کد خبر: 662582
تاریخ انتشار :

بن‌فرحان: عربستان به منشور سازمان ملل پایبند است

وزیر خارجه عربستان اظهار کرد که ریاض بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل، حل اختلافات از راه گفتگو و حمایت مداومش از اصول قوانین بین‌المللی جهت حفظ امنیت و صلح بین‌المللی تاکید دارد.

بن‌فرحان: عربستان به منشور سازمان ملل پایبند است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد: عربستان به حمایت خود از اقدام بین‌المللی چند جانبه در چارچوب اصول سازمان ملل جهت تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های موجود در جهان ادامه می‌دهد.

بن فرحان بار دیگر اصلاح شورای امنیت را برای انعکاس عادلانه‌تر واقعیت امروز خواستار شد و بر لزوم بازگشت به خرد و منطق و راه‌اندازی کانال‌های گفتگو و مذاکره و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی که به توقف جنگ، حمایت از غیرنظامیان و ایجاد فرصت‌های صلح، امنیت و توسعه برای همه منجر شود، تاکید کرد.

همچنین وزیر خارجه عربستان بر حمایت ریاض از تمامی اقدامات بین‌المللی برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی که به پایان بحران روسیه-اوکراین ختم شود و نیز توقف عملیات‌های نظامی جهت حمایت از جان مردم و اموال آنها و حفظ از امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

او در ادامه گفت: منطقه خاورمیانه به شدت به تلاش‌های بیشتری در مسیر تقویت امنیت و ثبات و ایجاد آینده‌ای بهتر که در آن خواسته‌های مردم برای رسیدن به توسعه و شکوفایی محقق شود، نیاز دارد.

بن فرحان ضمن محکومیت تمامی اقدامات یک‌جانبه‌ای که راه‌حل دوکشوری را تضعیف می‌کند، تاکید کرد: امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه نیازمند تسریع در ایجاد راه‌حلی عادلانه، فراگیر و مطابق قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی برای مساله فلسطین است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه به اجلاس امنیت و توسعه جده با حضور سران آمریکا و ۹ کشور عربی اشاره کرد و گفت: این اجلاس تاکید مشترک ما بر اهمیت اقدام جمعی برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای منطقه و کشورها و ملت‌های آن و نیز حمایت کامل ما از اقدامات سازمان ملل به منظور حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها را نشان می‌دهد.

او درباره بحران یمن نیز مدعی شد: "عربستان بار دیگر تعهد خود را برای حمایت از تمامی اقدامات برای تثبیت آتش‌بس و کمک به شورای ریاستی یمن در انجام وظایفش تا برقراری صلح پایدار بر اساس اصول سه‌گانه میان برادران یمنی اعلام می‌کند و به نقش خود به عنوان بزرگترین حامی یمن در رفع نیازهای انسانی و توسعه‌ای آن ادامه می‌دهد".

بن فرحان درباره مساله سوریه نیز گفت: ریاض بر لزوم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت در حفظ وحدت، ثبات و هویت عربی سوریه تاکید دارد.

او افزود: عربستان از حاکمیت، امنیت و ثبات لبنان نیز حمایت می‌کند و بر اهمیت اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی فراگیر ساختاری که ضامن غلبه لبنان بر بحران سیاسی و اقتصادی‌اش باشد، تاکید دارد و لبنان نیز نباید نقطه آغازی برای تروریست‌ها و یا قاچاق مواد مخدر و یا دیگر فعالیت‌های مجرمانه که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازند، باشد.

این دیپلمات عربستانی در ادامه تاکید کرد: برقراری صلح و امنیت بین‌المللی با مسابقه تسلیحاتی یا داشتن سلاح کشتار جمعی محقق نمی‌شود بلکه با همکاری میان کشورها در زمینه توسعه و پیشرفت حاصل می‌شود.

او همچنین جامعه جهانی را به افزایش و گسترش تلاش‌ها در مسیر منع گسترش سلاح کشتار جمعی و تضمین خالی شدن منطقه خاورمیانه از این سلاح‌ها تشویق کرد.

این وزیر سعودی در ادامه سخنرانی خود به توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و از ایران خواست "فورا به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته و گام های جدی را در مسیر اعتمادسازی میان همسایگان خود و جامعه جهانی بردارد".

بن فرحان درباره موضوع انرژی نیز تاکید کرد: عربستان به دنبال حمایت از بهبود اقتصاد جهانی از طریق همکاری در حفظ تعادل بازارهای انرژی بوده و بر اهمیت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های فسیلی و فناوری‌های پاک آن در طول دو دهه آتی تاکید دارد، ریاض با شرکای بین‌المللی خود برای کاهش پیامدهای منفی درگیری‌های مسلحانه بر امنیت غذایی و مقابله با آنها جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ به ویژه هدف ریشه‌کنی گرسنگی تلاش می‌کند.

او افزود: عربستان در برقراری امنیت غذایی سهم زیادی دارد و مجموع کمک‌های عربستان در این حوزه نزدیک به دو میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار می‌رسد.

وزیر خارجه عربستان درباره مساله تروریسم نیز بر لزوم مقابله جدی جامعه جهانی با کشورهای حامی تروریسم و افراط‌گرایی که سعی دارند از ایدئولوژی های افراطی خود به عنوان ابزاری برای توسعه‌طلبی و ایجاد آشوب و کشتار استفاده کنند، تاکید کرد.  

بن فرحان درباره مساله حقوق بشر نیز گفت: "عربستان برای مساله حقوق بشر اهمیت بالایی قائل است و مقررات آن شامل مطالب صریحی در تقویت و حمایت از این حقوق است".

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها