کد خبر: 661845
تاریخ انتشار :

ادعای گروسی:

هیچ‌کدام از مسائل پادمانی با ایران حل نشده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاها درباره مسائل پادمانی همچنین مدعی شد که به دلیل عدم همکاری ایران با آژانس، هیچ‌کدام از مسائل پادمانی حل و فصل نشده است.

هیچ‌کدام از مسائل پادمانی با ایران حل نشده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رافائل گروسی روز دوشنبه در ابتدای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایراد سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای این سازمان منتشر شد ادعا کرد: علیرغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل بدون تاخیر با ایران برای حل مسائل پادمانی، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، هیچ تحولی در این دوره صورت نگرفته و هیچ یک از مسائل باقی مانده حل نشده است. بنابراین، تمام این مسائل پادمانی باقی مانده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران ارائه نکند و مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده را به آژانس اطلاع ندهد، آژانس قادر نخواهد بود صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت موافقتنامه جامع پادمان تأیید کند.

مدیرکل آژانس مدعی شد از آنجا که ایران هنوز توضیحات معتبری را ارائه نکرده است،« آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.» 

وی ادامه داد: آژانس همچنان آماده تعامل مجدد با ایران برای حل بدون تاخیر این مسائل است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین هفته پیش در سخنانی تصریح کرد که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. وی افزود: ۳ ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.

نماینده ایران همچنین ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، بطور جدی پرهیز کنند.

ممبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها