کد خبر: 662230
تاریخ انتشار :

آرین‌منش: روش‌های پلیسی در حوزه‌های فرهنگی پاسخگو نیست

جواد آرین‌منش گفت: امروز می‌بینیم که همه نهادهای فرهنگی وظایف خود را فراموش کرده‌اند و صرفا برخوردهای پلیسی با موضوع بدحجابی انجام می‌شود که این وضعیت درست نیست.

آرین‌منش: روش‌های پلیسی در حوزه‌های فرهنگی پاسخگو نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: موضوع جان‌باختن مهسا امینی که از سوی گشت ارشاد بازداشت شده بود، حواشی بسیاری به وجود آورده است و البته یک پرسش مهم آنکه چه‌قدر برخوردهای پلیسی در موضوع بدحجابی مؤثر بوده است؟

جواد آرین‌ منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «روش‌های پلیسی در حوزه‌های فرهنگی پاسخگو نیست. کار فرهنگی نیازمند کار درازمدت همراه با آموزش و توجیه و مقدمات فراوانی است؛ در واقع اگر قرار باشد حرکت فرهنگی به ثمر برسد باید مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ و آن هم در طول زمان رخ دهد تا نتایج قابل قبولی حاصل شود. تا امروز در حوزه حجاب و عفاف طرح‌های متفاوتی از نهادهای مختلف اعم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و... ارائه شده است. در این طرح‌ها 20دستگاه آموزشی، فرهنگی و انتظامی مجموعه‌ای از اقدامات سازمان‌یافته را باید انجام دهند که آخرین حلقه اقدامات در حوزه حجاب و عفاف نیروی انتظامی است؛ به این معنی که اصل کار بر عهده آموزش‌پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علیمیه، صداوسیما و نهادهای فرهنگی است و نیروی انتظامی صرفا باید در حرکت‌های سازمان‌یافته علیه حجاب آن هم در مواردی که واقعا حرکت سازمان‌یافته باشد، وارد عمل شود اما امروز می‌بینیم که همه نهادهای فرهنگی وظایف خود را فراموش کرده‌اند و صرفا برخوردهای پلیسی با موضوع بدحجابی انجام می‌شود که این وضعیت درست نیست».

او ادامه داد: «این روش هزینه‌های سنگینی برای نظام داشته است. جان‌باختن خانم مهسا امینی نمونه‌ای است از نتیجه رفتارهای نادرست و پرهزینه که انجام می‌شود که اتفاقا برای نظام هم هزینه‌زاست. تقابل پلیسی با مردم باعث دو دسته‌کردن مردم می‌شود و نگاه مردم را به پلیس بد می‌کند و حتی کسانی که به نظام علاقه‌مند هم هستند، ناامید می‌شوند و واقعیت این است که گشت ارشاد باعث از دست‌رفتن بخشی از سرمایه اجتماعی نظام شده است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «هرچه قدر بر طبل گشت ارشاد بکویم و تصور کنیم در آینده هم می‌شود به همین منوال حجاب را در جامعه جاری کرد، اشتباه است. این مسیر کاملا اشتباه است و مسئولان هرچه سریع‌تر باید فکری به حال این روند بکنند. ما نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم. در موضوع خانم مهسا امینی هم مردم انتظار دارند با مقصران به جدیت برخورد شود».

آرین‌منش در پایان گفت: «من به صراحت می‌گویم که اگر تمام بودجه مملکت را هم به گشت ارشاد اختصاص دهند، باز هم هیچ نتیجه مثبتی گرفته نمی‌شود و همه مطمئن باشند که برخوردهای سلبی و پلیسی با مردم صرفا باعث افزایش شکاف میان جامعه و مسئولان می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها