کد خبر: 662294
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با احمد بخشایش اردستانی

احمدی‌نژاد مخالف گشت ارشاد بود

احمد بخشایش اردستانی گفت: یک بار در مجلس آقایان مطهری و پزشکیان از او پرسیدند که چرا با گشت ارشاد مخالفی و او دلایلی را آورد. یعنی کاملا خاطرم هست که او طرح گشت ارشاد را قبول نداشت.

احمدی‌نژاد مخالف گشت ارشاد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ماهیت گشت ارشاد سال‌هاست که مورد بحث و نظر موافقان و مخالفانش قرار دارد اما این روزها و پس از جان‌باختن مهسا امینی علاوه بر آنکه بر مخالفان گشت ارشاد به شدت افزوده شده بلکه اساسا گفته می‌شود این شیوه مواجهه با مردم باعث ناامنی روانی مردم می‌شود.

احمد بخشایش اردستانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در مجلس نهم که بودیم آقای حداد عادل می‌گفت موضوع حجاب رنگ‌وبوی سیاسی به خود گرفته است. ببینید وقتی چهارشنبه‌های سفید از سوی رسانه‌های آن سوی مرزها مطرح شد و برخی هم با روسری‌های سفید به خیابان‌ها می‌آمدند، موضوع حجاب از یک مسئله فرهنگی-فقهی به سمت سیاست حرکت کرد و به نوعی بی‌حجابی به عنوان اسم رمز مبارزه با جمهوری اسلامی در نظر گرفته شد. در این شرایط برخورد حاکمیت هم سیاسی می‌شود اما اگر موضوع حجاب سیاسی نمی‌شد، کار به اینجا نمی‌رسید و چه بسا اگر بخشی از جامعه حجاب درستی هم رعایت نمی‌کرد، اینگونه برخوردها صورت نمی‌گرفت».

او ادامه داد: «امروز مشکلات مردم در همه ابعاد بسیار زیاد است و در شرایطی که ارزش پول ملی نابود شده و معیشت مردم بسیار سخت شده است، تنها راه تنفس مردم آزادی‌های اجتماعی و سیاسی است و مسئولان باید تن به این آزادی‌ها بدهند».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا باید منشأ گشت ارشاد را از دولت احمدی‌نژاد بدانیم، بیان کرد: «بحث حجاب از ابتدای انقلاب مطرح بوده است. در ابتدای انقلاب بی‌حجابی وجود داشت تا آنکه امام درباره رعایت حجاب سخنانی را مطرح کردند و به مرور رعایت حجاب تقویت شد. البته همان زمان نیروهایی مانند انصار حزب‌الله و این شکل از گروه‌ها برخوردهای بدی با خانم‌های بدحجاب داشتند که شنیده‌اید حتی پونز در پیشانی بی‌حجابان می‌کردند. در دولت احمدی‌نژاد گشت ارشاد وجود داشت اما خود احمدی‌نژاد مخالف آن بود. حتی یک بار در مجلس آقایان مطهری و پزشکیان از او پرسیدند که چرا با گشت ارشاد مخالفی و او دلایلی را آورد. یعنی کاملا خاطرم هست که او طرح گشت ارشاد را قبول نداشت. مجری امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب پلیس قرار داده شده است که این شیوه درست نیست زیرا به هر حال پلیس هم از همین جوان‌ها هستند و نمی‌توانند تشخیص درستی بدهند».

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «به نظر می‌رسد هر وقت اصولگرایان دولت را در دست گرفته‌اند گشت ارشاد قوی‌تر شده است و هر وقت اصلاح‌طلبان دولت را در اختیار داشته‌اند گشت ارشاد ضعیف‌ شده است اما به هر دلیلی و با هر توجیهی نباید جان یک فرد در مسیر اجرای گشت ارشاد از بین برد. با بگیر و ببند و زور که نمی‌شود فرهنگ حجاب را جا انداخت. اینکه عده‌ای را به زور به کلاسی آموزشی ببرند که نشد فرهنگ‌سازی. پلیس به جای تمرکز بر موضوع حجاب مردم باید بر مسائل دیگر تمرکز کند. به هر حال این دختران که حجابشان قدری شل است هم دختران ما هستند و نباید بر آنها سخت گرفت. در پایان لازم به ذکر است که در این بین مجلس هم وظیفه مهمی دارد؛ به نحوی که باید با وضع قوانین متناسب سیاست‌های حجاب و عفاف را طوری تنظیم کند که مردم اذیت نشوند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها