کد خبر: 662251
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با حسن هانی‌زاده

سفری مهم و تاریخی

هانی‌زاده معتقد است که سفر رئیسی به نیویورک و دیدارهایی که در حاشیه مجمع عمومی با سران کشورهای اروپایی دارد تاثیر قابل توجهی در حوزه برجام خواهد داشت.

سفری مهم و تاریخی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – سید ابراهیم رئیسی ، وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد او راهی نیویورک شده‌اند و قرار است که رئیس جمهور ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهایی نیز با سران کشورهای دنیا داشته باشد. از این رو چشم‌ها به نیویورک است و همگان منتظر مشاهد آثار این سفر و دیدارهایش هستند. 

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل از جمله کارشناسانی است که امید دارد این سفر دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد فرصت مناسبی است برای اینکه رئیس جمهور با استفاده از تریبون سازمان ملل بتواند دیدگاه حقیقی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلفی سیاسی، وضعیت منطقه و برجام را بیان کند.»

وی افزود: «این سفر قطعا اهمیت بالایی دارد و رئیس جمهور ایران دیدارهایی نیز در حاشیه آن با سران کشورهای اروپایی خواهد داشت.»

هانی زاده گفت: «به نظر می‌رسد که شرایط به نحوی است که دیدار رئیسی با سران کشورهای مختلف موجب تغییر رویکردی از سوی اروپایی‌ها نسبت به توافقنامه برجام شود. به این خاطر که ایران در طول سالهای گذشته به همه تعهدات خود عمل کرده است و توپ الان در زمین آمریکا و کشورهای اروپایی است. قطعا رئیس جمهور در سخنرانی خود مجمع عمومی هم به این مساله اشاره خواهد کرد و شرایطی فراهم خواهد ساخت که کشورهای اروپایی بتوانند از رهگذر فشار به آمریکا به لغو بسیاری از تحریم‌ها اقدام کنند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین گفت: «رویکرد دولت بایدن نیز آن است که بتواند برجام را حفظ کند و شرایطی فراهم آورد که ایران همکاری خود با آژانس بین‌المللی و کشورهای اروپایی در حوزه برجام ادامه دهد لذا این سفر بسیار مهم، سرنوشت ساز و تاریخی خواهد بود. به ویژه اینکه این نخستین سفر رئیس جمهور به سازمان ملل است.»

وی ادامه داد: «گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که آقای رئیس جمهور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کند اما احتمال آن بسیار بسیار ضعیف است و آقای رئیسی جمهور به خاطر رویکرد منفی و موضع گیری تهاجمی تیم جو بایدن نسبت به ایران به این دیدار تمایل ندارد. لذا نتایج این سفر تاثیر مستقیمی بر رخدادهای منطقه‌ای ایران مخصوصا در حوزه برجام خواهد داشت.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها