کد خبر: 663883
تاریخ انتشار :

مهم‌ترین تانک‌های جهان/ این کشورها بیشترین تعداد غول زمینی را دارند

بر اساس آمار پایگاه های نظامی، در حال حاضر روسیه با 12هزار و 270 تانک، بیشترین تعداد از این سلاح را در اختیار دارد. بعد از روسیه، آمریکا با 6 هزار و 612 فروند، بیشترین تعداد تانک را در اختیار دارد.

مهم‌ترین تانک‌های جهان/ این کشورها بیشترین تعداد غول زمینی را دارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: تانک یکی از تسلیحات زمینی بسیار مهم در ارتش های دنیا به حساب می آید. این خودرو زرهی مهم در جنگ جهانی اول وارد کارزارهای جهان شد و نقش برجسته ای در تعیین سرنوشت جنگ داشت. بعد از آن، تقریبا همه ارتش های جهان شروع به ساخت یا خرید تانک کردند. ارتش انگلیس و آمریکا در جنگ جهانی دوم سرمایه گذاری بسیار زیادی روی تانک انجام دادند و آلمان نازی هم وقت و هم ثروت بسیار زیادی را روی تجهیز تانک های خود سرمایه گذاری کرد تا اینکه سرانجام توانست تانک های مدرنی را که قادر به نابودی چند تانک روسی و انگلیسی بودند، بسازد.

با پایان جنگ جهانی دوم و ورود جهان به عصر جنگ سرد، ارتش شوروی و آمریکا شروع به رقابت نظامی کردند. در زمینه خودروهای زرهی و تانک، شوروی بیش از آمریکا سرمایه گذاری کرد و توانست تانک های بسیار زیادی بسازد. ارتش آمریکا هم تانک هایی را برای مقابله با شوروی ساخت. با این حال، غرب کم‌کم توجه خود را از روی تانک و تسلیحات زمینی برداشت. ارتش های غرب با فهم این نکته که جنگ جدید هوایی و هسته ای است و تسلیحاتی مانند تانک نقش چندانی در برابر جت ها و جنگنده ها و حتی خمپاره اندازهای مدرن ندارند، شروع به ساخت تسلیحات موشکی و هوایی کرد. با این وجود، ارتش های تحت تاثیر شوروی برای افزایش قدرت مانور خود در خشکی شروع به ساخت یا خرید تانک کردند. در دهه 90 و بعد از نابودی شوروی، بسیاری از کشورهای جدا شده از شوروی شروع به خرید تانک از روسیه کردند و برخی کشورهای مستقل نیز تانک هایی بر اساس پلتفرم تانک های روسی ساختند.

کشورهایی که بیشترین تعداد تانک را در جهان دارند

بر اساس آمار پایگاه های نظامی، در حال حاضر روسیه با 12هزار و 270 تانک، بیشترین تعداد از  این سلاح را در اختیار دارد. بعد از روسیه، آمریکا با 6 هزار و 612 فروند، بیشترین تعداد تانک را در اختیار دارد. بعد از ایالات متحده، چین با 5 هزار و 750، هند با 4 هزار و 612 و پاکستان با 3 هزار و 742 تانک بیشترین تعداد از این سلاح را در اختیار دارند.

ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران نیز تعداد زیادی از این سلاح را در اختیار دارند. ایران حدود 3هزار تانک دارد و از این جهت در بین کشورهای منطقه خاورمیانه وضعیت خوبی دارد. البته نباید از خاطر برد که کشورهایی مانند سوریه، مصر و ترکیه نیز بیش از 3 هزار تانک در اختیار دارند. نکته عجیب این است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق و عربستان سعودی تعداد زیادی تانک ندارند. عربستان حدود 1200 و عراق تنها 310 تانک در اختیار دارند.

مهم ترین تانک های ارتش های مختلف جهان

هر کشوری بر اساس مدل دفاعی ارتش خودش از یک سری تانک های مخصوص برخوردار است. این تانک ها معمولا بر اساس دو پلتفرم روسی – شوروی و غربی – آمریکایی ساخته شده اند. تانک های ارتش روسیه، چین، ایران، کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و... بر اساس مدل روسی – شوروی و تانک های کشورهای اروپایی، هند، ترکیه، خود آمریکا، برزیل، رژیم صهیونیستی و ... بر اساس مدل غربی – آمریکایی ساخته شده اند.

هر ارتش یک یا چند تانک شاخص دارد که بخش اصلی تانک های آن ارتش را تشکیل می دهد. در جدول زیر به معرفی این تانک ها و کشورهای صاحب آن می پردازیم:

                کشور

                            تانک

روسیه

P T 76

T 14 Armata

T-72

T-80

T-90

آمریکا

M 1 Abrams

M 48 Patton

M 60 Patton

چین

Type 96

Type 99

ترکیه

Altay

ایران

کرار

ذوالفقار

اسرائیل

Merkava Mark III

کره شمالی

Pokpung-ho

پاکستان

الخالد

الضرار

هندوستان

Arjun

کره جنوبی

K1 88

K1 black panther

اوکراین

T - 84

فرانسه

AMX Leclerc

آلمان

Leopard 1,2

رومانی

TR - 85

لهستان

PL-01

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها