کد خبر: 660961
تاریخ انتشار :

کدام نماینده مستاجر است؟!

داریوش قنبری می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم، مثل گذشته خانه‌های سازمانی به کارکنان دولت تعلق نمی‌گیرد و به نظر من اینکه نماینده‌ها خودشان بیایند برای خودشان تصمیم بگیرند و وضعیت معیشت خود را درست کنند و توجهی به سایر اقشار و گروه‌های حقوق بگیر نداشته باشند، صحیح نیست.

کدام نماینده مستاجر است؟!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه آرمان ملی نوشت: روز گذشته، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در اظهار نظری گفته: «نماینده‌ای داریم که می‌گوید صاحبخانه او اجاره را دو برابر کرده و برای پرداخت اجاره با مشکل مواجه شده!» او در واکنشی اعتراض آمیز نسبت به تضییع حق نمایندگان مجلس، گفته: «به کارمندانی که به اجبار از شهرستان به تهران منتقل می‌شوند، خانه سازمانی داده می‌شود اما چنین امکاناتی برای نمایندگان وجود ندارد.» امیرآبادی، همین‌طور تاکید کرده که «آن 200 میلیون تومان ودیعه مسکنی هم که در سال اول مجلس یازدهم به نمایندگان دادند، وام بوده و به صورت ماهیانه از حقوق نماینده کم می‌شود.»صحبت‌های آقای امیرآبادی، اندکی برای مخاطب و لااقل برای نگارنده تا حدودی غیرمنطقی و در واقع غیرقابل باور به نظر رسید. اما واقعا حقوق نمایندگان مجلس تا این اندازه کم است که آن‌ها حتی توان پرداخت اجاره مسکن خود را ندارند؟ حقوق نماینده‌های مجلس چه قدر است؟ در کدام سایت یا از کدام منبع می‌توان به ریز درآمد نماینده‌های مجلس دست یافت؟ اسم نماینده‌ای که توان پرداخت اجاره خانه خود را ندارد، چیست؟ چرا این نماینده‌ها پیش از ورود به مجلس، در ابعاد وسیعی دست به تبلیغات زده، مخارج باورنکردنی‌ای را متحمل می‌شوند و در واقع خود را به آب و آتش می‌زنند، تا به مجلس راه پیدا کنند؟ به سراغ «داریوش قنبری»، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، رفتیم تا از تجارب او از زمان نمایندگی‌اش برای فهم و درک سخنانی که در باب مشکل مالی برخی نمایندگان مجلس ایراد می‌شود، استفاده کنیم. قنبری با ما راجع به انواع دریافتی‌های نماینده‌ها صحبت می‌کند و حقوق نماینده‌ها را بیشتر از آن چیزی می‌داند که آن‌ها را در گذران زندگی‌شان دچار مشکل کند. ضمن اینکه با اهدای وام‌هایی تحت عنوان ودیعه مسکن و غیره هم به نماینده‌ها مخالف است. چراکه نماینده‌ها علاوه بر حقوق نمایندگی، هزینه‌های نمایندگی را هم دریافت می‌کنند که شامل هزینه‌های مسکن، ایاب و ذهاب و غیره است.

چند درصد از کارمندان دولت، خانه سازمانی دریافت می‌کنند؟

داریوش قنبری می‌گوید: «نماینده‌ها در ابتدای دوره، مبلغی به عنوان ودیعه مسکن دریافت می‌کنند و اینکه مبالغی تحت عنوان وام ودیعه مسکن دریافت کنند، عجیب است. هرچند که این وام به آن معنایی که یک فرد عادی وام بگیرد و ضامن باید داشته باشد و غیره، نیست. از طرفی این وام به صورت قرض الحسنه است و بهره‌ای هم دریافت نمی‌شود و همان‌طور که گفتم در ابتدای دوره هزینه‌ای به عنوان مسکن به نماینده‌ها داده می‌شود و قرار نیست که دیگر هر سال به نسبت تورم این هزینه‌ها تغییر پیدا کند.»قنبری در ارتباط با اینکه آقای امیرآبادی گفته به کارمندان دولت، خانه سازمانی داده می‌شود، اظهار می‌کند: «اولا ایشان باید بگویند که چند درصد از این کارمندان دولت، خانه سازمانی دریافت می‌کنند؟ تا جایی که من اطلاع دارم، مثل گذشته خانه‌های سازمانی به کارکنان دولت تعلق نمی‌گیرد و به نظر من اینکه نماینده‌ها خودشان بیایند برای خودشان تصمیم بگیرند و وضعیت معیشت خود را درست کنند و توجهی به سایر اقشار و گروه‌های حقوق بگیر نداشته باشند، صحیح نیست.»

کسی از ارقام و اعداد دریافتی نماینده‌ها اطلاعی ندارد!

نماینده پیشین مجلس می‌گوید که البته خیلی اطلاعی ندارد که در حال حاضر جمع دریافتی نماینده‌ها چه قدر است اما می‌داند که نماینده‌ها یک حقوق می‌گیرند و یک هزینه نمایندگی و این‌ها در دو فیش جداگانه و متفاوت هستند. و با توجه به اینکه محرمانه است، کسی از ارقام و اعداد دریافتی نماینده‌ها اطلاعی ندارد. به گفته او: «علی رغم بحث‌های شفاف سازی گرچه برخی دستگاه‌های دولتی در دولت گذشته، اطلاعات حقوقی کارکنانشان را در سایت‌هایشان منتشر کردند، اما مجلس این کار را نکرد و نیامدند بگویند که یک نماینده جمع دریافتی ماهانه‌اش چه قدر است و من ندیده‌ام که نماینده‌ها این را اعلام کنند.»

جمع دریافتی نماینده‌ها بالاتر از کارکنان دولتی است

قنبری اضافه می‌کند که «تا آنجا که با حدس و گمان می‌توانم بگویم این است که جمع دریافتی نماینده‌ها بالاتر از کارکنان دولتی است و شاید چند برابر یک فردی که با مدرک مشابه در سازمان دولتی است، یک نماینده، دریافتی داشته باشد و من می‌توانم این را با توجه به سوابق نمایندگی و اطلاعات جسته و گریخته‌ای که می‌گیرم، بگویم که قطعا و یقینا دریافتی نماینده‌ها بیشتر و شاید چندین برابر سایر کارمندان است و این دریافتی اعم از حقوق و دریافت‌هایی هست که تحت عنوان هزینه‌های نمایندگی دریافت می‌کنند.» نماینده پیشین مجلس، توضیح می‌دهد که «در کل و با توجه به اینکه در شرایط فعلی، دریافتی نمایندگان به نسبت کارکنان دستگاه‌های دیگر بیشتر است، هیچ منطقی ندارد که بیایند و تحت عنوان هزینه مسکن مبلغ دیگری را برای نماینده‌ها در نظر بگیرند. و اگر نماینده مدعی است که دچار مشکلات معیشتی است، این مشکل برای بقیه آحاد جامعه هم وجود دارد، اعم از اینکه کارمند دستگاه‌های دیگر باشند، کارگر باشند و غیره.»

دریافتی‌های نماینده‌ها چندین برابر حداقل حقوق است

قنبری می‌گوید: «جالب است اگر اعداد و ارقامی را که نماینده‌ها می‌گیرند را با حداقل حقوق مقایسه کنید، چندین برابر حداقل حقوق است.»او ادامه می‌دهد: «برخی از نماینده‌هایی که ادعا داشتند می‌خواهند مانند مردم و از جنس مردم باشند، اینکه مزایای خاص و ویژه‌ای را برای خود در نظر بگیرند که افراد دیگر با مدرک مشابه نمی‌توانند بگیرند، منطقی نیست و صحبت‌های آقای امیرآبادی هم چیزی جز توجیه نمی‌تواند باشد و این اضافه دریافتی‌ها و امتیازات ویژه به لحاظ منطقی هیچ توجیهی ندارد.»قنبری در توضیح دریافتی‌های نماینده‌های مجلس به «آرمان ملی» می‌گوید: «یکی، حقوق و مزایای نمایندگان است که معمولا تا حدودی شبیه حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت است و هزینه‌های دیگری هم تحت عنوان هزینه‌های نمایندگی دریافت می‌کنند که شامل اجاره مسکن و هزینه ایاب و ذهاب و غیره است.»

نماینده‌های مجلس درخصوص دریافتی‌شان شفاف سازی ‌کنند

ازآقای قنبری می‌پرسیم که آیا نماینده‌های مجلس می‌توانند درآمد دیگری هم بجز انواع حقوق و مزایایشان، داشته باشند و او پاسخ می‌دهد: «درآمد دیگری در گذشته نبوده و الان نمی‌دانم چون حداقل در سایتی اعلام نمی‌کنند که جمع دریافتی نماینده‌ها چه قدر است. به همین دلیل شبهات زیادی در خصوص دریافتی‌های نماینده‌ها وجود دارد و این با ‌شأن نمایندگی سازگار نیست. شفاف سازی باید از خود مجلس شروع شود و اولین گام شفاف سازی این است که نماینده‌ها میزان و جمع دریافتی‌هایشان را اعلام کنند و به صورت آنلاین برای مردم قابل دسترس باشد و آن‌ها بدانند که وکلایشان چه قدر دریافت می‌کنند و سطح زندگی‌شان چه قدر با سطح زندگی سایر اقشار جامعه همخوانی دارد؟»قنبری می‌گوید که برخی‌ها برای رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس، هزینه‌های نجومی می‌کنند که با دریافتی‌های قانونی نماینده‌ها همخوانی ندارد. این در گذشته هم مطرح بوده و حتی قوانینی هم تصویب شد که جلوی این هزینه‌های نجومی گرفته شود و قرار شد منابع تامین هزینه‌های نماینده‌ها شفاف باشد هرچند که به عقیده من این قانون به درستی اجرا نشد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها