کد خبر: 662158
تاریخ انتشار :

واکاوی خواب جدید غربی‌ها برای مذاکرات

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر قرار است ایران فقط طرف آسیب دیده از تأخیر در روند مذاکرات باشد به آن معنا است که روز به روز موضع ما در موقعیت پایین تری قرار خواهد گرفت و منافع ما دوباره در یک مرحله دیگر از دست می رود.

واکاوی خواب جدید غربی‌ها برای مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار فردا درباره عدم صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: اتفاقی در شورای حکام افتاد نشان می دهد که آمریکا و اروپا کاری تاکتیکی را با ایران در پیش گرفتند به عبارت دیگر بیانیه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی یک حرکت تاکتیکی بود.

وی افزود: عملا تصمیمی سیاسی میان آمریکا و اروپا اتخاذ شد که مذاکرات تا پایان نوامبر یعنی بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و انتخابات در سرزمین های اشغالی به تعویق بیفتد. در پایان نوامبر وقتی نتایج دو انتخابات طبق پیش بینی ها روشن شود، وزنه فشار حداکثری به ایران دوباره از موضع برتر افزایش می یابد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: دلیل آنکه در شورای حکام قطعنامه علیه ایران صادر نشد و فقط بیانیه صادر شد، این بود که غربی ها در طول 2 ماه گذشته عملا زمین بازی را عوض کردند؛ در واقع طی این مدت مذاکرات از زمین وین سیاسی به وین فنی (آژانس) منتقل شد. یعنی ایران و آژانس این زمینه را داشته باشند که یکسری مبادلاتی را با هم انجام دهند مذاکرات در آنجا شکل بگیرد. البته طی همین مدت تحریم ها علیه ایران ادامه پیدا می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون قراردادهای مربوط به فصل سرما در حال انعقاد است بنابراین موکول شدن ادامه مذاکرات به بعد از نوامبر موجب می شود قریب به اتفاق قراردادهای انرژی برای فصل سرما تا آن زمان بسته شوند که نتیجه آن خواهد بود بخش عمده اهرم ها و ابزارهای چانه زنی ایران در مذاکرات از دست بروند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایران معمولا فقط یک ابزار برای امتیازگیری در اختیار داشت و آن هم پیشبرد گام به گام برنامه انرژی هسته ای اش بود ولی هم اکنون که غربی ها زمین بازی را به صورت تاکتیکی فقط در موضوع هسته ای قرار دادند، معنایش این می شود که ایران به جای استفاده از این ابزار، بیشتر وارد دیپلماسی هسته ای شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی باید برای تحریم هم ابزاری را در اختیار بگیرد که در این میان تحریم ها فقط به ایران آسیب نزند. اگر قرار است ایران فقط طرف آسیب دیده از تأخیر در روند مذاکرات باشد به آن معنا است که روز به روز موضع ما در موقعیت پایین تری قرار خواهد گرفت و منافع ما دوباره در یک مرحله دیگر از دست می رود.

فلاحت پیشه تأکید کرد: طرف های غربی چون می دانستند اگر قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام شکل بگیرد و ایران را در درگاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دهد، ایران وارد گام های تقابلی در موضوع هسته ای می شود بنابراین الان سعی می کنند که باب دیپلماسی را باز کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها