کد خبر: 661837
تاریخ انتشار :

هشدار جلودارزاده به نمایندگان: نگذارید مجلس بی‌اختیار شود

ایلنا/ نماینده پیشین مجلس گفت: اگر طرح صیانت چندین بار به مجلس آمده و رد شده، نشان‌دهنده این است که این موضوع خواست مردم نبوده است. مجلس انقلابی و مردمی باید روی حقوق مردم تاکید کرده و از آن پاسداری کند.

هشدار جلودارزاده به نمایندگان: نگذارید مجلس بی‌اختیار شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سهیلا جلودارزاده نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که بخش‌هایی از طرح صیانت توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است در حالی این طرح توسط مجلس پیگیری شد و با وجود چندین دور رفت و برگشت تصویب نشد. تحلیل شما درباره این اتفاق چیست، گفت: متاسفانه مدت‌هاست شوراهای مصوب بعضا کارهایی انجام می‌دهند که طبق اساسنامه مصوب و اهدافی که برای آنها در نظر گرفته شده، نیست. یکی از این موارد بحث فضای مجازی است؛ چراکه امروز عصر ارتباطات بوده، ما باید در راستای گسترش، توسعه فضای مجازی و دسترسی آسان همه مردم حرکت کنیم. اما این کارها به یکسری تفکراتی برمی‌گردد که امروز انجام این‌کارها امکان‌پذیر نیست.

جلودارزاده تصریح کرد: اینکه همه شبکه‌های مجازی در داخل کشور باشند و مانند برخی کشورها یک فضای بسته ارتباطی و اطلاعاتی داشته باشیم، طبیعتا مورد قبول نیست و مردم ما به لحاظ فرهنگی این شرایط را نمی‌پسندند. کسانی که در شورای عالی فضای مجازی هستند به این موضوع اعتقاد دارند که به طور مثال پیام‌رسان‌های داخلی را ترویج و فعال کنند.

وی تصریح کرد: به هرحال این پیام‌رسان‌ها برای آنها دارای منافع اقتصادی بوده به عنوان هدف محسوب می‌شود. به همین دلیل این قانون را به این شکل درآوردند. واقعا هم اکنون مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند و کسانی که از داخل خانه با یک کسب و کار کوچک منابع مالی خود را تامین می‌کنند، گاهی نمی‌توانند پیام‌هایشان را باز کرده و ارتباطی برقرار کنند. این افراد ضرر می‌کنند و نمی‌توانند زندگی خودشان را اداره کنند این موارد از حداقل‌هایی است که ما از دست می‌دهیم.

جلودارزاده تصریح کرد: از  طرف دیگر، امروز ارتباط با دنیا می‌تواند در مسیر توسعه برای ما خیلی مفید باشد ولی وقتی می‌بینیم برای به دست آوردن کوچکترین اطلاعات از اینترنت باید مدت‌ها منتظر بمانیم تا ارتباط برقرار شود این شرایط آسیب زننده است.

جلودارزاده در پاسخ به این سوال در این طرح قانون‌گذاری توسط شورای عالی فضای مجازی را چگونه می‌بینید، گفت: برخی اوقات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم یکسری مسائل و بحث‌هایی را با مجلس داشتند و می‌گفتند ما هر چه تصویب می‌کنیم عین قانون است ولی این بحث پیش می‌آید که زمانی که این شوراها، قانون تصویب می‌کنند، پس مجلس در اینجا چه کاره است؟ اگر قرار باشد این کار اختیارات مردم و نماینده مردم را بگیرد، شرایطی به وجود می‌آید که خلاف قانون اساسی است. یعنی این کار نباید انجام شود تا زمانی که نظر مردم نیز در آن لحاظ شوند.

جلودارزاده در پاسخ به این سوال آیا مجلس می‌تواند جلوی اجرایی شدن این طرح را بگیرد، گفت: مجلس باید از رای مردم و کیان خود دفاع کند. زمانی که در مجلس بودیم وقتی این مسائل پیش می‌آمد، حتی اگر دولت با ما همراه بود این بحث مطرح می‌شد که دولت اختیارات مجلس را محدود کرده‌ و کارهایش خلاف قانون اساسی است. همه نماینده‌ها در نطق پیش از دستور و تذکر می‌دادند تا جلوی اجرایی شدن آن موضوع گرفته شود. مجلس می‌تواند از ابزارهای قانونی خودشان استفاده کرده، تذکر بدهند و این روند را اصلاح کند. اگر طرح صیانت چندین بار به مجلس آمده و رد شده، نشان‌دهنده این است که این موضوع خواست مردم نبوده است. مجلس انقلابی و مردمی باید روی حقوق مردم تاکید کرده و از آن پاسداری کند.

جلودارزاده در پاسخ به این سوال که آیا اراده‌ای در این مجلس وجود دارد که این کار را انجام دهد یا خیر، گفت: برخی اوقات نمایندگان از موضوعی مطلع نمی‌شوند و برخی اوقات نیز وقتی مطلع می‌شوند، شاید بگویند حالا آنقدر این موضوع مسئله حیاتی ما نیست. ولی به نظر من این شورا، اختیارات مجلس را محدود کرده و نباید بگذارند مجلس بی‌اختیار باشد تا به فرعیات بپردازد و در مقابل حقوق مردم جوابی نداشته باشد. ما نباید خودمان را از فواید اینترنت محروم کنیم و بگوییم نتیجه این کارها موثر نیست. مسئولان باید در مقابل حقوق مردم مقداری حساس‌تر باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها