کد خبر: 660760
تاریخ انتشار :

عملیات برجامی ویژه آکسیوس

صهیونیستها دست به کار شده اند!

صهیونیستها دست به کار شده اند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از رسانه هایی که در طول برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای به بستری برای "بازی آیپک در مذاکرات "تبدیل شده، "آکسیوس" می باشد! این پایگاه تحلیلی و خبری ظاهرا مستقل!، همواره تلاش دارد نشانه ها و آدرسهایی را در خصوص آخرین وضعیت توافق هسته ای به افکار عمومی اراده کند که اساسا با وقایع جاری در مذاکرات وین همپوشانی ندارد!آکسیوس،  یک وبگاه خبری آمریکایی است که در سال ۲۰۱۶ توسط کارمندان سابق پلیتیکو، جیم وندهای، مایک الن و روی شوارتز، تأسیس شد. این وبگاه در سال ۲۰۱۷ به‌طور رسمی آغاز به کار کرد. 

یک روز بعد از پاسخ دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به نظرات و خواست‌های ایران درباره طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا»، برای احیای «برجام»، وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، به‌نقل از چند مقام اسرائیلی، نوشت دولت آمریکا بر سر مسائل اساسی امتیازی نداده و مواضعش را در قبال «برجام» سخت‌تر کرده است.بر اساس این گزارش، سه مقام  صهیونیستی سوم شهریورماه ۱۴۰۱ به وب‌سایت آکسیوس گفتند پس از ملاقات‌های ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی، نگرانی‌های تل‌آویو از محتوای پاسخ ایالات متحده کمتر شده است.یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی  نیز در نشست حزب سیاسی خود در تل آویو گفت دولت آمریکا، بسیاری از درخواست‌های اسرائیل را در پاسخ خود به ایران لحاظ کرده است.

در گزارش آکسیوس آمده است یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های تل اویو  این بود که دولت بایدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار دهد تا تحقیقات خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده حکومت ایران متوقف کند. خواسته‌ای که بنابرگزارش‌های متعدد، محقق نشده است.بامداد روز پنج‌شنبه هم نشریه پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک منبع نزدیک به روند مذاکرات، بدون ذکر نام، نوشت پاسخ ایالات متحده کمتر از آن چیزی بوده که حکومت ایران انتظار داشته است. پولیتیکو به‌نقل از منبع خود نوشت، پاسخ «کاخ سفید»، عمدتا متمرکز بر خواست‌ها و تضمین‌های «اقتصادی» حکومت ایران است.در میان مخالفان توافق هسته‌ای با حکومت ایران، شمار زیادی بر روی این نکته تاکید می‌کنند که با احیای توافق «برجام»، منابع مالی قابل ملاحظه‌ای در اختیار ایران قرار می‌گیرد .به تازگی یائیر لاپید نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در یک نشست خبری در بیت المقدس ادعا کرد:

"اگر برجام اجرا شود، حکومت ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خرج بی‌ثباتی در اطراف اسرائیل خواهد کرد!"

یکی دیگر از ملاحظاتی که صهیونیستها دارند،  کاهش احتمالی محدودیت‌ها و تحریم‌های شرکت‌های تجاری مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. آکسیوس مدعی است که در این خصوص ملاحظات صهیونیستها مورد توجه آمریکا قرار گرفته است! با این بر خلاف جوسازی آشکار آکسیوس به نقل از منابع مبهم صهیونیستی، شواهد موجود در مذاکرات چنین چیزی را نشان نمی دهد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد شرکتهایی که در پیوند با توافق هسته‌ای تحریم شدند، باید از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.حتی اگر این شرکتها با بخش اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباطی داشته باشند. بسیاری از شرکت‌های که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، با واسطه یا بی‌واسطه، زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌روند.بدیهی است که آمریکا در پروسه رفع تحریمهای ضد ایرانی، ناچار است برخی از این شرکتها را از زمره تحریمهای خود خارج کند. راه دیگری در این خصوص مقابل آمریکا باقی نخواهد ماند! ایران تاکید دارد که در پروسه "رفع عملیاتی تحریمها" باید تحریمهای غیر هسته ای مغایر با بند 29 توافق هسته ای برداشته شود. بند 29 برجام می گوید که آمریکا و شرکای آن اجازه وضع تحریمها و محدودیتهایی که در پروسه رفع تحریمهای برجامی مانع ایجاد کند ندارند. 

آنچه مسلم است اینکه بخش مهمی از عملیاتهای برجامی آمریکا و رژیم صهیونیستی، نه پشت میز مذاکره بلکه در رسانه ها و پایگاههای خبری وابسته به واشنگتن و تل آویو در حال انجام است. در این میان باید مراقب آدرسهای نادرستی که در قبال برجام و احیای آن مخابره می شود بود. در این معادله، آکسیوس از جمله پایگاههای خبری است که قبلا نیز در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای در وین، تلاش داشت تا روایت متفاوتی را از مذاکرات برجام و دغدغه های مطرح شده پشت میز مذاکره ارائه دهد. این روایتگری معکوس یا انحرافی، فرمولی است که نه تنها در قبال تحولات جاری در مذاکرات وین بلکه در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای با ایران ( خصوصا طی یکسال اخیر) از سوی رسانه هایی مانند آکسیوس ، رویترز، واشنگتن پست و ....جاری بوده است. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها