کد خبر: 661659
تاریخ انتشار :

جزئیات جدید از وضعیت مرزها برای زائران اربعین / بازگشت به کشور ۵۰۰ هزار نفر از زائران اربعین

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی زائران در آن سوی مرز مسئله حمل و نقل است، گفت: ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به شهر کوت در عراق اعزام کردیم تا برای حمل و نقل زائران کمک کنند.

جزئیات جدید از وضعیت مرزها برای زائران اربعین / بازگشت به کشور ۵۰۰ هزار نفر از زائران اربعین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید مجید میر احمدی رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: از زائران تقاضا می‌کنم تا از نیت سفر خود بگذرند و به شهرهایشان برگردند.

وی با بیان اینکه طرف عراقی درخواست کرده که به دلیل مشکلات زیرساخت‌ها زائران دیگر به این کشور مراجعه نکنند، گفت: وضعیت آب و هوا در عراق به اوج گرما رسیده است و تحمل سخت است.

میراحمدی بار دیگر از مردم تقاضا کرد که از سفر به سمت شهرهای مرزی منصرف شوند و گفت: اگر افرادی که همچنان اصرار به آمدن دارند از سفر منصرف شوند، هیچ مشکل دیگری نداریم و اوضاع تحت کنترل است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: اما اگر بخواهند همچنان به مرزها مراجعه کنند، کنترل از دست می‌رود و هم خودشان دچار مشکل می‌شوند و هم جاده‌ها بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی زائران در آن سوی مرز مساله حمل و نقل است، گفت: ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به شهر کوت در عراق ارسال کردیم تا برای حمل و نقل زائران کمک کنند.

میراحمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه قیمت حمل و نقل و جابه جایی در عراق چند برابر شده است.

لغو سفرهای اتوبوسی به عراق

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد و به جهت این که امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا این که با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود.

زائران با خودروهای شخصی‌شان به سمت پایانه‌های مرزی حرکت نکنند

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه زائران با خودروهای شخصی‌شان به سمت پایانه‌های مرزی حرکت نکنند، گفت: الان مشکلی که وجود دارد این است که ماشین‌های شخصی بدون توجه به توصیه‌های ما، مانع تردد اتوبوس‌ها شده‌اند. پلیس راهور در تلاش است که خودروهای شخصی را در مسیر برگرداند و توصیه ما این است که به سمت مرزها حرکت نکنند.

گذرنامه ویژه اربعین صادر نمی‌کنیم تا شرایط تغییر کند

سردار شرفی، رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین نیز با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین در ساعت یک بامداد جلسه ای را در مرز مهران به ریاست وزیر کشور و سایر اعضا تشکیل داد، گفت: جمع‌بندی جلسه این شد که ما به خاطر سلامت، امنیت و کرامت زائران خودمان محدودیت‌هایی اعمال و بسته شدن مرزها را منعکس کنیم که این تصمیم عملیاتی شد.

وی درباره تکلیف زائرانی که در پایانه‌ها حضور دارند نیز گفت: به شرط اینکه بتوانیم با طرف عراقی وارد مذاکره شویم و به شرط تامین سلامت و امنیت، این زائران اهسته به سفر عتبات عالیات می‌روند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد در محورهای منتهی به مرزهای اربعین از همه زائران درخواست کرد که فعلا به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند، زائران عزیزی که بلیت اتوبوس تهیه کردند، بلیت‌ آنها هم لغو شد و هزینه آن عودت می‌شود.

شرفی همچنین اعلام کرد که نیروی انتظامی نیز از چاپ گذرنامه ویژه اربعین و تمدید گذرنامه فعلا خودداری می‌کند تا شرایط تغییر کند.

به هیچ عنوان برگ گذر ویژه اربعین صادر نمی‌شود

رئیس پلیس گذرنامه کشور هم با بیان اینکه برگه‌های گذر چاپ شده‌ای که دست زائران است دارای اعتبار هستند، گفت: در مقایسه با سال گذشته صدور گذرنامه ۵ برابر شده است.

سردار علی ذوالقدر، گفت: بر اساس اعلام ستاد اربعین و مقامات بالاتر از روز گذشته خدمات مضاعف و آنی پلیس گذرنامه متوقف شد.

وی در تشریح خدمات آنی و مضاعف پلیس گذرنامه گفت: منظور از این خدمات صدور برگه گذر ویژه اربعین و برچسب تمدید اعتبار برای گذرنامه‌های فاقد اعتبار است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه گفت: این موضوع (عدم صدور برگ گذر ویژه و برچسب اعتبار) به سراسر کشور و به تمامی مراکز صدور گذرنامه و دفاتر پلیس +۱۰ اعلام شده است و به هیچ عنوان بر گذر ویژه اربعین صادر نمی‌شود.

ذوالقدر با بیان اینکه برگ‌های گذر ویژه اربعین که تا به امروز صادر شده و در دست زائران است دارای اعتبار است، گفت: افرادی که این برگ گذ را دارند می‌توانند از مرزهای زمینی و هوایی خارج شوند.

افزایش ۵۰۰ درصدی صدور گذرنامه در مقایسه با سال قبل

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال گذشته صدور گذرنامه ۵ برابر شده است، یعنی می‌توان گفت ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی کل کشور خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال ۹۸ باید اعلام کنم که صدور گذرنامه ۹۸ درصد افزایش داشته است.

ذوالقدر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی هستند که درخواست تمدید اعتبار گذرنامه کردند اما هنوز گذرنامه به دستشان نرسیده است، این افراد باید چه کنند، گفت: می‌توان گفت اغلب افرادی که تقاضای تمدید گذرنامه داشتن گذرنامه هایشان به مرور به دستشان رسیده است.

وی ادامه داد: اما برخی دیگر که هنوز گذرنامه را دریافت نکرده اند می‌توانند به اپلیکیشن پلیس من مراجعه کنند و وضعیت صدور گذرنامه را مشاهده کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه در پایان گفت: سایر افرادی که اعتبار گذرنامه هایشان به اتمام رسیده است، می‌توانند مانند قبل برای تمدید اعتبار گذرنامه مراجعه کنند و به مرور گذرنامه‌های جدید چاپ و برایشان ارسال شود.

فقط به افرادی که در مرز هستند اجازه خروج می‌دهیم

فرمانده کل انتظامی با بیان اینکه اجازه خروج از کشور فقط به افرادی که در مرز هستند داده می‌شود، گفت: تا به امروز دو میلیون و بیست هزار نفر از زائران عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شده‌اند.

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور در گفت‌وگو با رسانه ملی در خصوص آخرین اقدامات پلیس برای تسهیل عبور و مرور زائران اربعین گفت: تمامی همکاران ما در طول مسیرها حضور دارند و پلیس‌های تخصصی مانند پلیس گذرنامه، راهور و مرزبانی مرتب در حال ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه سلامت و کرامت زائر در اولویت پلیس قرار دارد، گفت: بیشترین ازدحام زائران در مرز مهران و بعد از آن در مرز شلمچه است.

بازگشت به کشور ۵۰۰ هزار نفر از زائران اربعین

اشتری خاطرنشان کرد: تا امروز ۲ میلیون و ۲۰ هزار نفر از زائران عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شده‌اند و ۵۰۰ هزار نفر هم به داخل کشور برگشته‌اند.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه در تمامی مرزهای زمینی شاهد ازدحام جمعیت هستیم، گفت: در مرزهای مهران و شلمچه ازدحام نسبت به سایر مرزها بیشتر است.

وی با بیان اینکه فقط افرادی که در پایانه‌های مرزی هستند، می‌توانند از کشور خارج شوند، گفت: بیش از ۴۰ درصد از افرادی که در شهرهای مرزی منتظر خروج از کشور بودند از مرزها خارج شده‌اند.

معطلی ۷۲ ساعته زائران برای خروج از مرزهای زمینی

اشتری ادامه داد: مرز ساعتی باز می‌شود و افرادی هستند که بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت منتظرند تا از مرز خارج شوند، پس از زائران درخواست می‌کنم به شهرهای مرزی نیایند.

فرمانده کل انتظامی با بیان اینکه مصوبه ستاد اربعین حسینی این است که جاده‌ها بسته شود، گفت: به دلیل اینکه برخی از اتوبوس‌ها و سواری‌ها باید بتوانند به شهرهای مرزی بیایند تا زائران را به شهرهای خود برگردانند ما نمی‌توانیم جاده‌ها را ببندیم.

اجازه ورود به شهرهای مرزی فقط به اتوبوس‌ها و خودروهای عمومی

این مقام انتظامی ادامه داد: اما همکاران ما در پلیس راهور خودروها را بررسی می‌کند و فقط به خودروهایی که برای انتقال زائرین است اجازه سفر می‌دهند.

اشتری اضافه کرد: به هیچ عنوان پارکینگ‌ها حتی برای یک خودرو هم جا ندارد و ظرفیتشان تکمیل شده است. حتی در شهرهای مرزی مانند مهران زمین‌های کشاورزی هم تبدیل به پارکینگ‌ها شده است.

هزینه بلیت عودت داده می‌شود

مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری‌وحمل ونقل جاده‌ای هم گفت: هنوز به صورت مکتوب دستوری درخصوص توقف سفرهای زمینیِ اربعین به دست ما نرسیده است. در صورت لغو اعزام ناوگان جاده‌ای به سمت مرزها، مطابق تصمیم ستاد اربعین در خصوص استرداد هزینه بلیت عمل خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها