کد خبر: 661663
تاریخ انتشار :

ادعای نقوی حسینی: آبان ۹۸ را عامدانه رقم زدند تا اغتشاش رخ دهد

دیده‌بان ایران/ سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ضمن ادعاهایی درباره وقایع آبان ۹۸ گفت: شورای‌عالی امنیت ملی، دولت حسن روحانی و شخص رئیس جمهور مقصر اصلی حوادث آبان بودند. به نظر می‌رسد برخی در دولت دوازدهم از بروز اغتشاش در کشور خوشحال بود و حتی یکی وزرا پیش از آبان ۹۸ منتظر تغییر نظام بودند.

ادعای نقوی حسینی: آبان ۹۸ را عامدانه رقم زدند تا اغتشاش رخ دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتشار بخش‌هایی از کتاب «بدون دود و آتش و خون» بار دیگر موضوع حوادث آبان ماه سال ۹۸ را زنده کرد.‌ حوادثی که هیچگاه به صورت جدی به آن پرداخته نشد و عوامل دخیل در آن به صورت شفاف به مردم معرفی نشدند.

هرچند با مساعدت برخی مسئولان نظام از بسیاری از خانواده‌های آسیب دیده در این حوادث دلجویی شد، اما این انتظار وجود داشت که یک کمیته مشخص با بررسی علل بروز این حادثه، ضمن معرفی مقصرین؛ از بروز مجدد حوادث این چنینی جلوگیری کرده و برای جامعه تشنه حقیقت نیز شفاف سازی کند.

در همین رابطه سیدحسین نقوی حسینی که از قضا در دوران آبان ماه سال ۹۸ در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور داشت به دیده بان ایران می‌گوید؛ شخص رییس‌جمهور وقت یعنی حسن روحانی باید بابت سهل انگاری و اقدامات اشتباه خود که منجر به حوادث دلخراش در کشور شد، محاکمه شود.

او تأکید می‌کند؛ نباید از قصور وزارت کشور دولت دوازدهم و همچنین شورای‌عالی امنیت ملی نیز در این اتفاقات مقصر هستند و باید پیش‌بینی‌های لازم را برای تغییر قیمت بنزین می‌کردند.

سیدحسین نقوی حسینی سیاستمدار اصولگرا در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران در خصوص پشت پرده حوادث آبان ۹۸ گفت: به نظر من و با بررسی های انجام شده در آن شرایط به جهت مسئولیتی که در کمیسیون امنیت مجلس داشتم اتفاقات آبان ۹۸ حاصل بی تدبیری، لاابالی گری در مدیریت و شاید هم رفتار عامدانه عده ای از دست اندرکاران دولت وقت بود که به دنبال چنین اتفاقاتی بودند؛ اینهاتحلیل نیست اطلاع است.

افشاگری درباره عزم دولت قبل برای شکل دهی به برخی حوادث

وی گفت: قبل از اتفاقات ۹۸ یکی از وزرای دولت دوازدهم به عیادت یکی از نمایندگان مجلس که کسالت داشت رفته بود؛ آن نماینده از وزیر می‌پرسد که فلان پروژه را که باید دوسال دیگه افتتاح بشود پیگیر هستید؟ وزیر جواب می‌دهد که "خداپدرت را بیامرزد تا دو سال دیگه معلوم نیست مملکت دست کیه تو دنبال پروژه ای؟"

نقوی حسینی تأکید کرد: این تفکر حتما به دنبال اغتشاش است و از اغتشاش نیز خوشحال می‌شود.

این سیاستمدار اصولگرا با خطاب قرار دادن دولت دوازدهم بیان داشت: دولت آقای روحانی موظف بود در هرسال به صورت پلکانی قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، در هفت سال دولت خودش به این وظیفه عمل نکرد و یک مرتبه در سال آخر دولت قیمت بنزین را طوری افزایش دادکه هفت سال کوتاهی خودرا جبران کند، و نتیجه با عکس العمل مردم روبرو شد.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: سوال اینجاست که آیا شورای عالی امنیت ملی برآوردی از این عکس العمل های احتمال داشت یاخیر ؟ پاسخ هرچه باشد آن شورا مقصر است! آیا وزارت کشور به عنوان متولی امنیت داخلی و شورای امنیت کشور برآوردی از حوادث احتمالی داشت یا خیر؟ پاسخ هرچه باشد وزارت کشور مقصراست! اگر این دو نهاد برآورد درستی داشتند و برآورد خود را به رئیس جمهور و یا سران قوا اعلام کرده اند و دولت علی رغم این برآورد بازهم دولت دست به اقدام زده ، دولت و رئیس جمهور مقصر هستند و باید محاکمه شوند.

وی گفت: از سوی دیگر وقتی دولت بنا دارد چنین تصمیم مهمی بگیرد باید از شش ماه قبل طرح موضوع می‌کرد. مجلس را مطلع می‌کرد، همه دستگاه ها می آمدند پای کار ، صدا و سیما ، سخنرانها ، تریبون دارها ، رئیس جمهور، وزرا، استاندارها، محافل علمی و دانشگاهی افکار عمومی را آماده میکردند و بعد تصمیم عملیاتی می‌شد؛ نه اینکه یک شبه و بدون هیچ اقدام توجیهی مردم را گرفتار و به خیابان بکشانند.

باید مردم از تغییر قیمت بنزین آگاه می‌شدند

نقوی حسینی با یادآوری تلاش دولت احمدی‌نژاد برای اعطای یارانه‌ها، گفت: در دولت دهم و در بحث هدفمند کردن یارانه ها صدا و سیما صدها برنامه ساخت و گفتگوهای مفصل گذاشت، به نظر من آقای روحانی برای همین جمله که گفت: «من هم مطلع نبودم و روز جمعه بلند شدم و دیدم بنزین گران شده» باید محاکمه شود! ایشان رئیس جمهور بود و با یک تصمیم غلط و نپخته مملکت رو به آشوب کشیده و بعد باخنده گفت: من هم مطلع نبودم!

نقوی حسینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با دیده‌بان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پشت پرده حوادث آبان ۹۸ تا این حد مبهم است، بیان داشت: حوادث ۹۸ به این جهت مهم بود که به خاطر تصمیمات غلط و عملکرد نادرست برخی دستگاه ها هزینه سنگینی برنظام و کشور تحمیل شد. دولت، شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور عده ای از مردم را درمقابل نظام قراردادند، میدان آشوب گری را برای ضد انقلاب و معاندین فراهم کرد.

اعتراضات مردم در آبان ۹۸ به حق بود

وی تصریح کرد: اعتراضات مردم به حق بود ولی آشوبگران از آن بهره بردند، عده ای جان خودشان را ازدست دادند، خسارات مالی زیادی وارد شد و آثار آن کمتر از فتنه ۸۸ نبود.

ورود به مسایل امنیتی سخت‌ترین برخوردها را به همراه دارد

این عضو سابق پارلمان خاطرنشان کرد: اینگونه حوادث مسائلی روی پرده دارد و قطعا مسائلی هم پشت پرده دارد. در همه جای دنیا هم همینطور است؛ حتی کشورهای مدعی آزادی ورود به مسائل امنیتی را خط قرمز می‌دانند و با کسانی که بخواهند وارد مسائل امنیتی آنها بشوند بدترین برخوردها را انجام می‌دهند.

چرا رحمانی فضلی استیضاح نشد؟

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس دهم تلاش نکرد از ابزار نظارتی خود علیه قصور شکل گرفته از سوی وزارت کشور وقت استفاده کند، بیان داشت: ترکیب مجلس دهم با همه مجالس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متفاوت بود. ترکیب همه مجالس دوره های قبل از مجلس دهم اکثریت_اقلیت بود، یعنی یک اکثریت قوی در مقابل یک اقلیت کم تعداد به جهت تعداد کرسی های مجلس؛ اما مجلس دهم سه فراکسیونی بود.

وی ادامه داد: فراکسیون امید که طرفدار دولت روحانی بودند، فراکسیون مستقل ها که تمایلشون به دولت بیشتر بود و فراکسیون ولایی که تعداد آنها کمتر از دو فراکسیون قبلی بود. لذا هیچ کدام از فراکسیونها اکثریت مطلق نبودند و به همین جهت تصمیم سازی در این مجلس سخت بود، با این ترکیب هم نتیجه استیضاح وزیر کشور مشخص بود.

مجلس یازدهم به دولت روحانی فشار وارد نکرد

وی گفت: در مورد مجلس یازدهم موضوع متفاوت بود، مجلس یازدهم یک فراکسیون قوی و ۲۵۰ نفری دارد که هر تصمیمی بخواهد میتواند بگیرد ولی مجلس یازدهم بنا نداشت که در یکسال آخر دولت، علیه دولت کاری کند که دولت مظلوم نمایی کند و ناکارآمدی خود را گردن مجلس بیاندازد. لذا بنا را بر مماشات با دولت درحال اتمام گذاشت، همان کاری که مجلس هفتم در سال پایانی دولت اصلاحات انجام داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها