کد خبر: 661089
تاریخ انتشار :

نجفی: مقتدی صدر وزن ویژه‌ای در سیاست عراق ندارد

محمدپارسا نجفی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با سایت«خبرسراسری» گفت: مقتدا صدر مشکل اصلی عراق نیست او دوست و دشمن ایران هم نیست او فقط یکی از رهبران سیاسی جامعه عراق محسوب می شود که اتفاقا وزن آنچنان بالایی هم ندارد.

نجفی: مقتدی صدر وزن ویژه‌ای در سیاست عراق ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، محمدپارسا نجفی،کارشناس مسائل غرب آسیا،در آغاز درباره اهداف سیاسی مقتدا صدر در وضعیت فعلی عراق گفت: «مقتدا صدر، ده‌ها بار از سمت‌هایی که ندارد کناره‌گیری کرده است و بلافاصله با شدت بیشتری در کنشگری سیاسی ظاهر شده که علت این استعفا، کناره گیری و حتی اعتصاب غذا این است که در میان هواداران جوان خود هیجان ایجاد کنند تا آنها برای اردوکشی های خیابانی فعال شوند. قبل از  این بپردازیم به این موضوع که هواداران او چه طبقه ای را شکل می دهند باید به این نکته اشاره کنیم که مقتدا صدر مشکل اصلی عراق نیست او دوست و دشمن ایران هم نیست او فقط یکی از رهبران سیاسی جامعه عراق محسوب می شود که اتفاقا وزن آنچنان بالایی هم ندارد و برخلاف تبلیغات دروغین رسانه های عربستانی و اماراتی و غربی که تلاش می کنند صدر را پررنگ جلوه دهند و حرکات وی را بزرگنمایی کنند اصولا مقتدا صدر وزن چندان سنگینی ندارد که اگر داشت می توانست در همان پارلمان به اهداف خود برسد و دولت آینده عراق را قبضه کند و دیگر نیازی به اردوکشی خیابانی و اشغال مجلس و حمله به کاخ ریاست جمهوری و تیراندازی در منطقه سبز بغداد نبود. این اقدمات یک نیروی ضعیف چالشگر ولی ناتوان است نه یک فعال سیاسی قدرتمند. البته شخصیت این کاراکتر دارای نوسان های پی در پی و حرکات عصبی است که این مساله موجب شده بیشتر در دید رسانه ها مطرح شود اما مشکل عراق اصلا مقتدا صدر نیست».

او ادامه داد: «بحران امروز عراق از سال 1398 امتداد داشته محصول هماهنگی همه عوامل اصلی تنش آفرین و چالش ساز توسط خانم جنین آنتوانت پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق است. وی یکی از عوامل تاخیر در انتخاب نخست وزیر جایگزین عبدالمهدی بود و نیز مسئول اصلی برگزاری انتخابات پر ابهام و مشکل ساز در مهر سال 1400 است.  از نحوه برگزاری آن انتخابات تقریبا هیچ حزب و جریانی راضی نبود و اعتراضات خیابانی را سال قبل هم شاهد بود. انتفاقا فراکسیون صدر چند هفته اول اولین جریانی بود که کاملا از پارلمان استعفا کرد و مقتدا که بیشترین رای را در انتخابات سال 1400 به دست آورد اولین رهبری است که خواستار انحلال این مجلس شده است؛ بنابراین خانم پلاسخارت هماهنگ کننده همه بحران آفرینی هایی هست که در عراق چند سال اخیر دیده می شود. اگر دنبال یک شیطان در عراق می گردید باید به خانم پلاسخارت توجه کنید.

مشکل بزرگتر عراق مداخله عربستان و امارات در امور داخلی عراق است که در ابعاد رسانه ای و تامین مالی آشوب ها دیده می شود. در نهایت ابرچالش و بزرگترین مشکل عراق مداخله آمریکا و انگلیس در امور عراق و حضور نظامی آنها در منطقه است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکا در بیست سال گذشته منابع عراق و درآمد ناشی از فروش روزانه 4میلیون بشکه نفت در بانک های آمریکایی ذخیره می کنند و تحت مدیریت نمایندگان پنتاگون، وزارت خزانه داری آمریکا و سیا هزینه می شود که این افراد در در همه دولت عراق بصورت رسمی حضور دارند و به دلیل این نفوذی که واشنگتن در عراق بغداد دارد در 20 سال گذشته مانع از نوسازی زیرساخت های عراق شده بنابراین اشتغال نیز ایجاد نشده است و عراق با فقر روبه‌رو است».

او در ادامه درباره مقصران بحران های عراق افزود: «همه رهبران سیاسی عراق در بحران آفرینی نقش دارند و هیچکدام نمره خوبی نمی گیرند افرادی مانند حیدرالعبادی، مصطفی الکاظمی، عیاد علاوی،و عمارحکیم به اندازه مقتدا صدر نقش دارند.  جوانان هوادار مقتدا صدر اغلب زیر 25 سال‌اند اما آنها دوران صدام، تحریم نفت برابر غذا، جنگ های آمریکا علیه این کشور، زندان ابوغریب را ندیده است. این نسل جوان که غالبا هم بیکار هستند مشکلات معیشتی دارند و این مشکلات معیشتی هر از چندی باعث نارضایتی‌هایی در عراق می شود. عربستان و امارات به دلیل اینکه دیکتاتوری هستند اصولا نمی خواهند شاهد استقرار یک حکومت دموکراتیک در همسایگی خود باشند، عربستان و امارات اقدام به حمایت ازکودتا در سودان، مصر و ترکیه نیز کودتا کردند این دو کشول یک پای ثابت هر بحرانی  در دو کشور هاس منطق هستند».

نجفی در پایان درباره تاثیر پذیری ایران از تنش های فعلی عراق گفت: «عربستان و امارات تلاش می کنند درمنطقه واگرایی ایجاد شود و کشور ها درگیر شورش و بحران باشند.همین عربستان و امارات باعث جنگ داخلی در لیبی و سوریه شدند حتی با قطر هم درگیر بودند یمن را اشغال و محاصره کردند بنابراین مشکل عراق نیز به تنش زایی آنها مربوط است. البته اشتباهات رهبران سیاسی عراق در پارلمان بخشی از مشکل است؛ مشکل بعد  ناآگاهی قشر جوان زیر25سال اغلب بیکار عراق است و بخش بسیار مهم دیگر هم نفوذی است که آمریکا در مسائل اقتصادی و امنیتی عراق دارد.  براستی ایران تاثیری در مسائل داخلی عراق ندارد اینکه گفته می شود ایران در عراق تاثیر دارد خبری است که رسانه های غربی و عربستانی آن را پوشش می دهند. آنچه دیده می‌شود این است که رهبران سیاسی عراق بر سر حکومت کردن با هم اختلاف دارند این موضوع چه ارتباطی با ایران دارد؟ این مشکل هم همیشه در عراق وجود داشته است. عراق همیشه بحران خیز بوده است و در اغلب موراد رنگ آرامش ندیده است مگر اینکه دیکتاتور خون آشامی در آن باشد چه صدام چه مصعب بن زبیر، چه عباسیان و عثمانی از 1400سال قبل عراق این شرایط را داشته است علت تاریخی هم این است که عراق دارای یک ملت نیست . عراق چون عشیره ای شکل گرفته است طبیعتا هر کسی برای منافع خود با دیگری درگیر می شود این مسائل با نفوذ آمریکا و تبلیغات عربستان شدت بیشتری گرفته است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها