کد خبر: 662064
تاریخ انتشار :

پاپ فرانسیس اوکراین را به گفت‌وگو با روسیه فراخواند

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان گفت، اینکه کشورهای جهان به اوکراین با هدف کمک به این کشور در دفاع از خودش در برابر حمله روسیه سلاح بدهند، به لحاظ اخلاقی مشروع است.

پاپ فرانسیس اوکراین را به گفت‌وگو با روسیه فراخواند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در گفتگو با خبرنگاران همراهش در هواپیما در بازگشت از سفر سه روزه خود به قزاقستان از اوکراین خواست پذیرای پیشنهاد برای مذاکرات نهایی حتی در صورت "بد بودن" این کار به دلیل دشواری پذیرشش از سوی طرف اوکراینی باشد.

جنگ در اوکراین که با حمله ۲۴ فوریه روسیه به این کشور شروع شد، یک پس زمینه سفر پاپ فرانسیس به قزاقستان بود؛ جایی که او در آنجا در یک کنگره با حضور رهبران مذاهب جهان شرکت کرد.

فرانسیس  یک کنفرانس مطبوعاتی ۴۵ دقیقه ای در هواپیمایش برگزار کرد که در جریان آن یک خبرنگار از او پرسید آیا ارسال تسلیحات از سوی کشورها برای اوکراین به لحاظ اخلاقی کاری درست است.

فرانسیس در پاسخ گفت:‌ این یک تصمیم سیاسی است و اگر تحت شرایط اخلاقی اتخاذ شود، می تواند اخلاقی باشد و به لحاظ اخلاقی مقبول واقع شود.

او اصول "جنگ عادلانه" از نظر کلیسای کاتولیک روم را توضیح داد که امکان استفاده متناسب از سلاح های مرگبار برای دفاع از خود در برابر یک کشور متجاوز را مجاز می‌داند.

پاپ فرانسیس بیان کرد: "دفاع از خود نه تنها مشروع است، بلکه ابراز عشق به میهن است. کسی که از کسی یا چیزی دفاع نمی کند، پس آن را دوست ندارد. کسانی که از (چیزی) دفاع می کنند، آن را دوست دارند."

فرانسیس در توضیح تفاوت بین اینکه چه زمانی اعطای سلاح به کشور دیگری، اخلاقی یا غیراخلاقی است، گفت: اگر قصد این کار برانگیختن جنگ بیشتر، یا صرفا فروش اسلحه یا غالب کردن تسلیحاتی که یک کشور دیگر به آن نیازی ندارد باشد، می تواند غیراخلاقی باشد. انگیزه این هم به طور کلی کیفیت اخلاقی بودن آن را مشخص می‌کند.

پاپ که برای دومین بار در یک سفر بین المللی خود به دلیل مشکل مزمن زانویش به جای ایستادن نشست، با این پرسش مواجه شد که آیا اوکراین باید با کشوری که به آن حمله کرده  مذاکره کند و "خط قرمز"اوکراین با توجه به فعالیت های روسیه که می تواند مبنای مخالفتش با مذاکرات قرار بگیرد چیست.

او اظهار کرد: "درک گفتگو با کشورهایی که جنگ را آغاز کرده اند همیشه دشوار است... این کار دشوار است اما نباید آن را کنار گذاشت."

او گفت: "من مذاکرات با هیچ قدرتی که درگیر جنگ است را رد نمی‌کنم، حتی اگر این مذاکرات با یک طرف متجاوز باشد... گاهی اوقات باید اینگونه گفتگو کرد. برایت بد است اما باید انجام شود."

فرانسیس تاکید کرد: "این (مذاکرات) همیشه گامی رو به جلو با دستی دراز است زیرا در غیر این صورت ما تنها درب معقول برای صلح را می بندیم."

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها