کد خبر: 663644
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

رسانه ملی از جوانان دعوت کند تا صدایشان شنیده شود

غلامعلی رجایی گفت: راهی وجود ندارد جز آن که مسئولان به سمت اجرای قانون اساسی حرکت کنند. مسولان باید اجازه برگزاری تجمعات قانونی را بدهند تا معترضان احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود.

رسانه ملی از جوانان دعوت کند تا صدایشان شنیده شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: جدای از خسارت‌هایی که ناآرامی‌های اخیر به بار آورد یک پرسش مهم مطرح است؛  آنکه اگر اعتراض‌ها پایان یابد آیا دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت؟ و در صورت پاسخ منفی به این پرسش باید پرسید که چه باید کرد؟

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پذیرش مشکل بخش از حل مشکل است. اگر بپذیریم که مشکلی وجود دارد به سمت حل آن حرکت می‌کنیم وگرنه بگوییم هیچ مشکلی نیست و فضای خیابان‌ها هم در حال آرام‌شدن است، پس همه چیز حل شده، به نوعی صورت مسئله را پاک کرده‌ایم. واقعیت این است که اعتراض‌ها هنوز جمع نشده است و آن معترضانی که در خیابان‌ها هستند ولو اندک، از موضوع حجاب هم عبور کرده‌اند. در موضوع حجاب اکثر جامعه انتخاب خود را کرده است و تمایل دارد مسئله حجاب اختیاری باشد و فعلا هم حکومت سعی می‌کند با مسئله حجاب برخورد نداشته باشد اما مسئله این است دیگر لزوما اعتراض‌ها به مسئله حجاب محدود نیست».

او ادامه داد: «نظر من این است که این دور از اعتراض‌ها پایان می‌یابد و جوانان به سمت زندگی‌شان می‌روند اما باید دید که می‌خواهیم بعد از این اعتراضات چه کار کنیم؟ راهی وجود ندارد جز آن که مسئولان به سمت اجرای قانون اساسی حرکت کنند. قانون اساسی می‌گوید که تجمع بدون حمل اسلحه و بی‌آنکه مخل مبانی قانونی و اسلامی باشد، مجاز است. خب مسولان باید اجازه برگزاری چنین تجمعاتی را بدهند تا معترضان هم احساس کنند که صدایشان شنیده می‌شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «باید باب گفت‌وگو میان مردم و حاکیمت باز شود. رسانه ملی در این مهم نقش اساسی دارد. باید در رسانه ملی از جوانان و گروه‌های دعوت شود تا بحث‌ دربگیرد و جوانان بتوانند نظراتشان را ارائه دهند و صدایشان شنیده شود. بعد از آنکه مطالبات شنیده شد، حاکمیت دو راه در پیش دارد؛ یا آنکه سعی کند مطالبات جوانان را محقق کند یا آنکه در مسیر برخورد با هر نوع مطالبه‌ای حرکت کند که اگر چنین کند باید انتظار داشته باشد در آینده باز هم شاهد اعتراض‌ها و نافرمانی‌های مدنی باشیم. از طرفی باید بازداشتی‌هایی که عامل خشونت نبوده‌اند به سرعت آزاد شوند و دانشجویان بازداشتی که حتی یک ساعت هم معطل نشوند و سریع آزاد شوند».

رجایی در پایان درباره ظرفیت قانون مبنی بر برگزاری رفراندوم قانونگذارانه در موضوعات مهم مانند برجام، حجاب و... گفت: «رفراندوم بر سر موضوعات مهم ظرفیتی است که قانون اساسی در اختیارمان قرار داده است اما به نظرم در شرایط رادیکال کنونی نمی‌شود از این ظرفیت استفاده کرد زیرا همان معترضان خواهند گفت کلیت نظام را به رفراندوم بگذاریم که این حرف درستی نیست؛ از سوی دیگر در مسئولان هم نمی‌بینم که به این ظرفیت قانون اساسی تن دهند اما در کلیت خوب است که درباره موضوعاتی مانند برجام، ارتباط با دنیا و دیگر موضوعات مهمی که برای جامعه اهمیت دارد، رفراندوم برگزار شود اما امیدی نیست که مسئولان چنین موضوعی را بپذیرند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها