کد خبر: 660700
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با محمدحسن آصفری

سیاست نخ نمای آمریکا و آژانس

محمدحسن آصفری رویکرد اخیر آژانس را سیاسی‌کاری و در جهت پیشبرد اهداف آمریکای می‌داند و تاکید می‌کند که در صورت ادامه این رویه و پاسخ ندادن به انتظارات ایران، ما هم ساکت نخواهیم ماند

سیاست نخ نمای آمریکا و آژانس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، آمریکا بالاخره پاسخ ایران را داد و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم گفته بعد از بررسی‌های لازم به آنها جواب خواهیم داد. بگذریم از اینکه العربیه مدعی است امریکا هیچ یک از خواسته‌های ایران را نپذیرفته و پولیتیکو هم می‌گوید پاسخ آمریکا کمتر از انتظارات ایران بوده است. 

در این بین اما گزاره‌هایی وجود دارد که گمانه کارشکنی آمریکا در مسیر توافق را تقویت می‌کند. مثلا همین رویکرد اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با واکنش تهران هم مواجه شده است.

رافائل گروسی می‌گوید: «آنچه ما نیاز داریم همکاری از سوی ایران است. ما همچنین به بیشینه سطح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هرچه بیشتر محدودیت داشته باشیم، [توضیحمان] به جامعه جهانی در زمینه وضعیت فعلی مواد هسته‌ای در ایران از باورپذیری و اطمینان کمتری برخوردار خواهد بود.»

محمد اسلامی،رییس سازمان انرژی اتمی نیز تاکید کرده که «به نظارت در چارچوب برجام که قبلا پذیرفته بودیم پایبندیم. بازگردند به برجام و آنچه که در برجام تفاهم شده بود و تعهد طرفین بود را اجرا کنند و ما هم به آن پایبندیم. نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر.»

اینکه نتیجه بگومگوی فعلی چیست؛ بعدا معلوم می‌شود اما آنچه که مشخص و مورد تاکید کارشناسان است، سیاسی‌کار آژانس است. 

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یکی از همین کارشناسان است. او ضمن ابراز تاسف از این رویه آژانس گفت: «متاسفانه این سازمان بین‌المللی بیش از آنکه به مسائل فنی بپردازد و دنبال حق‌گویی باشد، در پی تحقق سیاست‌های آمریکایی‌ها در دنیا است. آژانس سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کند و آمریکا هرجایی که می‌خواهد به کشورهای دیگر فشار بیاورد از این نهاد که باید بی‌طرف باشد، به نفع خود استفاده می‌کند.»

وی افزود: «بهتر است که آمریکا پاسخگوی جامعه جهانی باشد چراکه ایران با وجود تجربه عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود، حاضر شد که دوباره مذاکره کند و بخواهد که به توافق برسد. ما شروطی داریم که بتواند منافع ما را تامین کند و آمریکا اگر واقعا به ایجاد گفتمان و مذاکره علاقه دارد باید سیاسی‌کاری‌ها را کنار گذاشته و با نگاه فنی به درخواست‌های ایران توجه کرده و پاسخ دهد. انتظار می‌رود که از طرح مسائل سیاسی دست بردارند و پاسخگو باشند چون اگر این اتفاق نیفتد و مذاکرات دوباره به بن‌بست برسد مطمئنا جمهوری اسلامی ایران حاضر نخواهد بود که پشت دیوار مذاکره بماند و هم فشارهای تحریم را تحمل کند و هم مذاکره کند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا رویکرد و اظهارات اخیر آقای گروسی نشانه این است که آمریکا به درخواست‌ها و پیش‌نویس مورد نظر ایران پاسخ مثبت نداده؟ گفت: «بعید نیست که اینطور باشد. اصولا آمریکا و آژانس هر دوره چنین بازی‌هایی را در قالب پلیس خوب و پلیس بد بازی می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد ما هم ساکت نخواهیم ماند و با اقداماتی که انجام می‌دهیم، اجازه نمی‌دهیم که آمریکا نفعی ببرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها