کد خبر: 661497
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با واعظ آشتیانی

روحانی و حامیانش برای بازیابی جایگاه خود زود شروع کردند

واعظ آشتیانی معتقد است که روحانی و حامیانش تلاش دارند از وقفه ایجاد شده در مسیر احیای برجام به نفع خود بهره برده و ناکامی‌های خود را به دولت فعلی نسبت دهند.

روحانی و حامیانش برای بازیابی جایگاه خود زود شروع کردند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، روحانی و حامیانش در دو جریان اعتدالگرا و اصلاح‌طلب این روزها فعال‌تر از گذشته شده‌اند. سکوت را شکسته و در قالب کتاب هم که شده حرف می‌زنند، منتها حرف‌های تکراری. بعضا هم جلسات و گعده‌هایی برگزار می‌کنند که از آن بوی تلاش برای بازگشت به قدرت و جلب نظر مردم استشمام می‌شود. درباره موفقیت این رویه و رویکرد اما تردیدهای وجود دارد.

مثلا امیررضا واعظ آشتیانی، تحلیلگر اصولگرا، این شکل از فعالیت‌های روحانی و حامیانش را خیلی جدی نگرفته و اثرگذار نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در با اشاره به اینکه «آنها دنبال احیای خود هستند» گفت: «به نظر من به نتیجه مورد نظر خود نخواهند رسید چون مردم خاطره خوبی از عملکرد آنها ندارد».

وی گفت: «به نظر من این طیف خیلی زود وارد این فرایند که بخواهند خودشان را بازسازی کنند، شدند».

واعظ آشتیانی تاکید کرد: «هیچ عملکرد توام با ناکارآمدی به این زودی مورد بازسازی قرار نمی‌گیرد. باید اجازه بدهند که زمان بگذرد و بعد شروع به بازسازی کنند. ضمن اینکه این طیف هر هنری داشتند در دولت یازدهم و دوازدهم از خود نشان دادند لذا سوال اینجا است که می‌خواهند چه نویدی را به مردم بدهند و از چه سازوکاری استفاده کنند که بتوانند خودشان را بازسازی و رفتارهای گذشته خود را جبران کنند؟! به نظر من عملکرد فعلی آنها مدبرانه نیست و باید اجازه می‌دادند که زمان بیشتر بگذرد و بعد با نگاه و استراتژی جدید جلو می‌آمدند نه اینکه با همان نگاه و استراتژی قبلی وارد شوند و بخواهند خود را بازسازی کنند. چنین چیز اصلا امکان پذیر نیست. به خصوص که دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد به اندازه کافی مشکلات را برای مردم و نظام مضاعف کرده بود لذا به این راحتی نمی‌توانند مردم را متقاعد کنند که به آنان اعتماد کنند. اگرچه که اختیار با خودشان است اما این اظهار نظر ما از این بابت است که شاید این زود شروع کردن به زیانشان تمام شود».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه اگر بیشتر صبر کنند چه چیز تغییر خواهد کرد؟ مردم عملکردشان را فراموش می‌کنند یا ناکامی دولت فعلی به آنها یاری می‌دهد؟ گفت: «یک مساله‌ای که در حوزه فعالیت سیاسی احزاب و گروه‌ها در کشور ما وجود دارد این است که متاسفانه از هر جریانی از موفقیت جریان رقیب خود ناخرسند می‌شود. این رفتاری غیرمنصفانه است که با نگاه وطن پرستانه همراه نیست. برعکس هم شاهدیم که اگر دولتی ناموفق باشد، جریان رقیب او ذوق‌زده می‌شود. این نگاه نادرست نشان می‌دهد که گروه‌ها بیش از موفقیت کشور به مسائل ، نگاه جناحی دارد. این البته نقطه ضعفی است که باید تغییر کند».

وی افزود: «به نظر من روحانی و حامیانش نیز بر اساس همین نگاه تصور کرده‌اند که چون الان در زمینه احیای برجام تاخیری ایجاد شده است – اگرچه این تاخیر به خاطر رویکرد آمریکایی‌ها است – دولت نمی‌تواند در این باره موفق باشد لذا به پیشواز آمده‌اند که بگویند ما هم می‌توانستیم کاری کنیم اما به دلایلی نشد. یا مثلا تصمیمات اشتباهی که در حوزه اقتصاد داشتند و آثارش را شاهد هستیم، به دولت فعلی منتسب می‌کنند. باور این ها آن است که مردم شرایط فعلی را می‌بینند و تلاش می‌کنند که بر موج قضاوت مردم از این شرایط سوار شوند. غافل از اینکه وضعیت فعلی نتیجه تصمیمات خود این‌ها در گذشته است. قصدشان این است که آینده‌ای که خودشان را رقم زدند را به دولت فعلی منتسب کنند. به همین خاطر هم زود شروع کرده‌اند. به باور من اما دولت سیزدهم می‌تواند شرایط اقتصادی را از وضع موجود متعادل‌تر کند و همچنین تخریب‌ها و تصمیمات گذشته را خنثی می‌کند».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها