کد خبر: 663940
تاریخ انتشار :

مهار قیمت سکه با عرضه دلار

نرخ شاخص ارزی در شروع معاملات هفته جاری در نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته معامله شد.

مهار قیمت سکه با عرضه دلار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ این ارز در طول معاملات روز شنبه ۲۳ مهر ماه مشاهده می‌شود که قیمت دلار در این روز نه تنها روند افزایشی جدیدی را شروع نکرده، بلکه نوسانات کاهشی نیز از خود به جا گذاشته است. به عقیده بسیاری از فعالان بازار ارز تهران افزایش حجم تزریق‌های نهاد بازار‌ساز مهم‌ترین عامل چسبندگی قیمتی دلار روز شنبه بوده است. در این میان نرخ ارز‌های شاخص دیگری همچون پوند انگلستان در روز شنبه کاهشی بود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در نخستین روز کاری هفته بدون اختلاف قیمت محسوس نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان به فعالیت خود پایان داد. با تداوم یافتن روند کم نوسان نرخ ارز، قیمت سکه طلا در معاملات بازار تهران نیز به نوسان در محدوده مرز ۲ کانال قیمتی ۱۴ و ۱۵ میلیون تومانی ادامه داد و در سطوح قیمتی انتهای کانال ۱۴ معامله شد.

دیروز شنبه 23 مهر ماه روند قیمت دلار در معاملات آزاد بازار تهران کم نوسان بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 50 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم 32 هزار و 750 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. اما در ادامه روز روند قیمتی این ارز تغییر فاز داد و افزایشی شد. در نهایت نرخ دلار در رقم 32 هزار و 800 تومان و معادل قیمت روز‌های پایانی هفته گذشته به فعالیت خود پایان داد. در هفته‌های گذشته سیگنال‌هایی در زمینه افزایش حجم تزریق‌های نهاد بازار‌ساز به معاملات بازار تهران مطرح شد که در برخی موارد مقامات مسوول از حجم‌های قابل توجه میلیون دلاری سخن می‌گفتند. تنها در یکی از این موارد در روز جمعه 8 مهر ماه سال جاری اخبار منتشر شده حاکی از تزریق 74 میلیون دلار به معاملات رسمی بازار ارز تهران بود که طبق محاسبات این رقم تقریبا 7 برابر میانگین معاملات روزانه بازار توافقی ارز در آن تاریخ بود. اکنون نیز با از میان رفتن سیگنال‌های مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین تحلیلگران بر این باورند که انتظارات مثبت موجود در فضای بازار تهران تقریبا از میان رفته و عمده فعالان ارزی اهداف صعودی را برای دارایی‌های خود متصور می‌شوند. اما با شروع با‌ثبات معاملات ارزی در روز شنبه کارشناسان بیشتر از پیش بر این باورند که مانع اصلی افزایش قیمت ارز تزریق دارایی‌های حاصل از صادرات به معاملات توافقی و سامانه نیما است.

رصد معاملات دلار توسط سکه

بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران می‌توان دریافت که نرخ سکه عموما با نوسانات قیمت دلار در معاملات بازار آزاد همراهی می‌کند. در روز گذشته نیز با ثبات نسبی نرخ ارز قیمت سکه در محدوده قیمتی پله آخر کانال 14 تا پله نخست کانال 15 میلیون تومانی به نوسان پرداخت. بر همین اساس نرخ هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات عصر روز شنبه با حدود 60 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به رقم 14 میلیون و 980 هزار تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها