کد خبر: 660496
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح کرد:

ضرورت‌های دوران پساتحریم 2

هادی حق‌شناس گفت: واقعیت این است که غرب به ما اعتماد نمی‌کند ما هم با غرب مشکلات عدیده داریم و این مشکلات از ابتدای انقلاب بوده و هست؛ بنابراین باید از این فرصت احتمالا محدود حداکثر استفاده را ببریم.

ضرورت‌های دوران پساتحریم 2
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: احتمالا تا چندی دیگر توافق نهایی میان ایران و دیگر طرفین برجام امضا می‌شود. حالا در این شرایط یک پرسش مهم به وجود می‌آید که در صورت احیای

هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اکنون در شرایط پساتحریم دو قرار داریم. پساتحریم اول در سال94 و متعاقب امضای برجام بود و حالا هم در شرایط مشابه آن زمان هستیم و باید از همه این فرازونشیب‌ها یک درس مهم بگیریم که ممکن است دوران پساتحریم موقتی باشد. به عبارت دیگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت دوران پساتحریم کنونی دو سال‌ونیم بیشتر طول نمی‌کشد و در صورتی که جمهوری‌خواهان دولت بعدی آمریکا را به دست گیرند، ممکن است باز هم مشکلاتی برای ایران به وجود آید».

او ادامه داد: «در شرایط کنونی ایران باید از فرصت به دست‌آمده حداکثر استفاده را ببرد. اروپا از بعد از جنگ جهانی دوم تا کنونی در سخت‌ترین شرایط قرار دارد. از یک‌سو نمی‌توان نیاز اروپا به گاز روسیه را انکار کرد و از سوی دیگر اروپا می‌خواهد روسیه را تحریم کند و راضی به اخذ گاز روسیه نمی‌شود تا از این مسیر دل آمریکا را به دست آورد. در عین حال کشورهای اروپایی می‌دانند به دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه زمستان سختی در پیش دارند. شرایط کنونی برای ایران استثنایی است و ایران باید از این فرصت تاریخی استفاده کند. متأسفانه ما در بزنگاه‌های مختلف نتوانسته‌این از فرصت‌ها بهره ببریم اما این‌بار باید حواسمان جمع باشد زیرا اروپایی‌ها هم قصد دارند در این شرایط از بازار انرژی ایران استفاده کنند».

این تحلیلگر اقتصادی همچنین بیان کرد: «ما باید در مقطع کنونی هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای دورتر منافع و منابع مشترک ایجاد کنیم تا در صورت قصد مجدد آمریکا برای تحریم، عرصه وضع تحریم را بر آمریکا تنگ کنیم زیرا اگر منافع مشترک ایجاد شود، کشورهایی که با ما ارتباط اقتصادی دارند، به این راحتی راضی به پذیرش تحریم نمی‌شوند».

حق‌شناس در پایان گفت: «ما باید در عرصه‌های مختلف منابع منافع مشترک ایجاد کنیم و در وهله دوم تکنولوژی‌های مورد نیاز را وارد کنیم. واقعیت این است که غرب به ما اعتماد نمی‌کند ما هم با غرب مشکلات عدیده داریم و این مشکلات از ابتدای انقلاب بوده و هست؛ بنابراین باید از این فرصت احتمالا محدود حداکثر استفاده را ببریم. امروز با روسیه و چین ارتباط‌های زیادی برقرار کرده‌ایم اما باید بدانیم که دنیای کنونی تک‌قطبی نیست. ما باید در عین حال که با شرق ارتباط خوبی داریم، با غرب هم ارتباط داشته باشیم و این مسیری اطمینان‌آور است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها