کد خبر: 663439
تاریخ انتشار :

تصمیمی که به سود روسیه و ایران است

پشت پای ابوظبی و ریاض به کاخ سفید

سرانجام پس از رایزنی های طولانی مدتی که میان سران رژیم صهیونیستی و سعودی بر سر افزایش میزان تولید نفت اوپک ( با هدف جبران کمبود انرژی در جهان) و افزایش فشارهای سیاسی به روسیه صورت گرفت، سران سعودی و اماراتی تصمیم گرفتند در اقدامی که برای کاخ سفید چندان قابل باور نبود، تولید نفت خود را کاهش دهند. قطعا این تصمیم، قدرت مانور روسیه را در مواجهه با آمریکا و ناتو تقویت خواهد کرد و فراتر از آن، نقش مولفه انرژی را در مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای 1+4 پررنگ تر می کند.

پشت پای ابوظبی و ریاض به کاخ سفید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

واقعیت امر این است که طی ماههای گذشته، رقابت پنهانی میان روسیه  و زوج تل آویو-واشنگتن بر سر وادارسازی سعودیها نسبت به افزایش تولید نفت خود وجود داشت. در این معادله، بن سلمان اگر می خواست در زمین بایدن و دموکراتها بازی کند، قطعا اقدام وی منجر به تقویت مواضع مخالفان حزب جمهوریخواه در انتخابات میاندوره ای کنگره می شد. به عبارت بهتر، بخشی از رویکرد بن سلمان و سعودیها در این خصوص ماهیتی سیاسی دارد. سعودیها و در راس آنها بن سلمان، حساب ویژه ای بر روی بازگشت جمهوریخواهان در مسند قدرت باز کرده اند.حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و جرد کوشنر  داماد وی، به بن سلمان تاکید کرده اند که حداقل تا پایان رقابتهای انتخابات میاندوره ای کنگره سیگنال مثبتی در خصوص افزایش تولید نفت به کاخ سفید مخابره نکنند. 

از سوی دیگر، یکی از اصلی ترین دغدغه های بن سلمان، حضور در مسند پادشاهی و جانشینی پدرش ملک سلمان است. طی روزهای اخیر، وضعیت جسمی ملک سلمان وخیم تر شده و بن سلمان نیز خود را برای حضور در راس هرم قدرت در ریاض آماده می کند. در چنین شرایطی عربستان و امارات فعلا قصد ندارند به قسمتی از بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی در تقابل با روسیه تبدیل شوند. ضمن آنکه مقامات روسی نیز سیگنالهای سلبی و ایجابی زیادی را در خصوص عواقب و تبعات بازی ریاض و ابوظبی در زمین واشنگتن و اتحادیه اروپا به آنها مخابره کرده اند. همین مسئله ضریب احتیاط را در سیاست خارجی امارات و عربستان تقویت نموده است. 

تصمیم  اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت طی ماههای آتی( آن هم در شرایطی که معادلات انرژی در غرب پیچیده شده است )، خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته است. اخیرا  سه نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قانونی  را برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی در واکنش به کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش ارائه کردند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی روی هم حدود ۳۰ درصد از ذخایر نفت خام جهان را تشکیل می دهند و حدود ۵۰۰۰ نظامی آمریکایی در این دو کشور مستقر هستند. به دنبال تصمیم اوپک پلاس در کاهش روزانه تولید نفت، «شان کاستن»، «تام مالینوفسکی» و «سوزان وایلد» سه نماینده دموکرات آمریکا  طرحی ارائه داده‌اند که علاوه بر خروج  نیروهای آمریکایی، سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا نیز از این  دو کشورخارج خواهند شد.در بیانیه این سه قانونگذار آمریکایی آمده است: «این تصمیم نقطه عطفی در روابط ما با شرکای خود خلیج فارس است. اگرعربستان سعودی و امارات امیدوارند روابطی را با ایالات متحده حفظ کنند که برای آنها بسیار سودمند بوده، باید تمایل بیشتری برای همکاری با ما نه علیه ما  در پیشبرد فوری‌ترین هدف امنیت ملی ما که شکست روسیه در اوکراین است نشان دهند.»

این قانون به دنبال سخنان سایر قانونگذاران دموکرات آمریکاست که به شدت از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز  (حدود ۲ درصد از عرضه جهانی)  انتقاد کرده اند، اقدامی که باعث شد برخی قانونگذاران خواستار ارزیابی مجدد روابط آمریکا و عربستان شوند.این اقدام، نشان دهنده شکست سفر قبلی بایدن به عربستان سعودی و ناکام ماندن لابی های رژیم صهیونیستی در خصوص افزایش تولید نفت سعودیها و اماراتی هاست. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  در ماه ژوئیه از عربسان دیدن کرد تا از رهبری این کشور برای افزایش تولید نفت درخواست کند.اوپک پلاس روز چهارشنبه)با کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر موافقت کرد. به این ترتیب این کاهش، بزرگ ترین کاهش تولید از زمان همه گیری کرونا خواهد بود.این کاهش تولید می‌تواند قیمت نفت را که در سه ماه گذشته به علت رکود اقتصادی در جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار، ا کاهش یافته بود، تقویت کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها