کد خبر: 663426
تاریخ انتشار :

گزارش مرگ‌های مشکوک در اعتراضات؛ از سعید زینالی تا نیکا شاکرمی

مرگ همه آنها سر و صدای زیادی به پا کرده است، اما مسئولان می‌گویند مرگ آنها طبیعی یا خودکشی بوده است و ربطی به حوادث و اعتراضات خیابانی ندارند. در این گزارش به پرونده مرگ های مشکوک در اعتراضات می پردازیم.

گزارش مرگ‌های مشکوک در اعتراضات؛ از سعید زینالی تا نیکا شاکرمی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از سال ۸۸ و حتی قبل‌تر از آن در سال ۷۸ انسان‌های مختلفی در حوادث آن زمان جان خود را از دست دادند که بعد‌ها بر سر این‌که آیا آن‌ها از سوی ماموران کشته‌شده یا خودشان دچار مرگ به‌علت بیماری یا سقوط شده‌اند اختلاف‌نظر وجود داشت.

مسئولان در رابطه با این‌گونه پرونده‌ها اعلام می‌کردند که پروژه کشته‌سازی است و از آن طرف رسانه‌های آنور آبی و برخی از مردم مدعی می‌شدند این فرد کشته‌شده قربانی تیراندازی مأموران انتظامی و نظامی شده‌است.

۲۳ سال از گم شدن سعید زینالی گذشت

به گزارش جامعه ۲۴ ، یکی از جنجالی‌ترین موارد که به مفقود شدن آن فرد منجر شده‌ است، ماجرای کوی دانشگاه و سعید زینالی دانشجویی آن زمان دانشگاه تهران است. سعید زینالی بعد از حوادث کوی دانشگاه در منزلش بازداشت شد تا برای تفهیم اتهام و احتمالا دادگاهی شدن آماده شود، اما به یکباره هیچ خبری دیگر از او نشد. چندماهی بعد خانواده‌اش به‌دنبال او گشتند، اما هیچ‌کس اعلام نکرد که سعید زینالی کجاست.

با گذشت ۲۳ سال هنوز هم مادر سعید به‌دنبال او می‌گردد، اما هیچ خبری از این فرد نیست و کسی نمی‌داند چه بلایی بر سر او آمده است. آیا کشته‌ شده یا زنده است و الان کجاست؟ همین موضوع باعث شد شک و شبهه بسیاری ایجاد شود.

ترانه موسوی وجود خارجی نداشت؟

با وقوع حوادث سال ۸۸ بار دیگر مرگ‌های مشکوک بر سر زبان‌ها افتاد، اما مهم‌ترین پرونده این مرگ‌ها ترانه موسوی بود، دختری که گفته شد از سوی نیرو‌های امنیتی و پلیس بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد، اما در آن‌جا مورد برخی اقدامات قرار گرفته و بعد هم به قتل رسیده است.  

البته این‌موضوع هیچ‌ وقت از سوی نیرو‌های امنیتی تایید نشد و آن‌ها پس‌ از بررسی بسیار اعلام کردند هیچ فردی به اسم ترانه موسوی از سوی هیچ ارگانی دستگیر نشده و حتی در کهریزک چنین زندانی وجود ندارد و این یک پروژه کشته‌سازی است و چنین فردی اصلا وجود خارجی ندارد.

مرگ مهسا امینی و نظر پزشکی قانونی

به گزارش جامعه ۲۴ ، بعد از به وجود آمدن حادثه‌ای برای مهسا امینی دختر کرد در مقر پلیس امنیت اخلاقی، اعتراضاتی در سراسر کشور در رابطه با رفتار پلیس و برخورد‌های انجا م‌شده گشت ارشاد در کشور آغاز شد.

درحالی‌که خانواده مهسا امینی و برخی کنشگران اجتماعی و سیاسی معتقد بودند که پلیس با برخورد بدش و ضربه به سر این شهروند باعث مرگ او شده‌ است، اما پلیس این‌ موضوع را رد کرده و مدعی شد این فرد خودش به‌علت بیماری‌های زمینه‌ای که از قبل داشته‌ است دچار ایست قلبی و مغزی شده و جانش را از دست داده‌ است.

موضوعی که روز گذشته نیز از سوی سازمان پزشکی قانونی تایید شد و آن‌ها نیز اعلام کردند کالبدشکافی جسد مهسا امینی چیزی را به‌عنوان ضرب‌وشتم و مرگ او نشان نمی‌دهند و او به‌علت ضربه به سر یا عناصر حیاتی بدنش جانش را از دست نداده‌ است.

مرگ نیکا شاکرمی

پس‌ از مرگ مهسا امینی بود که برای روز‌های متوالی اعتراضاتی در چندین نقطه کشور شکل گرفت. در جریان اعتراضات روز ۲۹ شهریور در تهران دختری به نام نیکا شاکرمی مفقود شد. او با خاله‌اش در حوالی خیابان جمهوری و چهارراه امیر اکرم زندگی می‌کرد، اما به یکباره مفقود شد و خاله‌اش "آتش" مدعی شد که آخرین‌بار با دوستش تماس گرفته و گفته در اعتراضات روسری را سوزانده و مأموران به دنبالش هستند.

با داغ شدن موضوع مفقود شدن نیکا ۱۷ ساله تحقیقات برای یافتن او ادامه یافت تا اینکه خاله او هشت روز بعد اعلام کرد جسد او را در کهریزک شناسایی کردند. با پیدا شدن جسد او و انتشار فیلم‌هایی از این دختر نوجوان کم‌کم روایت‌های مختلفی نیز در فضای مجازی شکل گرفت، از ربودن و تجاوز به او از سوی نیرو‌های امنیتی تا برخورد باتوم به سرش و مرگش بر اثر ضربات متعدد، اما چند روز بعد خاله و دایی او مقابل دوربین صداوسیما قرار گرفته‌اند و این موضوعات را تکذیب کردند.

همچنین معاون دادستان تهران اعلام کرد جسد او در یک خانه نیمه‌ساز در چهارراه امیر اکرم پیدا شده بود و مرگ او هیچ ربطی به اغتشاشات ندارد و احتمالاً او یا خودکشی کرده‌ یا به قتل رسیده‌ است و موضوع نه تنها امنیتی نیست بلکه صرفاً یک پرونده جنایی است که در حال رسیدگی است.

خودکشی سارینا اسماعیل زاده ۱۶ ساله

به گزارش جامعه ۲۴ ، هم‌زمان با داغ شدن موضوع نیکا شاکرمی در فضای مجازی ، روایت‌هایی از مرگ دختر نوجوان ۱۶ ساله دیگر به نام سارینا اسماعیل‌ زاده در کرج منتشر شد. برخی کاربران اجتماعی مدعی شدند او روز دوم مهر ماه در اعتراضات مردمی به مرگ مهسا امینی با ضربات باتوم پلیس جانش را از دست‌ داده است.

چند روزی است که فیلم‌ها و عکس‌هایی از این دختر نوجوان که در یوتیوب هم فعالیت می‌کرد منتشر شد و همین موضوع باعث داغ‌تر شدن موضوع شد، اما روز گذشته دادگستری البرز با رد قتل سارینا از سوی نیرو‌های امنیتی در اعتراضات مدعی شد سارینا شامگاه دوم مهر زمانی‌ که با پدر و مادرش در خانه مادربزرگش میهمان بودند از طریق پشت‌بام خانه به خانه همسایه رفته و از آن‌جا خود را به پایین پرتاب کرده و جانش را از دست داده‌ است. این فرد سابقه خودکشی دارد و قبلاً نیز با قرص خودکشی کرده، اما زنده مانده‌ است.

به گفته رئیس پلیس دادگستری البرز، مرگ او هیچ ارتباطی با درگیری‌های روز‌های اخیر و اغتشاشات ندارد. حال باید دید آیا اسم فرد دیگری نیز در این رابطه مطرح می‌شود و واقعیت و عاقبت آن چیست؟

منبع: جامعه 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها