کد خبر: 661628
تاریخ انتشار :

حمله تند ایران به آلبانی بدلیل تعرض علیه سفارت کشورمان در تیرانا

ایرنا/ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به نمایندگی دائم آلبانی نزد این سازمان، اقدامات خشونت آمیز دولت این کشور علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

حمله تند ایران به آلبانی بدلیل تعرض علیه سفارت کشورمان در تیرانا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در نامه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران که رونوشت آن برای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده، آمده است، جمهوری اسلامی ایران تمامی اعمال خشونت آمیز علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی خود در تیرانا در تاریخ ۱۷ شهریورماه سالجاری (۸ سپتامبر ۲۰۲۲) توسط نیروهای پلیس آلبانی و  ورود به اماکن دیپلماتیک ایران بدون اجازه مقامات ذیصلاح  ایرانی را به شدت محکوم می کند.

در این نامه آمده است: این خشونت‌ها در پی قطع یکجانبه روابط دیپلماتیک دوجانبه توسط دولت آلبانی در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ (۷ سپتامبر ۲۰۲۲) انجام شد که بر اساس ادعاهای بی‌اساس و با انگیزه‌های سیاسی بود که توسط جمهوری اسلامی ایران قاطعانه رد شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دولت آلبانی می‌خواهد که کلیه اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی وفق کنوانسیون‌های وین ۱۹۶۱ ،۱۹۶۳و قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله موارد مربوط به غیر قابل تعرض بودن، مصون بودن و به‌ ویژه حفاظت، امنیت و ایمنی اماکن دیپلماتیک و کنسولی را به‌جد رعایت و اجرا کند.

در این نامه همچنین از دولت آلبانی خواسته شده است تا تمام اقداماتی را که در راستای رسیدگی کامل به نقض مقررات  به منظور محاکمه مجرمان انجام می شود، اتخاذ کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران  حق خود را برای استفاده از ابزارهای دیگر به منظور حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در مورد تخلفات انجام شده علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی مان در تیرانا محفوظ می دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها