کد خبر: 663919
تاریخ انتشار :

توصیه خاص سلیمی‌ نمین به وزارت خارجه

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: وزارت خارجه ما از نمایندگی های خود در این کشورها بخواهد که بلافاصله در برابر هر مطلب خلافی، جواب لازم را در این قضیه بدهند؛ اگر جوابیه ما را درج نکردند ما می توانیم به لحاظ حقوقی این قضیه را پیگیری کنیم.

توصیه خاص سلیمی‌ نمین به وزارت خارجه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس، در مورد فضاسازی‌ها، شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های خارجی فارسی زبان اظهار کرد: تفکیک آنچه که امروز با آن مواجه هستیم یک اصل ضروری‌ است؛ همه کسانی که به خیابان می آیند با مسائل ملی ضدیت ندارند بلکه اعتراضاتی دارند و این اعتراضات آن‌ها را به این وادی کشانده است. وقتی این معترضین برخی ناهنجاری‌ها را دیدند سعی کردند خودشان را متمایز کنند که این مسئله باعث کاهش تعداد آشوبگران و اغتشاش گران شد.

وی با تاکید بر اینکه باید معترضین را از صف آشوبگران متمایز کرد، ادامه داد: تعمیم دادن شناخت برخی از این‌ها به همه، شاید کار منطقی نباشد؛ ما امروز قشرهای متعددی را به این شکل می بینیم؛ برخی شان قطعاً در مسیری بر خلاف مصالح ملی و بر اساس خوشایند بیگانگان عمل می‌کنند برخی هم ناراحتی دارند و این ناراحتی خودشان را ابراز می‌کنند به همین دلیل رسانه‌هایی که منشا تامین آن ها کشورهای متخاصم با ما هستند سعی می کنند در ابتدا هیجاناتی را بوجود بیاورند هیجاناتی که در آن عقلانیت حاکمیت نداشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: بر همین اساس رسانه های معاند از ماجرای مهسا امینی استفاده کردند تا احساسات مردم را برانگیزند اما بعداً مشخص شد ادعای رسانه های بیگانه یک دروغ مسلم بوده اما به دلیل اینکه ابعاد مرگ مهسا امینی مشخص شد سعی کردند موضوع را به مسائل دیگری بکشانند.

سلیمی نمین تصریح کرد: اکنون این رسانه ها دیگر در مورد فوت مهسا امینی صحبت نمی کنند زیرا ابعاد آن مشخص شد و دیگر این موضوع هیجان برانگیز نیست و سعی کردند برای ادامه اقدامات و تحرکات خود موضوعات دیگری را بیافرینند که موفق نشدند. 

وی با تاکید بر لزوم تفکیک کسانی که با بیگانگان مرتبط هستند با آنهایی که رفتارهای احساسی و هیجانی دارند، گفت: امروز مشکلاتی در جامعه وجود دارد و این مشکلات می تواند جوانانی را که تحلیل درستی از جامعه ندارد دچار عصبانیت و احساسات کند. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه سعودی ها و صهیونیست ها علیه کشور ما سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌اند، گفت: این رسانه ها با مانع تراشی در برجام به دنبال این بودند که این توافق محقق نشود و الان هم کاملاً مشخص است که اغتشاشات و ناامنی های ایران را دنبال می کنند؛ چون آمریکایی ها راهی جز پذیرش برجام نداشتند اما آمدند یک سری اقداماتی را صورت دادند تا برجام به هم بخورد تا نتوانیم توافق کنیم و برای این کار دروغ پردازی های گسترده‌ای صورت گرفت.

سلیمی نمین درباره اینکه ما می توانیم از طریق جنبه دیپلماتیک نسبت به بحث احقاق حقوق مردم در قبال دروغ پردازی های رسانه های معاند، اقدام کنیم، گفت: دستگاه دیپلماسی ما در خارج از کشور می تواند به همه دروغ های رسانه‌های فارسی زبانی که توسط سعودی‌ها و صهیونیست‌ها اداره می‌شود و چه رسانه های مختلفی که در سایر کشورها وجود دارند، پاسخ دهد.

وی افزود: در واقع اگر آن ها نسبت ناروایی به ایران بدهند موظف هستند جوابیه ما را در رسانه شان درج کنند و باید در قبال اتهامی که به ایران زدند آمادگی انتشار جوابیه آن را داشته باشند. مثلاً بی‌بی‌سی یک دروغی را می گوید و بر اساس آن یک سناریویی را تنظیم می کند که با هیچ اصول کار رسانه ای سازگاری ندارد؛ اینکه ما سفیر این کشور را احضار کنیم یک اقدام دیپلماتیک است و در صورتی بازدارنده خواهد بود که در این اقدامات دیپلماتیک ما هم بتوانیم اقداماتی را علیه مصالح آن ها انجام دهیم. 

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه عنوان کرد: اما آنچه که به صورت طبیعی و قانونی پیش روی ماست، افکار عمومی است؛ این رسانه ها برای تخریب افکار عمومی مطلبی را به دروغ به ملت ایران نسبت داده اند که طبیعتاً این مسئله بر افکار عمومی تاثیر گذار بود و ما باید از طریق همان رسانه ها تلاش کنیم که مخاطبان آن ها را با حقیقت آشنا کنیم.

سلیمی نمین تصریح کرد: متاسفانه امروز وزارت خارجه ما در این زمینه فعال نیست این مشکلی است که البته به سال های گذشته بر می گردد؛ سفارتخانه های ما در دفاع از مصالح و منافع ملی فعال نیستند در صورتی که می توانند با استفاده از قانون، پاسخ هایی به رسانه های معاند که مطلبی را به دروغ علیه ایران منتشر می کنند بدهند.

وی با بیان اینکه ما از این حقوق برخورداریم که رسانه های معاند نسبت به دروغ پردازی خود پاسخگو باشند، گفت: اگر جوابیه ایران توسط رسانه های خارجی فارسی زبان منتشر نشود، دو حالت دارد؛ اول اینکه افکار عمومی این تلقی را می کند که آن رسانه ها قطعاً اقدام خلافی انجام داده اند که اجازه انتشار استدلال و دلایل ایران را نمی دهند.

سلیمی نمین افزود: ثانیا می توانیم یک دعوای حقوقی را مطرح کنیم؛ یعنی اگر یک تهمتی بزنند و یک توهینی به ملت ایران نسبت بدهند و اقدامی علیه مصالح ملی ایران کنند اگر جوابیه ما را درج نکردند ما می توانیم به لحاظ حقوقی این قضیه را پیگیری کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: این منوط به این است که وزارت خارجه ما از نمایندگی های خود در این کشورها بخواهد که بلافاصله در برابر هر مطلب خلافی، جواب لازم را در این قضیه بدهند؛ در برخی از مواقع رسانه های معاند خیلی سریع از اقدامات تروریستی دفاع می کنند که این موضوع خلاف قوانین خودشان است.

سلیمی نمین ادامه داد: وقتی یک رسانه در لندن از اقدامات تروریستی دفاع می کند و آموزش تروریستی می دهد و آن را ترویج می کند این مسئله خلاف قوانین انگلیس است؛ ما طبق قوانین خودشان می توانیم این مسئله را پیگیری کنیم و از لحاظ قانونی شکایت کنیم این قطعاً منجر به محکومیت آن ها خواهد شد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان گفت: دستگاه قضا آن کشور نمی تواند نسبت به این مسئله بی توجه باشد، زیرا برای آن ها آبرو ریزی خواهد شد. چرا که اگر یک رسانه ای که در انگلیس فعالیت می کند و از اقدامات تروریستی دفاع می کند، نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد، حتما برای آن ها از لحاظ اعتباری بسیار مخرب خواهد بود و چهره شان را تخریب می کند. بر همین اساس باید به این مسائل و به ویژه دروغ هایی که مطرح می کنند توجه و به این دروغ ها پاسخ لازم داده شود.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها