کد خبر: 662089
تاریخ انتشار :

آشوب در آسیای میانه؛ تاجیکستان و قرقیزستان هم درگیر شدند

تاجیکستان 25 هواپیمای جنگی آماده پرواز دارد و قرقیزستان فقط 5 هواپیمای آماده رزم دارد. دو کشور جنگنده ویژه و چندمنظوره ندارند اما تاجیکستان 20 و قرقیزستان 6 هلیکوپتر جنگی در اختیار دارند.

آشوب در آسیای میانه؛ تاجیکستان و قرقیزستان هم درگیر شدند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: با آغاز جنگ اوکراین، روسیه که مدت ها نظم منطقه قفقاز و آسیای مرکزی را بر عهده داشت، ضعیف شده و آرام آرام زخم های کهنه این منطقه دهان باز کرد. ابتدا ارمنستان و آذربایجان جنگ قدیمی خود را از سر گرفتند، حالا هم قرقیزستان و تاجیکستان به روی هم آتش گشوده اند.

تاجیکستان و قرقیزستان از زمان فروپاشی شوروی اختلافات مرزی زیادی با هم داشته و دارند. این دو کشور نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک دارند که نیمی از آن علامت‌‌ گذاری نشده است. این عامل در گذشته نیز باعث شد اختلاف و درگیری های مسلحانه مختلفی میان این دو کشور همسایه بر سر استفاده از منابع این مناطق رخ دهد. این اختلافات با وساطت روسیه و سازمان ملل متحد مدتی به آرامش و صلح بدل گشت اما با گذشت زمان، مجددا به جنگ بین دو طرف تبدیل شد.

روز گذشته مرکز مطبوعات نیروهای مرزبانی تاجیکستان خبر داد که مرزبانان قرقیزستان پاسگاه مرزی این کشور در نزدیکی شهر اسفره در ۴۰۰ کیلومتری پایتخت تاجیکستان را با استفاده از سلاحهای سنگین هدف آتش قرار داده‌ اند.

از آن سو، به گزارش پایگاه های خبری قرقیزستانی، تاجیکستان نیز حملاتی را به مرزهای همسایه خود صورت داده است. گارد مرزی قرقیزستان روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تاجیکستان یک فرودگاه در شهر باتکن و مناطق اطراف آن را آتش توپخانه هدف قرار داده است.

همزمان قرقیزستان از توافق آتش بس بین دو کشور پس از درگیری های اخیر که بیش از سی زخمی بر جای گذاشته است خبر داد. این آتش بس از ساعت چهار عصر به وقت محلی به اجرا در آمده است.

برخی منابع از پایان کامل تنش ها تا چند روز دیگر و صلح دوجانبه بین دوشنبه و بیشکک خبر می دهند. با این حال، به نظر می رسد تنش بین دو کشور ادامه خواهد یافت و ممکن است این زخم مدتی بعد مجددا سر باز کند.

قدرت نظامی تاجیکستان بیشتر است یا قرقیزستان؟

ارتش تاجیکستان صد و یازدهمین ارتش قدرتمند دنیا و ارتش قرقیزستان نودمین ارتش قدرتمند دنیا است. قرقیزستان بیش از 6 میلیون جمعیت دارد و تاجیکستان نزدیک به 9 میلیون جمعیت دارد. قرقیزستان حدود 2 میلیون و 425 هزار سرباز آماده رزم دارد و تعداد سربازان تاجیکستان 3 میلیون و 263 هزار نفر است.

همچنین، بودجه نظامی بیشکک 116 میلیون دلار و بودجه نظامی دوشنبه حدود 90 میلیون دلار است.

در زمینه هوایی، قدرت تاجیکستان بیشتر از قرقیزستان است. تاجیکستان 25 هواپیمای جنگی آماده پرواز دارد و قرقیزستان فقط 5 هواپیمای آماده رزم دارد. دو کشور جنگنده ویژه و چندمنظوره ندارند اما تاجیکستان 20 و قرقیزستان 6 هلیکوپتر جنگی در اختیار دارند.

در زمینه تسلیحات زمینی، قدرت قرقیزستان بیشتر است. بیشکک 215 و دوشنبه 47 تانک در اختیار دارد. همچنین، قرقیزستان دارای 685 خودرو زرهی است اما تاجیکستان تنها 100 خودرو زرهی در اختیار دارد. به جز این، ارتش قرقیزستان 30 توپخانه خود کششی دارد در حالیکه تاجیکستان هیچ توپخانه ویژه ای در اختیار ندارد. با این حال، تاجیکستان در برخی شاخص های زرهی و زمینی برتر از قرقیزستان است. ارتش قرقیزستان 21 راکت انداز متحرک دارد اما تاجیکستان 62 راکت انداز متحرک در اختیار دارد.

اما در زمینه ناو و نیروی دریایی، باید گفت که هر دو کشور به یک اندازه قدرت دارند چرا که هیچ کدام دارای نیروی دریایی نیستند. این بدین خاطر است که نه در مرز قرقیزستان و نه در مرز تاجیکستان دریایی وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها