کد خبر: 663909
تاریخ انتشار :

واکنش معنادار بایدن به آتش سوزی در زندان اوین

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تداوم دخالت واشنگتن در امور داخلی ایران، شنبه شب به وقت محلی نتوانست ذوق‌زدگی و خوشحالی خود را از تداوم ناآرامی‌ها و آشوب‌ها پنهان کند.

واکنش معنادار بایدن به آتش سوزی در زندان اوین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهور دموکرات آمریکا در جمع خبرنگاران در سفر به ایالت اورگان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حوادث شنبه شب در زندان اوین ایران، ذوق زدگی خود را از ادامه ناآرامی‌ها در خیابان‌های ایران بیان کرد.

رئیس جمهور سالخورده آمریکا که این روزها در حلقه عده‌ای از تندروها و مخالفان قرار گرفته تا او را وادار به موضعگیری‌های پی در پی درباره ناآرامی‌ها در ایران و علیه جمهوری اسلامی ایران به رغم شعارهای دولتش مبنی بر دیپلماسی در قبال تهران کنند، با حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی مدعی شد: شما نمی‌توانید جز احترام زیاد برای مردمی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، قائل شوید.

بایدن با حمایت از آشوب‌ها ادعا کرد: باید اعتراف کنم از شجاعت مردم و زنانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، شگفت‌ زده شده‌ام.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا که این روزها پایگاه سیاسی و محبوبیت خود و حزب متبوعش در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره در پایین‌ترین حد ممکن در برابر حزب رقیب جمهوریخواه قرار دارد، همزمان با ارسال پیام و دست و پا زدن برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تحریم‌های جدید حقوق بشری را اعمال کرده بلکه با ادعای تسهیل ابزارهای مدرن دسترسی بیشتر ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات؛ در پی تحقق بخشیدن به همان اهدافی است که واشنگتن بیش از چهار دهه است، همه راه‌های سنتی را در این زمینه آزموده است.

رئیس‌ جمهور آمریکا جمعه شب به وقت محلی نیز در سخنانی با حمایت از تداوم ناآرامی‌ها در ایران ادعا کرد: ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایرانی می‌ایستیم.

بایدن بار دیگر با دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان گفت: ایران باید به خشونت علیه شهروندانش که از حقوق اساسی خود استفاده می‌کنند، پایان دهد.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به مرگ "مهسا امینی" مدعی شد: آنچه در ایران بیدار شده، مرا متحیر کرده و فکر نمی‌کنم تا مدت زمان طولانی ساکت شود.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آتش سوزی زندان اوین

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در تداوم دخالت واشنگتن در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی‌ها و آشوب‌ها در ایران، در واکنش به آتش سوزی زندان اوین اعلام کرد که گزارش‌ها را با فوریت پیگیری می‌کنیم.

وی شنبه شب به وقت محلی افزود: با سوئیس به عنوان حافظ منافع ‌خود در ایران در تماس هستیم.

این رویکرد مداخله گرایانه آمریکا در امور داخلی ایران در حالی است که همه مقامات واشنگتن از جو بایدن تا سخنگویانش آشکارا از تداوم ناآرامی‌ها در ایران حمایت و حتی اذعان کرده‌اند که تمرکز آنها به رغم ادعاها و شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بر روی این ناآرامی‌ها متمرکز شده است نه مذاکرات رفع تحریم‌ها.

"کارین ژان پی یر" سخنگوی کاخ سفید در تازه ترین اظهار نظر بدون کوچکترین اشاره‌ای به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ملت ایران از جمله تحریم‌های دارویی در دهه‌های اخیر ادعا کرد: ما درک می‌کنیم که دیپلماسی راه رسیدن به برجام است اما اکنون نگرانی و تمرکز ما بر مردم ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه شب با بهره برداری از حادثه زندان اوین به موضوع زندانیان دو تابعیتی اشاره کرد و خواستار آزادی آنها شد.

به گزارش ایرنا، این موضعگیری‌های دولتمردان آمریکایی تحت لوای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در همه امور کشورهای غیرهمسو با خود در حالی است که چشمانشان بر روی موارد متعدد جنایت و نقض حقوق بشر متحدان و همپیمانان بسته‌اند و با داعیه دفاع از حقوق ایرانیان به ویژه زنان؛ سوار بر موج احساسات جوانان ایرانی شده‌اند تا شاید از یک موضوع داخلی راهی برای تحقق اهداف پنهان خود بیابند.

در پی آشوبگری و درگیری شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) در زندان اوین تهران که توسط عده‌ای از زندانیان بند اراذل و سارقین در این زندان رخ داد و منجر به آتش زدن انبار البسه زندان شد، با ورود نیروی‌های انتظامات زندان و نیروهای آتش نشانی حریق اطفا شد.

یکی از نیروهای امدادی حاضر در صحنه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش‌سوزی اکنون مهار شده و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.

وی درباره آمار فوتی و مصدومان گفت: این حادثه تاکنون هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومان نیز تاکنون هشت نفر است.

یک مقام ارشد امنیتی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: شامگاه شنبه (۲۳ مهر ماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.

به گفته این مقام امنیتی، اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است.

وی افزود: اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

این مقام امنیتی تصریح کرد: عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها