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌ها اطمینان داده‌اند که در مذاکرات برجامی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده و حصول توافق هم قریب‌الوقوع نیست. پایگاه خبری- تحلیلی آمریکایی در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست تصریح کرد: اگر چه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند آنها اطمینان ندارند. بنا بر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که به‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است. یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: توافق در وین ممکن است نسبت به ۲ هفته پیش نزدیک‌تر باشد اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است، زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد. 

آکسیوس افزود: مقامات اسرائیلی تایید کردند که در روزهای اخیر گفت‌وگوهای زیادی با ایالات متحده صورت گرفته است و در حالی که بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام و دشوارتر شده است، هدف این بوده است که مطمئن شوند کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است. در همین راستا، ایال هولاتا، مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی قرار است روز سه‌شنبه به واشنگتن برود و در کاخ سفید با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار کند. 

گفتنی است یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: پیش‌نویس توافقنامه‌ای که اتحادیه اروپایی به ایران داده است، با خطوط قرمز دولت بایدن همخوانی ندارد. وی افزود: پیش‌نویس توافقنامه‌ اتحادیه اروپایی -که گفته شده پیشنهاد نهایی است- با اصولی که آمریکایی‌ها به آن پایبند بوده‌اند، مطابقت ندارد. 

به گزارش آکسیوس، اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است اما یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل قصد ندارد به‌طور علنی به کارزار علیه بایدن پیرامون توافق هسته‌ای با ایران بپردازد. یک مقام ارشد صهیونیست نیز به این پایگاه خبری گفت: سیاست ما این نیست که مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داد، به رویارویی آشکار با ایالات متحده (بر سر برجام) برسیم. ما روابط با دولت بایدن را مانند نتانیاهو با اوباما خراب نمی‌کنیم. 

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: ما در حال گفت‌وگوهای فشرده و مداوم با اسرائیل درباره ایران هستیم. هولاتا مشاور امنیتی اسرائیل در روزهای آتی به واشنگتن می‌آید. هیچ حامی بزرگ‌تری از رئیس‌جمهور بایدن برای امنیت اسرائیل وجود ندارد. به گزارش آکسیوس، اگر توافق هسته‌ای پیش از انتخابات نوامبر در اسرائیل اعلام شود، می‌تواند ابزاری سیاسی به بنیامین نتانیاهو، رهبر ائتلاف راست‌گرا بدهد تا علیه یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل استفاده کند. از این‌رو، نگرانی اسرائیل با این واقعیت تشدید شده است که آنها در حال حاضر در یک کارزار انتخاباتی قرار دارند. 

از نگرانی‌های اسرائیل این است که اگر چه تل‌آویو همیشه با توافق مخالف بوده است اما اکنون بیم دارد که آمریکا در تلاش برای نهایی کردن موضوع، امتیازات خطرناکی بدهد. در همین زمینه یک مقام ارشد صهیونیست به «یدیعوت آحارانوت» گفت که به نظر می‌رسد هنوز امکان تغییر جهتی که به نظر می‌رسد ایالات متحده در آن در حال حرکت است، وجود دارد. همچنین یک مقام ارشد اسرائیلی در گفت‌وگو با «کان‌نیوز» ادعا کرد که ایالات متحده هیچ تصمیم نهایی در رابطه با توافقی که با روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز امضا شده است، نگرفته است. 

* گزارش واشنگتن پست از تأثیر توافق بر بازار نفت

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به متن پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپایی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پاسخ ایران به این پیشنهاد نوشت: اگر چه بازگشت نفت خام ایران به بازار هنوز نامشخص است اما اگر توافقی بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حاصل شود، تولید این کشور حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند به سرعت افزایش یابد و حتی صادرات زودتر افزایش خواهد یافت. 

واشنگتن‌پست ادامه داد: اکنون به نظر می‌رسد مذاکرات طولانی بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک به پایان خود نزدیک می‌شود. ایالات متحده اعلام کرده که در حال بررسی واکنش ایران به پیش‌نویسی است که توسط اتحادیه اروپایی ارائه شده و می‌گوید که متن نهایی است. پاسخ تهران سازنده توصیف شده است. 

به نوشته این روزنامه، اما به گفته مقامات تهران و واشنگتن تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. در حال حاضر به همان اندازه که دلیل برای خوش‌بینی وجود دارد دلایلی برای بدبین بودن هم وجود دارد. 

واشنگتن‌پست همچنین تصریح کرد: برای خریداران نفت در جهان، بازگشت نفت خام ایران به بازاری که در آستانه کاهش چشمگیر بشکه‌های نفت روسیه قرار دارد بزودی نخواهد بود. کشورهای اتحادیه اروپایی هنوز حدود 1.2 میلیون بشکه در روز نفت خام روسیه را از طریق دریا وارد می‌کنند، یعنی دوسوم مقداری که قبل از حمله نیروهای مسکو به اوکراین خریداری می‌کردند اما تحریم‌هایی که قرار است در دسامبر (علیه روسیه) اجرایی شوند، این جریان را محدود خواهد کرد. بنابراین محموله‌های نفتی ایران می‌تواند به پر کردن این شکاف کمک کند. 

این روزنامه آمریکایی با اشاره به رفع تحریم‌های ایران در آغاز سال ۲۰۱۶ پس از اجرای برجام نوشت: تولید نفت خام ایران سریع‌تر و کامل‌تر از آنچه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، احیا شد. این شاهکار بدون هیچ مدرکی دال بر آسیب به میادین نفتی یا تاسیسات، می‌تواند تکرار شود. واشنگتن پست افزود: در آغاز سال ۲۰۱۶ تحلیلگران شبکه بلومبرگ انتظار داشتند که ایران تولید نفت خود را طی ۶ ماه، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه و پس از یک سال ۶۷۵ هزار بشکه در روز افزایش دهد. در واقع، در نیمی از آن زمان از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و تولید خود را به یک میلیون بشکه در روز افزایش داد و ظرف یک سال پس از کاهش محدودیت‌ها، به 3.8 میلیون بشکه در روز رسید. افزایش صادرات حتی سریع‌تر بود و حجم عظیمی از نفت خام ذخیره شده در مخازن و کشتی‌ها در اطراف سواحل ایران آماده انتقال به محض بازگشت خریداران بود. این کشور امروز نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد و تخمین ‌زده می‌شود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ذخیره شده دارد که می‌تواند بلافاصله وارد بازار جهانی شود. این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به تمایل چین و حتی هند برای افزایش واردات نفت از ایران خاطرنشان کرد: حتی اگر قرار باشد نفت خام ایران به آمریکا سرازیر نشود، باز هم خریداران آسیایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین اروپایی‌هایی که ممکن است نیاز به کسب مجدد مجوز برای نفتکش‌های ایران داشته باشند، نیازمند نفت ایران هستند.

***رئیسی: در هیچ مذاکراتی از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد   

رئیس‌جمهور روز گذشته در هجدهمین اجلاس روز جهانی مسجد با بیان اینکه با رویکرد عزتمندانه دولت مردمی، بخش قابل توجهی از مطالبات خود از برخی کشورها را دریافت کرده‌ایم، تصریح کرد: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، دولت تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد. ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها